Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Telekonverter 2x?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
fick min telekonverter idag som ska ge dubbelt zoom
prova zoomz ut 12x sen montera konvertern tyckte knappt att det blev skilnad

ska inte zoomen bli 24x med konvertern?

En 2x telekonverter ska fördubbla brännvidden (inte zoomen).
Om du har zoomobjektivet på max tele och skruvar på en 2x telekonvertern så bör (ska) skillnaden bli att du ser 50% av den tidigare bilden i sökaren.

eller uttryckt lite annorlunda;

Om Du sätter på ett TC 2x på en zoom 10-120 mm ( = 12x ), så får Du en zoom 20-240 mm ( = lika med 12x likt förb- ). Du ska inte märka någon skillnad i omfånget.

Och för att förtydliga: De 50 % Kim pratar om är sidmåtten. Ytan som fångas är 25 % av den ursprungliga.

tannler skrev:
eller uttryckt lite annorlunda;

Om Du sätter på ett TC 2x på en zoom 10-120 mm ( = 12x ), så får Du en zoom 20-240 mm ( = lika med 12x likt förb- ). Du ska inte märka någon skillnad i omfånget.
Dessutom är det så att om vi pratar om en 2x telekonverter till kompakt- alltietkamera så är det så att telekonvertern endast är användbar i teleläget(na), zoomomfånget blir alltså mindre, inte större.
jimh skrev:
Och för att förtydliga: De 50 % Kim pratar om är sidmåtten. Ytan som fångas är 25 % av den ursprungliga.
Så sant som det är sagt..

Vilken konverter är det och till vilken kamera?
Fördubblad brännvid är väl inte alls så dumt att ha, eller?

Om den ger bra bildkvalitét så förstår jag inte varför du skulle sälja den, bubbla brännvidder i teleläget är ju väldigt trevligt att ha.

har bara hunnit testa inomhus och dom var inte mkt att ha
ska försöka fota ute imorgon

kör med Minolta Z5 men passade på att köpa adapter till Canon S5 så jag kan köra med den oxå

om bilderna inte blir bra säljer jag den direkt

ANNONS