Annons

Terje Hellesö

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Hur skulle en digital uställning fungera för dina bilder Terje? Det kanske inte är någon bra idé men det är nog många av oss som är i intresserade av att se utställningen och om möjligheten att se den i verkligheten skjuts på framtiden kanske det finns fler sätt?

Jag såg att Fotografiska hade en rundvandring med guide på en av de pågående utställningarna (Hassan
Hajjaj) på facebook. Visserligen handlade det mest om bildernas ramar där men det går säkert att utveckla till att handla om motiven också. Hur som helst, hoppas utställningen blir av snart.
Det vet jag inte. Det beror på om man ska filma bilderna som hänger på vägg och sedan panorera mellan bilderna - eller om man lägger upp bilderna som digitala filer på nätet. Det senare skulle ju vara som idag, med bloggen eller Facebook eller Fotosidan. Fast då möjligen i större format än som jag gör idag (aldrig större än 600 pixlar längsta sidan).

Nackdelen som jag ser det med det digitala är just att man förlorar det viktigaste med ”riktiga” utställningar är just den fysiska närvaron; att träffas, umgås, studera bilderna fysisk i galleriets miljö. Och miljön och det sociala är viktigt. Sedan har det även en ekonomisk orsak; å ena sidan är det dyrt att producera en ”riktig” utställning, å andra sidan genererar det flera köpare till bilderna.

Mvh Terje
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det vet jag inte. Det beror på om man ska filma bilderna som hänger på vägg och sedan panorera mellan bilderna - eller om man lägger upp bilderna som digitala filer på nätet. Det senare skulle ju vara som idag, med bloggen eller Facebook eller Fotosidan. Fast då möjligen i större format än som jag gör idag (aldrig större än 600 pixlar längsta sidan).

Nackdelen som jag ser det med det digitala är just att man förlorar det viktigaste med ”riktiga” utställningar är just den fysiska närvaron; att träffas, umgås, studera bilderna fysisk i galleriets miljö. Och miljön och det sociala är viktigt. Sedan har det även en ekonomisk orsak; å ena sidan är det dyrt att producera en ”riktig” utställning, å andra sidan genererar det flera köpare till bilderna.

Mvh Terje
Bäst hade kanske varit både fysiskt och digitalt. Vid digitalt så vill man ju inte bara se ett galleri utan gärna en berättelse bakom bilden, hur den kom till. Du får gärna lägga ut några bilder och berätta om dem i tex en blogg här på FS :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Bäst hade kanske varit både fysiskt och digitalt. Vid digitalt så vill man ju inte bara se ett galleri utan gärna en berättelse bakom bilden, hur den kom till. Du får gärna lägga ut några bilder och berätta om dem i tex en blogg här på FS :)
Vi får se hur det blir, kanske jag lägger ut på min blogg, men då först efter att utställningen i Göteborg är över. Har ingen blogg här på Fotosidan, men bloggar aktivt på min egen blogg på Wordpress.

Mvh Terje
 

snap01

Aktiv medlem
synd med c19 den ställer till det för alla. Är du på fötter nu o startat upp firman igen? Bra kämpat!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vilket galleri och när !? Jag har inte tillgång till hela artikeln då den ligger bakom betalvägg och jag har inte lust att betala för att få tillgång till artikeln i sin helhet.
 

esbtse

Aktiv medlem
Lycka till med utställningen efter CV-19. Jag hoppas den kommer till Stockholm.
Dvs om den ställs ut på Fotografiska så kommer jag inte då de är ökända för att diskriminerar män. Män tvingas betala mer än kvinnor i inträde på internationella kvinnodagen och jag vägrar stödja organiserad diskriminering.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Lycka till med utställningen efter CV-19. Jag hoppas den kommer till Stockholm.
Dvs om den ställs ut på Fotografiska så kommer jag inte då de är ökända för att diskriminerar män. Män tvingas betala mer än kvinnor i inträde på internationella kvinnodagen och jag vägrar stödja organiserad diskriminering.
Tack så mycket Thomas!
Hur det blir med fortsättning efter Galleri M i Göteborg är för tidigt att säga. Har fått några förfrågningar från olika ställen i Sverige. Först måste man få till utställningen i Göteborg, efter att allt återgått till det normala. Sedan får vi se. För närvarande finns ingen förfrågan från Fotografiska.

Mvh Terje
 
ANNONS