Annons

Test av Canon 1D mark2

Produkter
(logga in för att koppla)
Test av EOS-1D Mark II

Jag har nu haft nöjet att i drygt en vecka ha haft en produktionskamera för test.

En kortare testartikel kommer att publiceras i Pressens Tidning, förhoppningsvis redan nästa torsdag (den som är jätteintresserad kan ringa 08 692 46 24 för att få reda på exakt när den publiceras).

EOS-1D Mark II kommer enligt Canon att börja levereras i ett större antal med början i maj. Den mindre sändning som kommer in nu i april är öronmärkt för EM och OS-fotografer.

Kommer tyvärr inte att svara på några frågor här på Fotosidan, är trött på alla infantila inlägg och rena påhopp från Messerschmittar samt andra töntar som är fanatiskt bundna till just sin kamera och kameramärke. Har varken lust eller tid till det.

Det skulle väl vara en variant på uttrycket "besserwisser" (intressant att dessa uttryck hämtas från vårat södra grannland...)

Jag kan vara en Messerschmitt i bland, men när jag är i Tyskland brukar de kalla mig för Klugscheißer, eller nåt i den stilen. Kärt barn har många namn...

...och tydligen har kärt namn många barn också!

För att vara seriösa så verkar det tyvärr vara så att Eos 1D mark II inte kommer förrän i maj/juni för oss som inte ska fotografera på EM-fotboll eller OS...

...men det var ju rätt väntat.

/magnus *sur*

Re: Re: Re: Rolig historia

froderberg skrev:
Det är väl i en av Galenskaparnas show/filmer som denna ordväxling kommer ifrån. Tror att det är "Stinsen brinner"

Om jag inte missminner mig var det i Tack för kaffet... men jag har nog fel :)

Gustaf var ute och rastade sin bullterrier Göte. En bullterrier ser ut som en gris men är en egentligen en trevlig jycke.
Det var sommar och segelfolket satt uppe på däck i Byxelkroks gästhamn. Det groggades en del och stämningen var tät och lagom bullrig.
De skulle passera en tysk båt och besättningen var ganska bullrig och pekade finger med glada tillrop.

-Hoho. Svien, haha! ( jag tror att svin stavas så på tyska)

Gustaf ryckte lite lätt i kopplet och kommenderade lugnt.
-Kom Fritz!

Tyskarna gled snabbt ned under däck och fortsatte festandet där.

Från länken i första inlägget:

"Apparently these narrower gaps increase the efficiency of light convergence onto the chip and also greatly reducing birefringence — Canon's moniker for "purple fringing""

Snävare mellanrum mellan sensorns pixlar ska tydligen minska dessa störningar. Det verkar lovande att man är på väg att lösa detta problem.

Re: Icke...

davidschreiner skrev:
Men det är bara vad Svenskarna tro. Aldrig hört något sånt i Tyskland...
/David

Nej, det kanske är en så kallad "Norjehistoria".
Man ska skoja lite och så tar man till en norrman, eller en polack, tysk eller skåning eller vad som helst...

Här i Kalmar ligger ölänningarna lite risigt till.

ANNONS
Götaplatsens Foto