Annons

Tid att bränna DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en extern DVD-brännare och ett USB 2.0-kort till datorn. Jag har bränt en skiva med 4 GB med hastigheten 16x, men tycker att tiden att bränna är onormalt lång. Är osäker på om drivrutinerna till USB-kortet fungerar som dom ska.

Hur lång tid tar det normalt att bränna 4 GB (16x) genom USB 2.0?

Det kan vara så att datorn/USB-kopplingen inte hänger med i 16x då måste brännaren stänga av lasern för att undvika att skivan blir korrupt. Att stänga av/slå på lasern hela tiden tar tid eftersom skivan måste snurras i läge igen hela tiden. Det kan alltså gå snabbare (total tidsåtgång) att bränna i 8x i detta läge.

Förutom detta så är det bättre att bränna med så låg hastighet som möjligt (som du tycker du har tid med) eftersom skivans mönster blir av högre kvalité då. Då är risken mindre att den blir korrupt till nästa gång du ska använda den. Bara för att data går att läsa direkt efter bränning innebär inte det att skivan har ett bra mönster. Läsaren använder felkorrigering när den läser och accepterar ett sämre mönster (bitar som är oläsliga), med tiden blir skivan sämre och kan då bli oläsligt snabbare än om du bränt skivan i lägre hastighet.

rideg skrev:
Jag har köpt en extern DVD-brännare och ett USB 2.0-kort till datorn. Jag har bränt en skiva med 4 GB med hastigheten 16x, men tycker att tiden att bränna är onormalt lång. Är osäker på om drivrutinerna till USB-kortet fungerar som dom ska.

Hur lång tid tar det normalt att bränna 4 GB (16x) genom USB 2.0?

Hur lång tid tar det då?

Efter att ha ominstallerat drivrutinerna för USB 2.0-kortet tar det nu 10 minuter att bränna 4,02 GB vid 16x mot tidigare drygt 90 minuter. Detta kan jag leva med.

Brännaren jag använder är en Philips ED16DVDS för knappt tusenlappen.

När jag skall bränna filer med långa filnamn vill brännarprogrammet trunkera filnamnen. Finns det något sätt att komma förbi detta?

Vet inte vilket program du använder men leta efter inställning av ISO (inte filmens känslight då:). ISO 9660 tillåter bara 8+3 i filnamnet (även 31 tecken kan väljas). ISO9660:1999 tillåter 207 tecken i filnamnet. Observera att skivan inte alltid går att läsa i win9x eller dos om du väljer detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto