Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat intresset........

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Hej på er!

Det är bra längesedan som jag var här på fotosidan. Vet inte varför det är så, men personligen tror jag det beror på att jag tappat intresset för foto. Men samtidigt någonstans i bakhuvudet tänker jag hela tiden att jag vill ut och fotografera allt. Jag gick med i en fotoklubb för ungefär 1 år sedan. Under denna tid som jag var med så hände absolut ingenting. Jag kom med ett antal förslag, men de röstades ner. Det var ingen som hade tid. Alla hade familj eller var det jobbet som kom i vägen. En enda gång var vi ute och fotograferade tillsammans. Tyvärr var vi bara jag och två till från klubben. Det var väl då som jag började tappa intresset. Det är inget roligt att gå ut själv i skogen. Man vill ju gärna vara minst två så att man kan diskutera vad man ska fotografera. Sedan en annan sak som jag tror beror på att jag tappat intresset är att alla i dag bara har digitalkameror. Är det ingen idag som använder den gamla fina systemkameran. Jag nästan skäms över att ta fram min kamera en minolta 505si. Ska jag behöva göra det?
Hjälp mig med tips om hur jag ska få tillbaka mitt intresse för ibland när jag ser andras bilder blir jag så fruktansvärt avundsjuk och vill ta sådana bilder jag med.

Hej

Haka på till Hornborgarsjön som Adam arrangerat. Det borde bli kul både socialt och fotomässigt.

Annars, gör som jag, köp charterresor, men glöm stranden och knalla runt i miljön och gör egna utflykter

Jag gör mycket utflykter i min egen kommun till sånt som normalt inte intresserar mig, tex motorsprot, men har varit flera ggr på Gälleråsen för att fota. Det är en teknisk utmaning.

Se gärna min hemsida, www.roine.nu så ser du.

cerox skrev:
Hej på er!

Det är bra längesedan som jag var här på fotosidan. Vet inte varför det är så, men personligen tror jag det beror på att jag tappat intresset för foto. Men samtidigt någonstans i bakhuvudet tänker jag hela tiden att jag vill ut och fotografera allt. Jag gick med i en fotoklubb för ungefär 1 år sedan. Under denna tid som jag var med så hände absolut ingenting. Jag kom med ett antal förslag, men de röstades ner. Det var ingen som hade tid. Alla hade familj eller var det jobbet som kom i vägen. En enda gång var vi ute och fotograferade tillsammans. Tyvärr var vi bara jag och två till från klubben.
verkar vara en trist klubb ;-)
cerox skrev:

Det är inget roligt att gå ut själv i skogen.
Kanske inte kul precis när man går ut, men för mig är det iaf en stor fördel om jag är ute själv och fotograferar, man kan helt oberoende av andra fotografera i sin egen takt och kan lättare fokusera på uppgiften, vilket oftast ger ett bättre resultat..vilket i sin tur är jäkla kul ;-)

cerox skrev:

Sedan en annan sak som jag tror beror på att jag tappat intresset är att alla i dag bara har digitalkameror. Är det ingen idag som använder den gamla fina systemkameran. Jag nästan skäms över att ta fram min kamera en minolta 505si. Ska jag behöva göra det?
ser ingen som helst anledning till varför du skulle bry dig det minsta om vad andra fotograferar med, fungerar din kamera bra för dig så finns det ingen som helst anledning att bry sig vad andra fotograferar med för kamera.
cerox skrev:

Hjälp mig med tips om hur jag ska få tillbaka mitt intresse för ibland när jag ser andras bilder blir jag så fruktansvärt avundsjuk och vill ta sådana bilder jag med.
Gå ut själv och sök upp motiven du vill plåta, lägg ned tid och var nogrann, då kommer du oxå kunna ta bra bilder..så enkelt..och så svårt ;-)

Hornborgarsjön verkar vara en bra idé! Finns det några andra fotosidan-medlemmar som bor i din närhet, ni kan kanske ordna fler fotoutflykter? Använd sök-funktionen i medlemsförteckningen.

