Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappa kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Årlig översyn?

Sånt behövs väl inte längre? Enligt Canons IT-Service behövs ingen regelbunden översyn på moderna prylar.
 
Ja, en kamera kommer nu förr eller förhoppningsvis senare gå i backen. Jag tänkte för ett tag sedan gardera mig mot detta och besökte en professionell kamerabutik där jag inhandlade en riktig kameraväska med vaddering och allt som enligt säljaren skulle tåla ett normalt fall från sisådär brösthöjd till hård mark. Tyvärr fick jag möjlighet att testa detta. I all hast sprang jag över en gata och tappade hela paketet. Efter det vägrade kameran fotografera manuellt och räkningen gick på 1500 kr då stora delar av spegelhuset och objektivet var tvungen att bytas.

Tro aldrig att en kameraväska säkrar er från detta! Den kan vara å så bra.
 
Ja har gjort en feting ramling med min kamera..Plåtade skidåkare i hopp och när vi skulle åka till liften (i april) hade jag ganska hög fart..Innan jag åkte ORKADE jag inte stoppa kameran i väskan (men har nu lärt mig) och hände den snett över axeln så kameran hamnade i armhålan typ. Åkte och en unge svänger ut mitt framför mig i hög fart..Eftersom snön var mjuk (sockersnö) och jag inte var beredd på det så fick jag felskär på mina salomon pocket rocket skidor och stöp i backen..! Tur inget ont...Men sen såg jag avtrycket i snön efter kameran..tittade på kameran..den var vit och inte svart (Nikon F65)...Blåste bort snön..såg att jag inte hade linsskydd (ha alltid det!) påsatt..
Men som tur var och eftersom det var mjuksnö hände ingenting..bara velldans blöt kamera men inte en minsta skårma på den..TUR FÖR MIG..! Så stoppa alltid in kameran i tillhörande väska om man ska göra något annat än gå på asfalt...
 
Chrissie skrev:
Tro aldrig att en kameraväska säkrar er från detta! Den kan vara å så bra.

En kameraväska är bara ett skydd, inte en försäkring. Och när oturen är framme, ja då skyddar förmodligen inte ens en aluminiumväska.

Får jag fråga vad det var för väska och hur tungt lastad den var när du tappade den?
 
Om du har tålamod, kan jag svara dig imorgon, Johan. Ska se där hemma. Belastad var den bara med min Minolta och, jag tror att bruksanvisningen ligger kvar också, men den är inte tung. Märket får du imorgon. Vilka märken har du erfarenhet med och vilka är framstående i branschen?

Vad utgör en bra kameraväska?
 
Tyvärr måste man ju ha kameran framme för att få bra bilder. Jag brukar bara ha kameran i väska under viss transport och när jag sover (främst för att skydda mot all fukt på natten i tältet och för att ingen ska råka trampa på några grejor).

I dag träffade jag en konstruktör på Hasselblad på ett scoutläger som slängde den nya H1:an hårt i marken och säger med ett flin: "- Klart att vi falltestar kamerorna"
 
froderberg skrev:
Tyvärr måste man ju ha kameran framme för att få bra bilder. Jag brukar bara ha kameran i väska under viss transport och när jag sover (främst för att skydda mot all fukt på natten i tältet och för att ingen ska råka trampa på några grejor).

Samtidigt är det ju inte någon större operation att plocka framm hus och glugg ur en välinredd väska heller. Men jag hålelr med dig. Ögonblicksbilderna är ju körda om sakerna ligger i tryggare förvar...

froderberg skrev:
I dag träffade jag en konstruktör på Hasselblad på ett scoutläger som slängde den nya H1:an hårt i marken och säger med ett flin: "- Klart att vi falltestar kamerorna"

Definitivt attityd om än kanske något skrytsamt.. men han visade väl en poäng.. =)
 
Chrissie skrev:
Om du har tålamod, kan jag svara dig imorgon, Johan. Ska se där hemma. Belastad var den bara med min Minolta och, jag tror att bruksanvisningen ligger kvar också, men den är inte tung. Märket får du imorgon. Vilka märken har du erfarenhet med och vilka är framstående i branschen?

Vad utgör en bra kameraväska?

En bra kameraväska ska passa utrustningen och ändamålet. Väskor som primärt ska användas i stadsmiljö behöver kanske inte samma väderskydd som de som skall kunna tas med ut på turer.
Utrustningen skall kunna få plats utan större problem. Helst skall hus och objektiv kunna förvara separat.
Inredningen skall kunna anpassas efter utrustningen, antingen med utbytbara fack, eller att väskan kan avdelas med flyttbara vadderade "väggar".

