Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Intressant test, även om en skylt kanske inte är det optimala motivet. Kan vi hoppas på några bilder på bladverk eller fjäderskrud också?
 
O, nej

Att 400/5,6 skulle ha dålig kontrast är nog bara en tillfällighet på just det exemplaret. Mitt 400/5,6 är näst intill lika skarpt som mitt 500/4 och med mycket bra kontrast. Kan det vara fokusfel?! Har kört mitt 400/5,6 både med kenko 1,4 och Canon 1,4 II och III. Även i kombo med dessa levererar objektivet fantastiskt bra även i 100%.
 
Att 400/5,6 skulle ha dålig kontrast är nog bara en tillfällighet på just det exemplaret. Mitt 400/5,6 är näst intill lika skarpt som mitt 500/4 och med mycket bra kontrast. Kan det vara fokusfel?! Har kört mitt 400/5,6 både med kenko 1,4 och Canon 1,4 II och III. Även i kombo med dessa levererar objektivet fantastiskt bra även i 100%.

dålig vet jag inte, men den såg ut att vara lite sämre än Tamronen,
:)

sämre kontrast brukar också ofta ses tydligare på lite längre fotoavstånd,

sen kan det förstås finnas sämre och bättre exemplar,

på vilka kamerahus har du kört? hur många MP?
testbilderna är tagna med 5d MKIII, såg jag i EXIF info

kontrast och skärpa/fokus är ju lite olika saker,
men vi får väl hoppas att David har gjort AF micro justering på båda innan han testade gluggarna?

vad gäller CA så tycker jag skillnaden är ganska tydlig,

skärper man upp bilderna och höjer kontrast något
blir skillnaden ännu tydligare totalt sett,

men som sagt, det är bara två bilder…
 
Dessa

7D, 70D och 5D III.
Skulle zoomen ens komma i närheten av mitt 400/5,6 + extender så köper jag ett direkt. Skulle vara en perfekt resezoom/walkaroundzoom för mitt fotograferande. Då skulle man t.o.m. kunna lämna 500:at hemma när man åker iväg.
 
Scandinavian photo : 12 490 kr

Det verkar ju lite märkligt om den ska vara ca 95 % dyrare i Sverige än i USA. Det är ju frâgan om det rör sig om underpris där eller överpris här (som kommer sänkas snabbt).

Eftersom jag ska stanna nâgra dagar i Miami i veckan sâ kollade jag en annan glugg som varit med ett tag, Sony 50/1.4, och där är prisskillnaden mellan Sverige och USA ungefär 20 %, vilket ju kändes lite mer rimligt.

Om Scandinavian (och Cyberphoto som har ungefär samma pris) tänker sig ta dubbla priset sâ gynnar det ju bara direktimporten, knappast den egna försäljningen.
 
7D, 70D och 5D III.
Skulle zoomen ens komma i närheten av mitt 400/5,6 + extender så köper jag ett direkt. Skulle vara en perfekt resezoom/walkaroundzoom för mitt fotograferande. Då skulle man t.o.m. kunna lämna 500:at hemma när man åker iväg.

ok, ja 70D är ju rätt pixeltät,

vet inte om du såg den här länken jag postade lite tidigare i tråden,
jämförelse med canons 300/2,8 I och 500 IS II + TC, samt även 800/5,6

http://translate.google.ca/translat....trinitylumberton.org/category29/&newwindow=1

ser inte alls illa ut,
400:an var ju inte med där,
men tror väl inte att 400/5,6 är bättre än senaste 500:an i alla fall
om man nu skall ha nån referens att gå efter
 
Det verkar ju lite märkligt om den ska vara ca 95 % dyrare i Sverige än i USA. Det är ju frâgan om det rör sig om underpris där eller överpris här (som kommer sänkas snabbt).

Eftersom jag ska stanna nâgra dagar i Miami i veckan sâ kollade jag en annan glugg som varit med ett tag, Sony 50/1.4, och där är prisskillnaden mellan Sverige och USA ungefär 20 %, vilket ju kändes lite mer rimligt.

Om Scandinavian (och Cyberphoto som har ungefär samma pris) tänker sig ta dubbla priset sâ gynnar det ju bara direktimporten, knappast den egna försäljningen.

95% ?

1069 dollar på bhphoto multiplicera med 10 för (dollar kurs + moms och tull)

landar på 11000 SEK
 
95% ?

1069 dollar på bhphoto multiplicera med 10 för (dollar kurs + moms och tull)

landar på 11000 SEK

1070 USD x 6,9 (dagens kurs) landar pâ nästan 7400 kr, vilket är mer än 7000 kronor billigare än 12490 kr... Dâ räknade ju utifrân att köpa pâ plats och ta med sig hem själv, inte att beställa pâ nätet för att fâ det hemskickat med post.
 
