Annons

Testa skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

caro

Aktiv medlem
Fick hem bilder idag. Tycker skärpan är dålig, inte så att bilderna är direkt suddiga - dvs att jag skakat när jag fotat - men de är inte riktigt skarpa heller, "luddiga" liksom. Jag vet inte om det varit så länge/hela tiden (ska släpa fram lite gamla bilder), eller om jag helt enkelt skärpt (*s*) kraven. Så jag har lite frågor:

1. Kan det vara objektivet som "degenererat" och ger sämre skärpa, kan man fixa det på nå't sätt?

2. Jag tänkte jag skulle ta lite testbilder, med olika brännvidder och bländare osv. Kanske någon som har förslag på testmatris, ska man fota text, eller nå't annat, vilket ljus etc, för bästa jämförelse?

Objektivet är ett Sigma 28-105/f4-5.6. Jag får kanske lov att göra lite nyinvesteringar ... :)?!

Förmodligen har du inte gjort något fel, den gluggen som du har är inte den skarpaste.

Mycket sitter i optiken. Men många missar detta och köper dyra kamera hus och ett "skräp" objektiv.

Så, prova ett annat objektiv.

*"Spänn upp" en dagstidning på väggen. Se till att den sitter plant.

*Placera kameran på stativ rakt framför tidningen.

*Prova sen olika bländare och brännvidder.

Du kommer märka vilken skilnad det är på bländarna och tex kantskärpa resp skärpan i mitten.

Använd dig av ett ganska mjukt ljus.

Lycka till

Att skärpan varierar från olika rullar kan bero på många olika faktorer, här kommer några vamliga. Att man har fotat på stora bländaröppningar, ojämn kopiering på labbet, svårbemästrade ljusförhållanden med stort omfång som kräver manuell kopiering, tråkigt väder som ger dassiga färger, Att man gått o blivit närsynt utan att veta om det. Vissa objektiv presterar också sämre beroende på avstånd till motivet. En klassiskt dålig kombination är att man fotar med stor bländare på objektivets närgräns. Sedan kan också det tekniska ställa till det, dvs om objektivet lider av kraftig bildfältskrökning. Då kan det vara svårt att få skärpa från kant till kant speciellt vid nära motiv-avstånd.

Senast ändrad:
paul skrev:
Att skärpan varierar från olika rullar kan bero på många olika faktorer, här kommer några vamliga.

Tack för den listningen! Perfekt! Senaste rullarna var mycket på nära håll med stor bländaröppning ... Ska göra Gustafs test också och lista ut problemet! Tusen tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto