Annons

Teleobjektiv - förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaydreamBeliever

Avslutat medlemskap
Okej, nu har jag bestämt mig ! (tror jag) för en Canon EOS 400D, så nu börjar jakten på objektiv. Något förslag? Kommer att fota mest vilda djur/landskap/natur och antar att det få bli teleobjektiv. Det får inte vara för dyrt eftersom jag inte har råd med hur mycket som helst, med tanke på att jag ska köpa stativ, minneskort och kameraväska också.

Men i alla fall, huvudfrågan: Vilket teleobjektiv är inte alltför dyrt och passar bra till vildadjur-fotografering?

Tacksam för svar !

Ett populärt objektiv är Sigma APO DG 70-300mm med "fuskmacro". Prisvärt.

Dyrare objektiv har snabbare autofokus och bättre skärpa i teleläget (300mm)

Ett mycket bra objektiv är Canon EF 70-300mm med stabilisering IS. Det kostar mer men är prisvärt.

Jag skulle rekommendera ett begagnat Canon EF 300mm f/4.0L USM, går att hitta för 6-8 tusen beroende på skick.

jag köpte teleobjektiv innan sommaren, stod och valde mellan canons 70-200 f.4 L eller 75-300 IS USM. Slutade att jag valde 70-200 f.4 L och jag har verkligen inte ångrat mig. Köpte även en telekonverter 1.4 från soligor som är toppen! Då kommer man nästan upp i 300 mm ändå!

JanOlofHärnström skrev:
Ett populärt objektiv är Sigma APO DG 70-300mm med "fuskmacro". Prisvärt.

Troligtvis det bästa insteget till telefoto.
Jag hade satsat på den, för att när ekonomin tillåter och behovet infinner sig, uppgradera till ett vassare objektiv.

Senast ändrad:
Hur vilda då???

Om du är rädd før vilda djur, och inte tycker om at resa, kann denna vara et alternativ: http://www.opteka.com/productdetail.asp?productid=4127
Som supplement fås TC 2X
Bliver 4160mm på en APS-C. Bländare som en synål :)
Alternativt är ju 300/4 nåt som man kan hålda i handen, och skjute snabbt med. Stativ och vilda djur är en dårlig kombinasion. Ja. ja man kann ju använda det som klubba i självförsvar.
IS or not to IS är upp till din plånbok.
mvh Erik J

Bilagor

• alligator.gif
    alligator.gif
    14.1 KB · Visningar: 182
ANNONS
Götaplatsens Foto