Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

tappad kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlindberg

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har en ny canon 400d, och det som inte fick hända hände... Jag tappade min kamera från mitt stativ, runt 70-80 cm. Jag pajade ett filter som jag nyss hade satt på orginalobjektivet. Jag håll på att få en hjärtinfarkt.
När jag tittar på bilderna tagna före och jämför med de tagna efter, ser jag ingen skillnad. Alltså tror jag inte allvarligt har hänt. Min fråga är; kan ngt mindre allvarligt ha hänt, att ngt t.ex. har rubbats i kameran eller vad vet jag? Skulle jag se tydligt i bilden om ngt i överhuvudtaget hade hänt? Hur mycket brukar dessa kameror tåla?

Tacksam för svar
Johan

Var lugn, jag har tappat min 300D en gång och det funkade då hur bra som helst efteråt. Ett litet märke i kamerahuset var allt som blev.

Ser bilderna bra ut så funkar det bra, iaf. just nu. På sikt är det ju svårt att säga vad det kan påverka, men min 300D uppvisade då aldrig några problem.

fråga

Jaha, kan det hända ngt med kameran fast det inte syns direkt, utan syns först efter ett par år eller så? Kan du förklara hur? Vad kan hända?

Tacksam för svar

Jag har ingen aning.

Men kan säga så mycket som att kameran är elektrisk. Det kan hända mycket med kondingar, sprickor i kretskort etc. som man inte känner av förrän kameran blivit äldre och det börjar oxidera på kretskortet.

Fota på!

ANNONS
Götaplatsens Foto