Håller med föregående som skrev att de bästa bilderna kommer till när man är ensam. Men ibland kan man kanske lära sig något om man är flera. För mig var det den digitala tekniken som fick mig att bli "nytänd" på foto. Nu har jag funderingar på att börja kopiera i svartvitt igen och kanske fixa till ett mörkrum här hemma (fotoklubbens som jag nyttjade tidigare finns inte längre då vi blev "utkörda" av den nye hyresvärden och grejorna numera hålls magasinerade). Hade inte fotat så mycket på ett tag när jag köpte mig en digital kamera för ca ett år sedan och det gjorde mig verkligen sugen, först på rent digitala bilder men nu även scannade vanliga dia/neg el kopior samt även den gamla hederliga svartvittekniken. Utskrivna svartvita bilder blir aldrig så bra som traditionellt mörkrumskopierade ditor, det har jag upptäckt nu.

Det där vilken kamera man har ser jag som strunt samma. Det viktigaste är ju att man trivs med det man har. Jag släpar ofta på en gammal minolta (som ligger i lä mot din) bland folk och har hitills inte känt några konstiga blickar.

Såg att du bodde i Kungsör. Där finns ju kanonfina områden runt sjön och i detta vårvädret finns nog mycket att fota. Kanske kan vara positivt om ingen "stjäl" motiven ibland;) Låter som en trist fotoklubb men det kanske finns någon i närliggande kommun som är bättre? Fotokompis finns ju som forumrubrik också, kanske det går att hitta sällskap där eller arrangera en utflykt?

Den där känslan om att andra tar så bra bilder att man blir sotis delar jag med dig. Förhoppningsvis är vi fler som känner så mellan varven. Ibland tycker jag det hjälper att ladda bilder upp här på fotosidan. Man märker ju i alla fall att folk tittar på dem och tar sig tid att kommentera. Ibland leder ju kommentarerna till nya ideér också;)

Ditt intresse har stor potential att blomma upp igen nu när det går mot vår.Färger,växter och värme återkommer,man kan lätta på klädseln och ge sig ut i princip när som helst på dygnet utan större besvär..Även vid sämre väder kan du göra fynd bland motiven bara du ger dig f.n på det.

Stick iväg på egen hand om dina "klubbkompisar" har annat för sig,ta god på dig när du hittar ett trevligt ställe.Skaffa dig en liten campingstol så du kan slå dig ner och fundera på motivets förutsättningar eller ta en fika i lugn och ro.
Stressa inte fram bilder, ibland blir det inget taget,ibland rasslar rullarna iväg.
Hittar du ett tänkbart motiv, ta inte en bild rakt upp och ner.Studera extra noga bakgrunden, olika vinklar, kanske reflexa in lite ljus med en liten skärm eller hitta lite annorlunda utsnitt att jobba med.

Kolla in andra fotografers bilderböcker, det ger inspiration men tänk INTE på att "så bra blir jag aldrig"..Kanske hittar du en liten egen stil som passar dig.

Det är ett friskhetstecken att du känner avund när du kollar in fina bilder, den känslan i magen har säkert alla seriösa naturfotografer,jag tror det kallas "lust"..
mvh/gunte..

Hej Anders

Du är välkommen till Aros FK i Västerås även om du bor en liten bit ifrån. Föreningen är ganska livaktig och de flesta tar dia, digitalt syns bara på papper. Ett forum för att ta och diskutera bilder i är viktigt för inspirationen.

/Staffan

Jag fotar ensam och när jag känner längtan efter att gå ut med kameran.Testat att gå ut när jag egentligen inte kände för det och resultatet blev därefter....Som andra konstformer så behöver man lite ispiration för att ha "det rätta seendet".
Tror inte man kan tvinga fram inspirationen..den infinner sej helt plötsligt bara..

Att titta runt på bilder här på fs ger mej en enorm inspiration.Dels att fota nya miljöer men också att hitta nya funktioner med kameran i kombination med ljus och annat.

En sak är säker! Att vara den enda som fotograferar i en grupp är ingen höjdare, antingens ska man fota själv eller vara i en grupp med andra som också gör det!

Sen tror jag att det är viktigt att man är ärlig mot sig själv och inte ger sig på motiv som man är ointresserad av. Är det natur, arkitektur, dokumentärt eller porträtt man gillar osv?? Det är ytterst sällan jag bara på måfå tar med mig kameran där jag bor. för det finns inte så mycket som intresserar mig i mina närmsta omgivningar. Däremot brukar den följa med på lite olika utflykter...

Tack för all uppmuntran!

