Annons

Test av beg. 30D (garantiavslut)

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Jag skall hjälpa en arbetskamrat att testa sitt nyligen inköpa begagnade kamerahus 30D (köpt på Scandinavian Photo) begagnat och med 3 månaders garanti. Garantin går snart ut och han behöver/vill ha hjälp att testa och se om det har några fel!

Tänkte testa om man kan se dam/korn på sensorn genom att plåta mot blå himel (måtte vädret vara med mig) eller vit vägg (användandes ett av mina egna objektiv som jag vet/känner till.

Har läst om vissa problem med avtryckaren på äldre 20D-kamerahus (glapp) är det någon som har liknande problem på sitt 30D-hus?

Någon som har fler saker jag bör titta på/testa för att se om huset har några fel relaterat till garanti?

Mvh!
// Niklas

1: Varför i hela världen skulle damm på sensorn vara innefattat av den garantin? Det bör det inte vara, och det kan du glömma.

2: Varför vill du ha blå himmel specifikt för att se damm? Moln fungerar bra det med..

3: De "glapp" som förekommit på 20d har vad jag vet berott på korrosion orsakat av vatten.

Dessutom borde han väl kunna märka själv om kameran tar kort när han trycker eller?

Kan du se en dam på sensorn så måste det vara unikt och ingå i garantin.
Har du korn på sensorn bör du kontakta närmaste bonde eller lantbruksverket.
Har du problem med avtrycket som finns i 20D så lär du märka det utan större test.

ErlandH skrev:
...men se till att himlen är fri från högtflygande flygplan, små fåglar och större insekter!

;-)

Haha! (slutsats, undvik knott och myggrika platser!)

Jag klantade mig en gång och fotade min "provbild" genom fönster.. =)

Tro sjutton det fanns prickar på bilden då!

laan skrev:
1: Varför i hela världen skulle damm på sensorn vara innefattat av den garantin? Det bör det inte vara, och det kan du glömma.

En annan arbetskamrat till mig köpte en ny 20D som hade damm mellan sensorn och lågpassfiltret. Det gick på garanti!

laan skrev:

2: Varför vill du ha blå himmel specifikt för att se damm? Moln fungerar bra det med..

Jämn belyst yta borde vara lättare att se prickar på, eller? Varför just blå himmel??? Har bara för mig att jag läst det flera gånger!

Ge mig ett annat förslag som är bättre!?

laan skrev:

3: De "glapp" som förekommit på 20d har vad jag vet berott på korrosion orsakat av vatten.

Dessutom borde han väl kunna märka själv om kameran tar kort när han trycker eller?

Tack för hjälpen!???

Jag funkar dock så här att om någon vänlig skäl ber mig om hjälp och jag KAN hjälpa till med NÅGOT, ack så litet, så gör jag det! Om personen sedan är intresserad förklarar jag vad jag gör och varför samt ev. ger lite konkreta tips/förslag på hur de själva kan göra nästa gång. Allt för att driva personens utveckling frammåt!

// Niklas

Flash Gordon skrev:
Kan du se en dam på sensorn så måste det vara unikt och ingå i garantin.
Har du korn på sensorn bör du kontakta närmaste bonde eller lantbruksverket.
Har du problem med avtrycket som finns i 20D så lär du märka det utan större test.

Konkret!?

// Niklas

OK, vi tar det en gång till!

Varför har jag postat denna tråd?
Svar: För att få konkret hjälp!

Alla andra kommentarer som INTE hjälper mig med uppgiften undanbedes! Har du/ni inget konkret att komma med vänligen skriv inte då!

Visst ironi utan personligt påhopp i all ära, det är också aceptabelt men försök bidra med något i stället för att komma med självklarheter. Är du/ni osäkra på om jag har rätt i mina antaganden/påståenden fråga då vänligt i stället om det verkligen kan vara så alt. kom med egna erfarenheter och säg att jag har fel. Gissa inte!

Mvh!
// Niklas

Försöker vara till hjälp.

Prova "skräp på sernor'n" genom att fota kylskåpsdörren med liten bländaröppning, typ 22. skärpan spelar ingen roll och stativ ett måste.

Alla funktioner, prova en ratt i taget (och gå igenom meny'n).

Övrigt är det väll bara att alla knappar och rattar känns icke slitna, repor och sådana kosmetiska skador gör inget.

/ Erik

ekemannen skrev:
Försöker vara till hjälp.

Prova "skräp på sernor'n" genom att fota kylskåpsdörren med liten bländaröppning, typ 22. skärpan spelar ingen roll och stativ ett måste.

Alla funktioner, prova en ratt i taget (och gå igenom meny'n).

Övrigt är det väll bara att alla knappar och rattar känns icke slitna, repor och sådana kosmetiska skador gör inget.