1070 USD x 6,9 (dagens kurs) landar pâ nästan 7400 kr, vilket är mer än 7000 kronor billigare än 12490 kr... Dâ räknade ju utifrân att köpa pâ plats och ta med sig hem själv, inte att beställa pâ nätet för att fâ det hemskickat med post.

Men det är klart, om 1070 USD är utan den amerikanska momsen sâ blir det ju ett tillägg där ocksâ. Jag räknade inte med den amerikanska egenheten att redovisa även konsumentpriser utan moms, trots att den ändâ ska betalas. Men den amerikanska momsen är väl ocksâ lägre än den svenska, runt 10 % om jag inte minns fel? Sâ priset för att köpa pâ plats blir närmare 1170-1200 USD?
 
10038 kr från B&H New York till Sverige.
Det är (för mig åtminstone) precis på rätt sida gränsen för att det ska vara värt besväret (och risken att behöva skeppa det tillbaka vid reklamation). Man spar nästan 2500 kr.
(Jag förutsätter att du har räknat med frakt, moms, tull och speditionsavgifter).
 
1070 USD x 6,9 (dagens kurs) landar pâ nästan 7400 kr, vilket är mer än 7000 kronor billigare än 12490 kr... Dâ räknade ju utifrân att köpa pâ plats och ta med sig hem själv, inte att beställa pâ nätet för att fâ det hemskickat med post.
Och en resa t.o.r. till NYC lär knappast kosta 7000 kr. Problemet är väl bara att man måste smuggla för att det ska löna sig. Smuggeldiskussioner finns det redan gott om i andra trådar, så jag föreslår att vi sätter punkt för den här och fortsätter i Fritt Forum (eller låter bli helt om vi ska följa Fotosidans forumregler till punkt och pricka).
 
Det kostar en slant att åka och hämta den oxå.

Ja, om man âker dit endast för att hämta den sâ klart...
Annars kan det ju tänkas att det finns tillfällen dâ man ändâ är där i annat ärende och kan vänta tills dess... Har man brâttom kanske det är värt att betala nästan dubbla priset för att kunna säga att man var bland de första i Sverige att ha den i sin ägo... :)
 
Det är (för mig åtminstone) precis på rätt sida gränsen för att det ska vara värt besväret (och risken att behöva skeppa det tillbaka vid reklamation). Man spar nästan 2500 kr.
(Jag förutsätter att du har räknat med frakt, moms, tull och speditionsavgifter).

Jag fattar det så. Min engelska är inte perfekt men de räknar ut de olika ländernas kostnader om jag inte tar fel.
Vi får se när jag får hem gluggen, beräknad in i deras lager 17/1.

(jag köpte mitt EF 400mm där för några år sedan, hur smidigt som helst)

Skulle man ha otur så är det väl inte mycket krångligare att skicka den över Atlanten som att skicka den till Umeå eller annan plats i Sverige.
 
Jag fattar det så. Min engelska är inte perfekt men de räknar ut de olika ländernas kostnader om jag inte tar fel.
Vi får se när jag får hem gluggen, beräknad in i deras lager 17/1.
Grattis till ett bra köp! (Tror jag. :)

(jag köpte mitt EF 400mm där för några år sedan, hur smidigt som helst)
Jag köpte ett EF 100-400 av B&H för drygt 6 år sen och såvitt jag minns var det lika enkelt som att handla från en svensk postorderfirma. Aningen snabbare också ...

Skulle man ha otur så är det väl inte mycket krångligare att skicka den över Atlanten som att skicka den till Umeå eller annan plats i Sverige.
Kanske inte om man bara ser till att packa och skicka, men det blir lite extra administration om man inte ska behöva betala tull och moms en gång till. Och frakten kanske blir dyrare till New York än till Umeå (fast det är jag inte säker på).
 
Och en resa t.o.r. till NYC lär knappast kosta 7000 kr. Problemet är väl bara att man måste smuggla för att det ska löna sig. Smuggeldiskussioner finns det redan gott om i andra trådar, så jag föreslår att vi sätter punkt för den här och fortsätter i Fritt Forum (eller låter bli helt om vi ska följa Fotosidans forumregler till punkt och pricka).

Enligt Tullverkets hemsida skulle den kosta 9396 kronor vid egen import, inklusive svensk moms och tull. En besparing pâ fortfarande 3000 kronor jämfört med Scandinavian Photo, utan att smuggla. Ocksâ fortfarande förutsatt att man inte köper en biljett tor NYC bara för att hämta gluggen.
 
Låter ju bra, förutsatt att man ändå har en USA-resa inplanerad. Annars tycker jag att Jan Olofs variant med postorder är rätt bra. Han spar cirka 500 kr mindre än man skulle göra i ditt scenario.
 
ANNONS