Jag är verkligen nöjd med alla tips som ni ger mig. Det är därför som det är skönt att fotosidan finns. För om man har tappat intresset en aning kan man gå in här och alla försöker verkligen hjälpa till så gott det går. Tack för att ni finns.

cerox skrev:
Sedan en annan sak som jag tror beror på att jag tappat intresset är att alla i dag bara har digitalkameror. Är det ingen idag som använder den gamla fina systemkameran. Jag nästan skäms över att ta fram min kamera en minolta 505si. Ska jag behöva göra det?

Jag fotar fortfarande med en analog systemkamera och tänker göra så i många, många år framöver. Om det finns fotografer som ser ner på andra på grund av deras utrustning, så har dessa personer uppenbarligen inre problem och det är absolut inte något som du, eller någon annan, ska ta åt sig av.

Våren är inspirerande för mig, ett sätt att komma igång är att hitta på projekt - teman. Det kan vara så enkelt som att se ut en plats och återkomma till den med några veckors mellanrum, för att följa vårens framväxt - hur platsen förändras - och dokumentera detta i bild. Det kan bli vackert.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag känner ofta att chatten hjälpt mig när jag ligger i en svacka. Kanske inte så att man rusar ut och fotar när man pratat där i 10 minuter, men man pratar med likasinnade. Vi pratar ju inte bara foto, men en hel del.

Men jag hade inte börjat med svartvitt igen om jag inte snackat på chatten, inte börjat testa nya filmer, blaskat själv, köpt filter.

Vi stämmer ibland träff att fota också. Vi går ut och "fotar". Det blir mest snack och någon enstaka bild, men det är jätteviktigt. Snacka filter, objektiv, klämma på varandras kameror.

Inga förutfattade meningar om kameramärken, modeller etc. Underbart!!!!

Efwa skrev:
Inga förutfattade meningar om kameramärken, modeller etc. Underbart!!!!

Det är så här som jag vill att det ska vara. Jag brukar vara mycket på hundutställningar och de flesta ha kameror med sig (numera mest digitalt). När en annan då tar fram sin gamla analoga kamera så blir man på något vis nertittad. Är det något jag bara inbillar mig eller är det någon mera som har känt så här när man varit på ett allmänt ställe typ utställning eller mässa?

Kan berätta att jag på en tillställning (bland hundfolk) just i Kungsör var 1 av ca 10 med kameror och den enda med analog. Lite lustigt att jag som använder film var den som fotograferade mest (ser jag positivt i det fallet.) De digitala satt mest och jämförde och kände på varandras kameror. Jag vet att det där lät diskriminerande men så var det absolut inte menat. Det är trevligt folk det med.. Sanningen är att jag aldrig känt så som du beskriver men jag stormtrivs i och för sig med det jag har..
/Lotta

Senast ändrad:
Hej!

Vad för sort kamera man kör med är totalt ointressant, det viktiga är att du själva trivs med ditt redskap. Att det säkerligen finns människor som fnyser åt en lite äldre kameramodell är inget att bry sig ett smack om, som jag ser det så behöver dessa jobba på sin attityd.

Vi tycker ju alla mer eller mindre olika om hur bedriva fotografering t.ex. Det som känns rätt åt någon är helt fel för någon annan. Personligen så har jag alltid varit något av en ensamvarg när det gäller och det har blivit mer allteftersom man blivit besviken på folk. Jag trivs själv bäst där ute i naturen, sticker ut när jag vill, stannar så länge jag vill, plåtar vad jag vill etc. etc. och måste ju tillägga att ha en förstående "tant" är ganska nödvändigt.

Som det har nämnts så är ju våren riktigt på G och med den så öppnar det sig verkliga fototillfällen. Att nämna något är t.ex. att plåta alla våra fåglar tidigt nu på våren innan träden slagit ut och gör det betydligare svårare att fånga dem på "film". Sedan kan man gå över till att plåta allt underbart som springer fram ur jorden. Makroplåtande är också mycket intressant tycker jag.

Så Anders, bara på det när känslan infinner sig och du skall få se att även du kommer till att ta sådana bilder som du kanske tycker andra kan men inte du. Och ja, visst känner man ibland att man önska varit den som tagit den eller den bilden. Helt mänskligt beteende, tro mig :)

Lycka till. //Ronney

ANNONS
Götaplatsens Foto