Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Thom Hogan

Produkter
(logga in för att koppla)
Kkikade på Thom Hogans hemsida och blev sugen på att köpa en av hans guider. Är det någon som har erfarenhet av att handla från Thoms hemsida? Är den seriös? Hur bra är är hans guider? Jag är själv lite skeptisk till att ge ut mitt kontokortsnummer på Internet.
Tacksam för svar,
Johan

Min personliga åsikt är att hans guider är kanonbra (beroende av vem du är förståss). Köpte en "Complete Guide to the Nikon D70 & D70s" när jag köpte min första digitala systemkamera, en D70, och den ersatte Nikons egna medföljande handbok på alla sätt och vis. Då var jag kanske inte nybörjare direkt men det var cirka 10 år sedan jag hade jobbat med SLR och den gav en mycket matnyttig info som inte nikons egna böcker kunder ebjuda. Så är man lite ny i SLR-svängen är den kanon.

Om han är serös? JA! Han är en erkänd Nikonguru sedan flera år och han är 100% seriös. Köpte via hans hemsida utan prolem.

Håller med om att hans guider är mycket givande. Särskilt om man köper sin första DSLR. De förklarar mycket pedagogiskt hur saker och ting fungerar i just din kamera. Även om du är van med en film SLR, kommer du att få en mycket bättre förståelse av alla funktioner samt en del tips och tricks.

Om man redan haft en DSLR blir värdet mindre men ändå inte obefintligt. Skulle gärna vilja läsa hans guide om min nya kamera när jag köper en (vilken det än blir), även om det dröjer ett tag. :)

Har själv också köpt guider, en D70s och en D200 guide. Guiderna har varit nyttiga genomgångar och kompletterar manualerna. Ett annat alternativ är Peter iNova's guider som är uppbyggda på ett litet annat sätt.

Jag har inte haft några problem med att handla över internet vare sig Hogan's eller iNova's guider. Tvärtom råkade jag dubbelbeställa och då bloev jag kontaktad av förlaget som undrade om jag verklgen skulle ha två ex. Bra gjort!

Köpte hos Amazon UK

Jag har Thom Hogans "The Nikon Flash Guide. The Definite Speedlight Reference" som jag köpt på Amazon UK.

Det är en kanonbok (en "riktig" fysisk bok, ingen eBook) från 2001 som nog är slut på förlaget och dessutom har hunnit bli lite ålderstigen, sista Speedlighten som behandlas är SB-29 och modernaste kamerahusen F100 och F5.
Boken är bra att ha som hjälp när man köper begagnade blixtaggregat och för att reda ut "vad-funkar-ihop-med-vad", mycket bättre än Nikons egna manualer.

Allt jag sett av Hogan har varit lättläst och faktaspäckat, väl värt sitt pris, du kommer inte att bli besviken.

Han använder PayPal för sina onlinebeställningar så jag tror inte du behöver vara rädd att använda ditt kontokort.

kan inte annat än instämma. Har guide till d100.

En annan som också är bra, men inte så kameraorienterad, är Ron Reznick. Har hans guide Digital Photography Acquisition & Processing Techniques.

ANNONS