Annons

TFP med modell från agentur?

Produkter
(logga in för att koppla)

soulmate

Medlem
Har börjat få ett intresse för modellfotografering, men har märkt att det är väldigt svårt att hitta villiga människor som dessutom gör sig bra på bild. Därför har jag funderingar på att ta i kontakt med en modellagentur och på så sätt hitta en modell.

Min fråga, till er lite mer erfarna medlemmar, är då om man kan fota TFP trots att modellen tillhör en agentur?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det beror nog på vilken agentur och hur modellens kontrakt ser ut.

Betydligt enklare är då att gå med i nån sajt för modeller och fotografer som tex www.modellbilder.se som är till just för att underlätta kontaktknytning mellan fotografer och modeller. De har uppåt en 8000 medlemmar eller så.

PS Dina bilder från båten är fantastikst fina.
 

soulmate

Medlem
Okej, men hur tar man enklast reda på sådan information då?

Tyvärr är jag inte myndig än så jag kan inte bli medlem på sådana sidor förrän om några år. Har faktiskt varit in och kikat där och det verkar som en bra mötesplats.

Tack Pelle :)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En annan möjlighet är att höra med fotoklubbarna i närheten. Jag vet att vissa fotoklubbar håller sig med "stall" med villiga modeller.
 

JessicaW

Aktiv medlem
Skriv till agenturen och fråga om de har några new faces som behöver bilder! Svenska agenturer är lite lata på så sätt att de en del gånger glömmer bort sina new faces, men även de behöver ju träna och få bra bilder=) Så får modellen och agenturen ifråga ta del av bilderna ni tar på plåtningen, win-win!=)
 

soulmate

Medlem
Det lät som ett bra tips Jessica. Skulle ju passa bra med en nybörjare när jag själv inte är professionell. Men har även en annan fundering.

Jag har tex. en kompis som eventuellt ska få börja jobba med en agentur. Kan jag trots det ta kontakt direkt till modellen och fråga om hon vill ställa upp för TFP, eller måste jag ta kontakt med henne via agenturen?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har tex. en kompis som eventuellt ska få börja jobba med en agentur. Kan jag trots det ta kontakt direkt till modellen och fråga om hon vill ställa upp för TFP, eller måste jag ta kontakt med henne via agenturen?
För din del tycker jag inte att det kan spela någon roll. För din kompis del kanske hon/han måste tänka lite på vad det står i avtalet mellan kompisen och modellagenturen: det är inte otänkbart (men osannolikt) att agenturen vill att alla "jobb" skall gå via dem. Och om detta står i avtalet kan din kompis hamna i kläm mellan sin vilja att modella för dig och avtalet med agenturen.
 

soulmate

Medlem
Kontraktet kommer eventuellt skrivas i Januari, så vi får väl se då hur det ser ut. Får passa på att fota lite innan istället :)
 

JessicaW

Aktiv medlem
Jo, som Ulf säger så beror det lite på vad kontraktet säger. Men jag tycker det är hål i huvudet om agenturen säger nej till tfp om det är en modell som inte är speciellt stor eller jobbar utomlands. Jag har flera modeller jag jobbat med både tfp och för andra jobb som ändå inte gått via agenturen. men det mesta brukar lösa sig bara man har en tät dialog. :)
 

soulmate

Medlem
Okej, får hoppas på det bästa :) Känner att jag får väldigt bra svar från alla håll och kanter så jag fortsätter vara lite frågvis.

Om det nu skulle vara så att jag någon gång i framtiden lyckas hitta en modell att fota TFP för och har hittat en passande plats nära mig där jag skulle vilja fotografera, men också hittar problemet att modellen bor en bra bit från mig. Är jag då skyldig att stå för resekostnaderna?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det beror ju mer på vad ni kommer överens om än något annat. Jag tror inte det finns någon lag som säger att fotografen skall ersätta TFP-modellens transportkostnader. Men om jag vore modell (på amatörbasis) så skulle jag nog inte vilja dra på mig allt för mycket transportkostnader för att få lite bilder, så det är något du får prata med modellen om.

BTW så finns det ett annat sätt att få modeller, om du inte hittat någon. När jag behövde en model satte jag helt enkelt upp ett anslag om det på närmaste fritidsgård, och fick napp inom två dagar. Prata med personalen, och var beredd på att visa lite bilder så kanske du kan få sätta upp en lapp du med.
 

JessicaW

Aktiv medlem
Ett annat sätt också är att surfa omkring bland modebloggare. Många ser faktiskt väldigt bra ut och har foto som intresse så visst finns det en chans att de vill bli plåtade!=)
TFP / portfolioplåtning är ju något som både du och modellen skall vinna på så var lyhörd för modellens idéer också. Och nej, du behöver inte betala modellen reseersättning, om inte du vill ha modellen där för en specifik grej. Då hör det till god ton. Jag har fått ett par mail genom åren där modellen kontaktar mig och vill ha en gratisplåtning men att jag betalar resa och uppehälle. Say what?:p Men under formen tfp så kan ni ju labba och trixa bäst ni vill med typ allt.
 

soulmate

Medlem
Det där med att fota modebloggare var ett väldigt intressant tips Jessica, för de har ju oftast sett en hel del modebilder. Ska försöka mig på att leta upp några passande, men tror det kan bli svårt i min hemtrakt där antalet bloggare är långt ifrån så många det finns i storstäder som tex. Stockholm.

Det kan nog bli några problem tror jag Erik., man sig ju trots allt för att vara någon annan isf. Har tidigare faktiskt varit inne på de tankarna om jag ska vara ärlig :)
För några år sedan hade de faktiskt öppet för Alla (inte bara 18+) men de höjde åldersgränsen pga. att många blev utnyttjad (vad de menar med det vet jag inte). En enligt mig försämring eftersom folk (modeller, fotografer under 18) vänder sig mot andra lite mer oseriösa hemsidor och letar jobb.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Jag tror det är emot MB:s regler att regga sig för någon annan. En av orsakerna till 18 års gränsen är att personer under 18 inte får ingå avtal, vilket ett TFP kontrakt kan ses som...

Nu vet jag inte hur Evelina gör med kontrakt med dom hon fotar, jag personligen kräver målsman godkännande om jag fotar någon under 18 enligt TFP.

Evelina, jag håller med om att det är lite synd att MB är begränsad till 18 år. Har träffat flera modeller och fotografer under 18 som gör ett väldigt bra jobb. Dina bilder ligger på en nivå som många av dom som finns på MB inte når upp till trots att vissa är minst dubbelt så gamla!
 

soulmate

Medlem
Det befarar jag också så därför väntar jag några år och håller jag mig sålänge till sidor som fotosidan där jag vet att jag får hålla till (Tummen upp för sidor som fotosidan!).

Jag har tidigare aldrig använt mig av kontrakt eftersom det endast varit vänner jag fotat för skojs skull på en oseriös nivå.
Så jag kan inte på några vis skriva ett sådant TFP kontrakt? Eller menar du att även jag (förutom modellen) kan göra det med målsmanstillstånd? Skulle vara synd om det inte skulle gå för man utvecklas ju som bevisas bäst när man fortfarande räknas som ung.

Tack Peter, roligt att höra att du tycker det! Det stärker ens självförtroende när man får höra sådant från mer erfarna personer än en själv :)
 
ANNONS