/ Erik

OK! Något i stil med hur jag tänkte! Tack Erik!

Hur kollar jag ex. bäst om brusreducering fungerar (finns det på 30D?).

Kan jag på något enkelt/bra sätt verifiera exempelvis autofokus om den funkar som den skall. Att den funkar går ju att kolla men hur vet jag om tex. följande autofokus verkligen jobbar som den skall. Att skjuta en serie bilder och få exempelvis 70% skarpa bilder mot exempelvis mötande bilar i hastighet av 50-70km/h räcker det?

Mvh!
// Niklas

Niklas det kan finnas skäl till spydiga kommentarer.
Har du läst villkoren för garantin?
Att en dammig sensor skulle gå på garantin är väl att ta i. Det kan ju ha kommit dit under de månader som den nye ägaren haft den?
Om avtrycket känns OK är det väl inget att fundera över.Vad mer skall du söka efter som är fel?
Fungerar kameran så gör den.
Jag köpte också en begangad kamera från Scandinavian. En 1DMKIIN som var körd av proffs. Den hade den skitigaste sensor jag någonsin sett. Hade lika många fläckar som himlen har stjärnor,
Vet inte vad de sagt om jag bett om rengöring på garantin? Å andra sidan så fixade jag det med 2 swabs och Eclipse och behövde inte släppa ut en massa CO2 för att köra till Scandinavian.
Jag har fortfarande några månaders garanti kvar, men om inte slutaren klappar ihop eller något annat drastiskt inträffar, vad skall jag använda garantin till?
Så jag fattar faktiskt inte vad du skall testa?

Flash Gordon skrev:
Niklas det kan finnas skäl till spydiga kommentarer.
Har du läst villkoren för garantin?
Att en dammig sensor skulle gå på garantin är väl att ta i. Det kan ju ha kommit dit under de månader som den nye ägaren haft den?
Om avtrycket känns OK är det väl inget att fundera över.Vad mer skall du söka efter som är fel?
Fungerar kameran så gör den.
Jag köpte också en begangad kamera från Scandinavian. En 1DMKIIN som var körd av proffs. Den hade den skitigaste sensor jag någonsin sett. Hade lika många fläckar som himlen har stjärnor,
Vet inte vad de sagt om jag bett om rengöring på garantin? Å andra sidan så fixade jag det med 2 swabs och Eclipse och behövde inte släppa ut en massa CO2 för att köra till Scandinavian.
Jag har fortfarande några månaders garanti kvar, men om inte slutaren klappar ihop eller något annat drastiskt inträffar, vad skall jag använda garantin till?
Så jag fattar faktiskt inte vad du skall testa?

Jag var kanske otydlig, vilket kanske är grunden till spydiga kommentarer, men är det då inte bättre att fråga hur jag menar eller påpeka att vanlig damm som ligger UTANPÅ filtret framför sensorn täcks inte av garanti!?

Vad jag BORDE ha skrivit är damm som ligger mellan filter och sensor. Det KAN, enl. Canon service själva, INTE komma dit med annat än under tillverkningsprocessen OCH täcks därför av garantin!

Alltså: Damm på sensorn, beroende på VAR det sitter, KAN alltså täckas av garantin!

Vad skall jag testa?

Tja, inte vet jag! Men nog finns det en hel hög med funktioner som kan testas på ett modernt kamerahus. Frågan är väl kanske snarare:

- Behöver man testa över huvud taget?
HUR skall det testas i så fall (brusreducering, AF mm.). Den typen av funktioner tänkte jag på!

Nåväl, om det verkligen är så att man får svar på allt som KAN täckas upp av garantin genom att sätta kameran i "grönt läge" och knäppa av ett kort, funkar det så är allt frid och fröjd, vem blir inte gladare än jag!?

Har man en kamera med 1 års garanti, eller mer, så hinner man gott och väl testköra och förhoppningsvis upptäcka ev. brister. Men när man bara har 3 månader och så som läget är nu endast tagit 150 bilder så vore det väl bra att testköra det som på ett någorlunda smidigt sätt GÅR att verifiera, eller?

Frågan om avtryckaren var mera för att höra om det är/har varit problem på 30D modellen eller ej! Att jag kan lätt upptäcka om det glappar eller ej är jag med på! Fast det kanske inte finns någon som har erfarenhet av glappande avtryck på 30D vilket i så fall är bra. För det bevisar ju att något sådant problem inte existerar på den modellen!

Mvh!
// Niklas

Borde inte det enklaste egentligen helt enkelt vara att köra kameran i ordentligt i alla möjliga situationer, inställningar och kombinationer med objektiv etc. Kör man kameran ordetligt och vet ungefär hur den borde bete sig så känner man rätt snabbt om något är fel...

