Annons

Skarpt exemplar vs oskarpt på ett Canon 70-200/2.8 IS II USM? Kan det vara stora skillnader?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Är detta ens en "grej" på detta objektiv?
Med möjliheten att justera front/backfokus i huset är detta objektiv ett obejtiv där man fortfarande kan säga att det finns skarpa och mindre skarpa exemplar?
Om man skall kolla på begagnat, vilket jag gör just nu, är det något att fundera över ens och hur sjutton kan man kolla det på ett objektiv utan mer utförliga tester vilket ju sällan är gjörkligt om man köper begagnat....?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När version II kom jobbade jag på tidningen Kamera & Bild. Vår redaktionstekniker Anders Wånell tog det nya objektivet och testade mot mitt 70-200/2,8 IS (gen 1) och fann ingen förbättring trots att motsatsen sades från Canon. Vi fick då ett nytt exemplar och då var det skillnad.

Exemplarvariation är ett problem som minskat med åren, men man ska också veta att det kan uppstå med tiden, särskilt med zoomar. Med tiden kan man behöva lämna in sina objektiv på justering. En DN-fotograf jag känner lämnar in sina zoomar varje år, men han använder ju dem varje dag på jobbet.

Oftast handlar det om små skillnader som man bara upptäcker vid en direkt jämförelse sida vid sida.

Antingen så kollar du på bilderna och ser om du är nöjda med dem eller inte. Eller så tar du och jämför med ett annat exemplar. Det kan leda till att du eller din kompis vill skicka in sitt objektiv för justering.
 
  • Gilla
Reaktioner: Joa

J O Härnström

Aktiv medlem
På spegelhusens tid var det inte ovanligt att folk klagade på objektiven. Ofta berodde det egentligen på att kamerans AF och objektivet lirade dåligt tillsammans. Med spegelfria hus så är de problemen eliminerade.
Risken att nyare objektiv idag är ett måndagsexemplar är mycket liten.
Om du köper begagnat ska du göra det med ångerrätt. Om du handlar av privatperson så ska du ha skriftlig ångerrätt.
 
  • Gilla
Reaktioner: Joa
ANNONS