Jeppe skrev:
Om man säger som så, din F65 tåler inte jättemycket påfrestningar, innan plasten spricker.
Det vete fåglarna.
Mitt EF 28-90 4-5,6 (ett objektiv i samma konsumentklass som F65:an) hade fått någon lins förskjuten eller något sånt för ett tag sen (lumpen och kameror går inte alltid ihop) och det gick inte att få fokus.
Så jag tänkte att jag skulle göra som på den gamla goda tiden när man var smågrabb: Öppna objektivet och kolla hur det såg ut innuti...
Efter att med hjälp av precisionsmejslar ha misslyckats med att lossa de väldigt hårt åtdragna skruvarna som satt kring bajonettfattningen så bestämde jag mig i ren frustration för att förstöra det lilla ynkliga plastobjektivet medelst trubbigt våld.
Jag släppte det upprepade gånger från så högt jag kunde hålla det ner i stenplattorna vi har utanför dörren. På första försöket tror jag ingenting egentligen hände. På andra eller tredje verkade något lossna innuti objektivet och i samma veva lossnade knappsatsen till AF/MF-omställaren. I övrigt var det inga större yttre skador utom möjligen några repor.
Det är vid närmare eftertanke möjligt att jag var tvungen att börja kasta det i backen (istf. att bara släppa det) innan det började bli någon effekt...
Jag hade tidigare prövat att hacka på frontelementet med en precisionsmejsel utan någon synbar effekt (inte ens några repor såvitt jag kunde se).
Det behövdes ytterligare ett stort antal kast mot en liten stenbumling för att knäcka filtergängorna, orsaka en spricka i själva kroppen och till sist få den lilla
stridsvagnen till plastobjektiv att rämna...
Frontelementet, den enda del jag fortfarande har kvar, ser i princip oberört ut...
Det ligger nog någonting i det någon sa att det är samma typ av plast som man gör MC-hjälmar av.
Jag skulle oroa mig mer för innanmätet än höljet...