Annons

Terminologi: "bilden väger..."?

Produkter
(logga in för att koppla)

Star2

Avslutat medlemskap
Nån gång i historien började någon kalla filstorlek för vikt.
Vilket resulterat i uttryck som "bilden väger 10 MB", istället för "bilden är 10 MB".
Eller "vikten får vara högst 10 MB", istället för "filen får vara...."

Är det kanske mest fotografer som använder det?
Vad är syftet?
 
Jag kan gissa att det är för att "storlek" för en bild redan är upptaget.

I alla andra sammanhang är datas "storlek" något man mäter i byte (eller möjligen tecken).

Per.
 
Jag kan gissa att det är för att "storlek" för en bild redan är upptaget....

Ja kanske det.
Inte många engelsktalande tycks använda det, enl google:
0,2 promille "file weight" jämfört med "file size"
2 promille "image weight" jämfört med "image size"
(det blir knepigare att göra en relevant sökning på motsvarande svenska ord)
 
Det är inget vanligt uttryck överhuvudtaget.

Är det kanske mest fotografer som använder det?
Av dom få som använder det är det nog mest folk som inte är datorvana från början.



Och sökningar på "filen väger" och "filerna väger" ger inte särskilt många träffar.
 
det är möjligt att det inte ger så många träffar på internet men jag hör det "in real life" ej endast hos fotografer utan även bland tryckare, reklamare och annat mediefolk. kan dock inte svara på varför, bara att det stör mig.
 
det är möjligt att det inte ger så många träffar på internet men jag hör det "in real life" ej endast hos fotografer utan även bland tryckare, reklamare och annat mediefolk. kan dock inte svara på varför, bara att det stör mig.

så det verkar vara branschrelaterat, bild/media.
Teori om ursprunget: Istället för att kalla bildstorlek (BxH) för tex Dimension eller Bildstorlek, så ville bildbranschen behålla "Storlek". Men då förväxlades det med filvärldens "Storlek". Att använda "storlek" respektive "filstorlek" kan också vara förvirrande. Lösning: man införde ett nytt begrepp för filstorlek: vikt.

På tex konstfacks sida för pressbilder står: "Bilden väger ca 7 Mb. Upplösning 300 ppi..."
Det är förstås ingen slump att man skriver Mb istället för MB. Ty detta förkunnar inför hela världen att Vikter skola anges i Mb
 
På tex konstfacks sida för pressbilder står: "Bilden väger ca 7 Mb. Upplösning 300 ppi..."
Det är förstås ingen slump att man skriver Mb istället för MB. Ty detta förkunnar inför hela världen att Vikter skola anges i Mb
Megabit är ju ett himla bra sätt att ange filstorlek också...jisses.
 
Eftersom det anses helt acceptabelt med uttryck som 'tungt vägande ord' ska man nog inte bli alltför upprörd över den här typen av till synes ologiska kopplingar.
 
Eftersom det anses helt acceptabelt med uttryck som 'tungt vägande ord' ska man nog inte bli alltför upprörd över den här typen av till synes ologiska kopplingar.
Det är väl inte alls samma sak. Att "väga tungt" är ju ett uttryck som betyder att nåt är betydelsefullt.
Om man säger att en fil väger nånting är det ju bara ett dumt sätt att beskriva en kvantifierbar egenskap hos filen.
 
Nja inte 'samma sak' men ett försök att väcka tanken på en viss plasticitet i språket. Tiden brukar visa att det de flesta väljer blir 'rätt' när det kommer till språkanvändning. Men, men det finns gott om väderkvarnsbekämpare
 
Nja inte 'samma sak' men ett försök att väcka tanken på en viss plasticitet i språket...

alla vet redan att språk är föränderligt. Nya ord som fungerar stannar, andra dör ut. Och att diskutera och ifrågasätta är en del i den processen.

Vikt som filstorlek tycks användas av få, kanske mest inom bildbranschen av skäl som beskrivits i tråd #1 o #6. Om det stannar eller dör ut återstår att se
 
Jag säger så! :) Varför inte liksom, det flyter bra och folk fattar vad man menar så hos mig är uttrycket här för att stanna.
 
Jag säger så! :) Varför inte liksom, det flyter bra och folk fattar vad man menar så hos mig är uttrycket här för att stanna.

Håller med, får så ofta pixelsvar när jag frågar hur "stor är filen?"

Jag ramlar glädjande på uttrycket "bildens/filens vikt" ibland både när jag jobbar med webbyrå och systemutvecklare.

Och sen får jag spader när jag frågar on bildens upplösning och får svaret tex 300dpi. Goddag yxskaft...
 
Jag kan gissa att det är för att "storlek" för en bild redan är upptaget.

I alla andra sammanhang är datas "storlek" något man mäter i byte (eller möjligen tecken).

Per.

Jag jobbar med webbutveckling och i min bransch (och kanske "databranschen" i allmänhet) pratar man också ofta om vikt, både på bilder men ibland också hela webbsidor eller andra saker man kan ladda ner (flashfiler, filmer, ljudklipp, textdokument, osv). Var det kommer ifrån vet jag inte, men det är ett praktiskt sätt att kommunicera en viss sorts storlek. Som du säger används ju "storlek" ofta för att beskriva nåntings "fysiska" omfattning (i det här fallet antalet pixlar), men datorfiler har ju också en annan sorts storlek, antalet bytes.

Eftersom det ofta uppstår situationer då det inte är självklart vilken av storlekarna man menar, så är det praktiskt med ett ord för att beskriva storleken i bytes: om en sida/bild/fil är "tung" är själva filen, räknat i bytes, stor. Det i sin tur innebär flera saker: Filen tar "mycket" plats på disk och den tar "lång" tid att ladda ner. I vissa fall kan det också innebära att den tar lång tid för datorn att hantera.

Att det tar lång tid att ladda ner är nog det sammanhang då det används mest. "Den här bilden är för tung" kan man t.ex. säga om en bild på en webbsida, och då förstår man att det som menas är att den tar för lång tid att ladda, inte att den tar upp för mycket plats på skärmen. Skulle man bara säga "Den här bilden är för stor" så måste man förtydliga vad man menar.

Ordet "tung" är ju också lite målande: en tung fil är en slö fil, det hör man ju nästan :)

Men samtidigt beror det ju lite på sammanhang. Ibland är det underförstått att man menar storleken i bytes när man säger "stor" och då behöver man inte använda "tung", t.ex. "Är den här bilden för stor för att skicka med mail?"
 
Av dom få som använder det är det nog mest folk som inte är datorvana från början.
.

Det är nu så att många, de "med datorvana" inte kan förstå att bilden ska vara i 300dpi, för att kunna skrivas/tryckas, med bästa kvalliet, "när den ser så bra ut i datorn".

För dom är det lättare att förstå "tyngd", när det handlar om MB.
Att även en stor bild (många pixlar) kan vara usel pga. hård komprimering och inte lämpa sig för tryck/utskrift. Då är det för mig lättare att beskiva behovet av "tyngd"= mindre komprimerad.
/ Mats G
 
ANNONS