Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleskop

Produkter
(logga in för att koppla)

Grey_Wolf

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att skaffa ett teleskop och följdaktligen behöver jag en adapter till min kamera. Har tittat på nätet, men det finns rätt mycket att tillgå. Undrar nu om någon skulle kunna hjälpa mig med köpråd. Skulle det passa en nybörjare att köpa ett 50-600? Och eftersom jag har en Nikon D60 m standard objektiv 18-55 och ett tele 55-200 måste man då tänka på hur adapterns jängor sitter i förhållande till objektivet? Tacksam för svar.
 
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt; du vill köpa ett teleskop, men säger samtidigt något om "50-500" (vilket jag antar är ett objektiv).

Adaptern du behöver för att använda din kamera tillsammans med ett teleskop är en T2-adapter samt en T-ring. T-ringen fästes direkt på kameran där objektiven egentligen sitter.

Ska du fotografera med teleskop kan du inte använda objektiv på kameran (vad jag vet iaf)! :)
 
Hej, Jimmiegrunde!

Jag menar att ett teleskop med spegeldiametern 50mm och brännvidden
600mm.

Jag antar att ornitologer använder möjligheten till att fotografera
fåglar med en till teleskopet ansluten kamera. Jag ska forska vidare och
se om jag kan få ytterligare svar på mina funderingar.

Tack för ditt svar.
 
ANNONS