Märken... de i allmänhet mera kända är nog Tamrac respektive LowePro. De senares väskor är ok, men jag skulle nog säga att Tamracväskorna är något mera genomtänkta (och dyrare). Bägge är gjorda i plasttyg.

Annars finns det canvasväskor från flera fabrikat, dels Billingham som är dyra (men verkar väldigt gedigna) och Domke som kanske är det mer kända av de två. Har också för mig att Rowi och säkert några till gör canvasväskor (någon som har koll).

Canvasväskorna ser i regel inte ut att vara så mycket fotoväska som LowePro respektive Tamrac. Vilket är bra. Ett annat märke med modernare framtoning är Crumpler som mera påminner om vanliga axelväskor eller budväskor (har ingen erfarenhet av dessa!!) men de ser definitivt inte ut som fotoväskor.
 
Min väska är från märket Lotus och köptes som sagt i en proffsbutik (vilket iofs inte betyder så mycket). Inredingen är rätt bra, den har en flyttbar vägg, en sidofícka och en ficka i locket. Den är rätt mjuk och vadderad, men jag antar att det hade behövts tre meter bomull runt min kamera för att den skulle hålla när jag tappade den. Den är gjord av canvas.

Att kameran gick sönder när jag tappade den från sisådär höfthöjd på asfalt är det kanske en indikation på att jag borde köpa en ny väska? Kan de märken du beskrev ovan skydda mig bättre från eventuella sakdor i framtiden?

Tack för att du svarar.
 
LowePro's Omni Extreme serie, måste nog vara en av de mest optimala väskorna vad det gäller skydd av en kamera. Dock kanske inte de smidigaste vad det gäller transport...

http://www.lowepro.com/pages/byStyle/water.htm

Om Peli väskan (det hårda skalet i Omni Extreme), Unbreakable, watertight, dustproof, chemical resistant and corrosion proof. These are some of the features of this Pelican™ Protector Case™ that offers total; protection for your equipment. It is made of Ultra High Impact structural copolymer that makes it extremely strong and durable. Its exclusive 1/4" (6.4 mm) neoprene o-ring and ABS latches seal perfectly and includes an automatic purge valve for quick equalization after changes in atmospheric pressure. Your equipment can fit into the high density foam of the case for total subjection and protection against impact, vibration or shock. A nameplate (included) can be personalized (engraved at additional cost). Peli väskan kan även köpas lös för egen anpassning. För storlekar se http://www.pelican.com/cases/cases.html. Dessa väskor brukar användas av fotografer som måste checka in sina fotogrejor vid flygningar...

-- Nicke
 
Chrissie skrev:
Min väska är från märket Lotus och köptes som sagt i en proffsbutik (vilket iofs inte betyder så mycket). Inredingen är rätt bra, den har en flyttbar vägg, en sidofícka och en ficka i locket. Den är rätt mjuk och vadderad, men jag antar att det hade behövts tre meter bomull runt min kamera för att den skulle hålla när jag tappade den. Den är gjord av canvas.

Att kameran gick sönder när jag tappade den från sisådär höfthöjd på asfalt är det kanske en indikation på att jag borde köpa en ny väska? Kan de märken du beskrev ovan skydda mig bättre från eventuella sakdor i framtiden?

Tack för att du svarar.

Du hade helt enkelt otur!
Förmodligen är din väska fullt tillräcklig, vore konstigt annars. Är inte bekant med Lotusväskorna alls men jag antar att de är som de flesta andra..

Jag tvivlar på att någon av de andra väskorna är bättre eller sämre när det kommer till skydd. De flesta är nog ganska likvärdiga idag. Det som skiljer är väl hur väl genomtänkta de är, vilken målgrupp de riktar sig till och kanske kvaliteten i arbetet (sömmar som inte håller etc).

Domke är ju t ex mera av en press- eller fotojournalistväska. Billingham som har ett mycket speciellt utseende har jag sett bland t ex engelska kändisfotografer.
Många fotografer använder Tamracväskor. LowePro är kanske vanligare i konsumentled (priset??) men jag vet inte?

Det du kanske ska göra för att öka överlevnadschanserna för din utrustning är att se till att kamera och objektiv ligger separerade i väskan. Framförallt under längre transporter. Genom detta minskar du t ex brytkrafter på bajonett och objektivfattning.
 
ANNONS