Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testa Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bara erfarenhet av lite äldre skannrar. Har ingen aning om hur Epsons senaste flatbäddar står sig mot filmskannrar. Inte heller hur programvaran klarar av skillnaderna mellan svartvita neg, färgneg och dia.

Däremot tycker jag att du ska jobba som du tänkt, metodiskt och sedan utvärdera resultatet. Det är mycket lärorikt.

Att köra analogt,skanna in bilderna i flatbädden och sedan arbeta digitalt med bilderna är för mig egentligen en destruktiv process. Antingen väljer man analogt in - analogt ut, eller digitalt hela vägen. Men vi ska inte hamna i en analog vs digital diskussion.

Med din fina kamera kan du ta härliga bilder med högsta kvalitet. Du kommer förmodligen att se skillnaden mellan "klass-objektiven" och "paket-zoomen" i dina skannade testbilder. Du har ju märkt skillnaden i "fält".

Mvh J O

macrobild skrev:
Jag tror du kommer att lägga ner tid i onödan, den scanner du tänker använda har inte upplösning tillräckligt för att du skall kunna dra några bra slutsatser , speciellt inte med tanke på den goda upplösning som Tamronobjektivet har vilket du kan se i denna test. Är det detta objektiv du menar?
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_2875_28_nikon/index.htm
Mikael

Hej

Har inte objektivet här framför mig nu men det är nog det som jag har lånat.

Har läst om det och det har fått mycket bra kritik. Med bra piratglugg så blir det pengar över till bra blixt istället för en L glugg som jag var nära på att köpa.

Idag så är läget att jag upplever att lilla T5 ger bättre bilder än min nuvarande standard zoom objektiv och jag är bara ute efter lite tipps för att bekräfta min misstake.

Att testa bättre objektiv kan jag mycket väl tänka mig att jag behöver bättre scanner men då är jag väl över prisklassen 10.000kr på scannern.

Mvh
Fredrik

JanOlofHärnström skrev:
Jag har bara erfarenhet av lite äldre skannrar. Har ingen aning om hur Epsons senaste flatbäddar står sig mot filmskannrar. Inte heller hur programvaran klarar av skillnaderna mellan svartvita neg, färgneg och dia.

Däremot tycker jag att du ska jobba som du tänkt, metodiskt och sedan utvärdera resultatet. Det är mycket lärorikt.

Att köra analogt,skanna in bilderna i flatbädden och sedan arbeta digitalt med bilderna är för mig egentligen en destruktiv process. Antingen väljer man analogt in - analogt ut, eller digitalt hela vägen. Men vi ska inte hamna i en analog vs digital diskussion.

Med din fina kamera kan du ta härliga bilder med högsta kvalitet. Du kommer förmodligen att se skillnaden mellan "klass-objektiven" och "paket-zoomen" i dina skannade testbilder. Du har ju märkt skillnaden i "fält".

Mvh J O

Jag har upplevt att bilderna är inte bra men ibland så kan känslan lura en och jag vill veta innan jag köper ny glugg.

Mvh
Fredrik

Hej

Nu har jag gjort första testet med ett Tamron SP AF ASPHERICAL XR DI LD 28-75 1:2,8 Macro och mitt Canon EF 28-105mm f/4-5.6 och bränt av en rulle på klarblå himmel.

Har provat lite olika bländarvärden och zoom omfång.

Ska hämta rullen på labbet om någon timma.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto