Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TestCanon 70-300 IS

Produkter
(logga in för att koppla)
skulkaren skrev:
Är det någon som har liknande erfarenheter här på FS vad det gäller detta objektiv?

/Glenn

Jag har inte det själv men vad jag sett hittills har reaktionerna på det varit ganska blandade. Vissa höjer det till skyarna, medans andra tycker att det är ett bottenobjektiv. Prova sök-funktionen, kanske hittar du något.

Ett argument är vad du fotar, det här är ju inget direkt ljusstarkt objektiv. Behöver du snabba slutartider, exempelvis vid sportfotografering, så är det kanske inte det allra bästa valet. Samma sak om du fotar ofta i dåligt ljus. Fast IS jämnar ju ut det lite grann.

Jag är också lite nyfiken på nya 70-300. Det lilla jag läst hittills har varit förvånansvärt positivt - kanske inte fullt så positivt som i den länkade recensionen men ändå. Eero, kommer du ihåg någon kritisk artikel som du skulle kunna länka till?

IS verkar funka i alla fall

Hej
Köpte mitt idag och har bara tagit dessa för att se hur IS´en jobbar. HAr tyvärr inte hunnit uppleva nåt dagsljus tillsammans med mitt nya objektiv.
Kamera 350D
Brännvidd 210mm, 1/30s (löjligt lång tid för mig med tele)
bländare 5,0 (full glugg) ISO 800 så skärpan blir nog helt ok tror jag med lite nedbländning och ngt kortare tid
Bilderna är nedskalade
Hoppas kunna lägga upp några bilder i mina album inom några dagar.

Bilagor

• utan_is.jpg
    utan_is.jpg
    34.5 KB · Visningar: 372
Jag skulle valt Sigmas EX 100-300/f4 istället, det måste vara den mest prisvärda telezoomen på marknaden i det området.

Gluggen har varit uppe för diskussion på fredmiranda
en hel del. Verkar vara ett klart alternativ till 70-200 4L.
Det som verkar skilja är fokushastighet och byggkvalitet.

A

Anden skrev:
Verkar vara ett klart alternativ till 70-200 4L. Det som verkar skilja är fokushastighet och byggkvalitet.A

Personligen hoppas jag att Canon uppgraderar 70-200/4 L med bildstabilisering. Det vore nog mitt drömobjektiv - om inte Canon prisar sönder det helt.

Jag är nöjd

Jag köpte detta innan min safari-resa. Hade ett 70-200 4L som jag sålde genom FS i somras eftersom jag saknade 300mm och IS. Jag tycker faktiskt att den nya 70-300 IS är klart bättre än 70-200. Lättare, skarpare, stabilare. Ok, saknar f4 då.

Bifogad bild är på frihand 300mm 1/640 f6.3 100% crop

Bilagor

• 300mm.jpg
    300mm.jpg
    28.5 KB · Visningar: 199
ANNONS
Götaplatsens Foto