Ang. damm på sensorn, självklart går det fint att testa mot en klarblå himmel, det går även bra att testa mot vilken ljus jämn yta som helst..

/Micke

NiklasÖ skrev:
En annan arbetskamrat till mig köpte en ny 20D som hade damm mellan sensorn och lågpassfiltret. Det gick på garanti!
// Niklas

Intressant! Men hur ska du se det?

Däremot tycker jag tyvärr att du får skylla dig själv med kommentarerna.

Som man frågar får man svar.

Men, konkret så har jag inget mer att bidra med, och därför skriver jag troligen inget mer i tråden.

ekemannen skrev:

Erik!
Varför är stativ ett måste? Skakningsoskärpa kan väl inte komma ifråga om skräpet sitter fast på sensorn.

/Jerry.

PS. Jag körde ditt test Erik. Men det var så svårt att urskilja sensordammet bland alla vykort, kakrecept och magneter på kylskåpsdörren.DS.

Hej, jag lite fler tipps på kontroller du kan göra.

Döda/heta pixel test
Ta en bild med lins skyddet på objektivet. Läge manuell med en slutar tid på 15s, bländar inställningen spelar ingen roll. Iso talet skall vara ställt till det lägsta (100) och ingen brusreducerig skall användas.
Det är också viktig att sensorn är fri från damm.
Om det finns några heta/döda pixlar visar de sig som röda eller vita prickar när du förstortar upp bilden.
Antagligen kommer bilden att ha ett par stycken död/heta pixlar men det är inte hela världen bara det inte är för många. (Min egen kamera har mellan 8-12 stycken).

Test av att slutaren fungerar
Ta foto av en tegelvägg. Använd alla bländar lägen. Samtliga bilder skall bli lika exponerade annars kanske inte slutaren öppar och stänger som den ska vid vissa tider.

//Gustav

För att prova af använd uppställning enligt bilden, Det här kräver i alla fall stativ. fokusera på (i mitt fall) "direkt".

/ Erik

Bilagor

• hur_fokustest.jpg
    hur_fokustest.jpg
    42.4 KB · Visningar: 160
laan skrev:
Intressant! Men hur ska du se det?

Bra fråga! Arbetskamraten hade det på alla sina bilder, såg han när han väl upptäckte det och tittade "bakåt" på samtliga bilder. Jag antar att OM det finns måste man börja med att göra rent sensorn, dvs. förutsätta att det är damm utanpå filtret. Efter en eller ett par rengöringar och dammet fortfarande finns kvar, på samma ställe, och man testat med olika objektiv borde man kunna anta att något är fel!?

laan skrev:

Däremot tycker jag tyvärr att du får skylla dig själv med kommentarerna.

Som man frågar får man svar.

Så sant, att "som man frågar får man svar"! Jag kanske inte uppfattade hur jag formulerade mig på riktigt samma sätt som undertonen i de svar jag delvis fick dock! Men jag skall lära mig av detta "är jag otydlig i min fråga så är folk spydiga i sin svar". Fast det var kanske inte så du menade!?

Mvh!
// Niklas

Guzz skrev:
Hej, jag lite fler tipps på kontroller du kan göra.

Döda/heta pixel test
Ta en bild med lins skyddet på objektivet. Läge manuell med en slutar tid på 15s, bländar inställningen spelar ingen roll. Iso talet skall vara ställt till det lägsta (100) och ingen brusreducerig skall användas.
Det är också viktig att sensorn är fri från damm.
Om det finns några heta/döda pixlar visar de sig som röda eller vita prickar när du förstortar upp bilden.
Antagligen kommer bilden att ha ett par stycken död/heta pixlar men det är inte hela världen bara det inte är för många. (Min egen kamera har mellan 8-12 stycken).

Test av att slutaren fungerar
Ta foto av en tegelvägg. Använd alla bländar lägen. Samtliga bilder skall bli lika exponerade annars kanske inte slutaren öppar och stänger som den ska vid vissa tider.

//Gustav

Tackar och bugar Gustav!

Har läst om testet med döda pixlar förut men kom inte ihåg det! Tack för att du frächade upp mitt minne!

Vad som sedan ligger utanför ev. acceptabel tollerans får ju min arbetskamrat i så fall ta med Canons serviceavdelning!

Mvh!
// Niklas

ekemannen skrev:
För att prova af använd uppställning enligt bilden, Det här kräver i alla fall stativ. fokusera på (i mitt fall) "direkt".

/ Erik

Japp, jag är med dig Erik! Men testar inte detta bara AF-motorn i objektivet?

Jag antar att vad jag kan göra är att testa med flera olika objektiv som jag vet fokuserar rätt (med min kamera) och om samtliga fokuserar fel och dessutom åt samma håll ung. lika mycket, borde felfokuseringen ligga i kamerahuset, rätt!?

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto