Annons

Temp filer i Photoshop Cs

Produkter
(logga in för att koppla)

Scud4

Aktiv medlem
jag har PS installerat på hårddisk C: men nu så har jag även sätt att photoshop lägger tempfiler på D: som är väldigt stora en på 39 GB och en på 2 GB

nu är då frågan, vad för info kan det vara i dem och kan jag ta bort dem utan att hela skiten krashar eller vad händer? någon som vet?

PS använder egna tempfiler för att tillfälligt skicka delar av det den har i minnet till disk när det blir fullt i arbetsminnet. Detta fungerar ungefär på samma sätt som när Windows använder sin pagefile. Det är med fördel att ha PS tempfiler placerade på annan disk än Windows pagefile. Detta ökar prestandan på systemet när PS används.

Om dina enheter C: och D: är skilda diskar så är med andra ord ditt system i detta avseende rätt uppsatt tillsammans med PS.

Senast ändrad:
Tackar! ja det är olika diskar
men nu är då frågan om man kan ta bort det utan att det händer något (39 GB är ändå en del på en 200GB disk) vad kan det var för information som ligger där??

Scud4 skrev:
Tackar! ja det är olika diskar
men nu är då frågan om man kan ta bort det utan att det händer något (39 GB är ändå en del på en 200GB disk) vad kan det var för information som ligger där??

Tempfilerna skall försvinna efter att du har arbetat färdigt med bilden och sparat den. Testa och stäng PS och se om de försvinner, vilket de skall göra. Annars släng dom.
Arbetar du med raw så välj en mapp på en annan hårddisk, partition och ge plats för preview bilder + andra cache data som lagras. Såg i mitt system och program att jag hade mer än 540 Mb data liggande enbart i en rawfils konverterares cache.
Har därmed skapat mappar på annan hårddisk för programvarorna att lägga sina tillfälliga filer i, och kan därmed slängas lättare.
Mikael

Senast ändrad:
ok tackar så mycket för svaren!
att de skulle försvinna trodde jag med men det verkar de ju inte göra eftersom den ena ligger på 39 Gig och den andra på 41 Mb nu utan att jag har uppe PS.
men jag testar att ta bort dem nu så får vi se vad som händer:)

ANNONS
Götaplatsens Foto