Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 70-300 eller Canon 50/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Spettet

Aktiv medlem
Hej!
Lider av en kraftig beslutsångest.

Tamron AF 70-300/4-5,6 LD 1:2 Macro (för att få mera zoom) 1495:-
eller
Canon 50/1.8 II (för skärpa och ljus) 1095:-

Har en 350D med kitoptik och skall utöka med ett objektiv (båda innan det är klart).

Men vilket skulle ni ha börjat med av dessa budgetobjektiv???

//Håkan

70-300:an helt klart, med den får du avsevärt mycket längre brännvidder och dessutom ett halvmacroläge.

Hade Tamron som första alternativ men började vackla i mitt beslut efter som jag har funderat på ett 50/1.8II sedan jag köpte kameran.

Blir en beställning av ett 70-300 imorgon

//Håkan

Jag har båda, köpta med någon månads mellanrum,

Tamronzoomen har slutat fungera, har rätt långsam autofokus och är inte särskilt skarpt, men visst, för dom slantarna är det kanske bra skärpa för pengarna.

50mm/1.8:an däremot är knivskarp, och fungerar utan problem än så länge. Men har du kitobjektivet så kanske det sitter bättre med en zoom, än ett fast 50mm.

pepperazzi skrev:
Jag har båda, köpta med någon månads mellanrum,

Tamronzoomen har slutat fungera, har rätt långsam autofokus och är inte särskilt skarpt, men visst, för dom slantarna är det kanske bra skärpa för pengarna.

Är medveten om "bristerna" med denna billiga zoom men för den pengen kan det vara värt att testa om jag känner att jag har behov av ett objektiv med detta brännvidsomfång.

Beställde objektivet i förmiddags och får det förhoppningsvis innan helgen.

Kan någon svara på hur skärpan är i förhållande till kitobjektivet???

//Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto