Annons

Vill köpa ett lättanvänt Bildredigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag har en fråga kring bildredigeringsprogram för min väns pappa.
Han är mycket intresserad av ta kort och hans stora intresse är att fotografera.
Han har en Epson skrivare Epson r2880 som han använder för att skriva ut sina foton och bilder.
Jag hjälpte honom att ominstallera hans Windows och jag förde över drivrutinerna till hans rederingsprogram på en USB sticka.
Men efter ominstallationen fungerar inte Epsons bildrederingsprogram som hörde till Epson skrivaren då dom fasat ut detta program ur deras system.
Min fråga är han vill kunna använda ett någorlunda lättanvänt program så att han ska kunna skriva ut 4 olika foton på en sida A4-sida.
Tidigare hade han ett program via Epson, där man bara lade in 4 olika bilder i fyra olika rutor. Sedan ställde han in att skriva ut i A4-utskriftformat och skrev ut sina bilder.
Vi tittade på Adobe Photoshop, men de var för dyrt då de var en månadskostnad.
Han vill kunna använda ett program som är nåorlunda enkelt där man betalar en engångssumma och får en licensnyckel.
Är det någon kunnig person som vet vilken programvara han skall använda sig av eller har någon ett begagnat program med fungerande licens nyckel som han kan köpa?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning Andreas
 
Senast ändrad:

aasaboe

Aktiv medlem

bildsten

Aktiv medlem
Gratisprogrammet Faststone Image Viewer kan göra det här med utskrifter. Det går även att redigera bilder i programmet, förutom att det är ett utmärkt visningsprogram. > www.faststone.org < Enklast att ladda ner från site 2 på deras hemsida.
Som med alla program behövs viss tillvänjning och övning innan det flyter på.

Under Skriv ut finns en undermeny som heter Designa och skriv ut. Där kan man dra runt bilder och ändra storlek genom att dra i hörnen så att de passar på en A4-sida.

Under Skapa finns Skapa kontaktark. Funktionen är mest tänkt för att skapa just sidor med många småbilder, som ett kontaktark, men det går att ställa in så att det bara blir en eller två eller tre bilder tex på en sida och sedan förhandsgranska innan man trycker på knappen.

Programmet kan visa den inbäddade jpg-filen i rawfiler, men är ingen rawframkallare. Om man använder den jpg-filen får den ingen färgprofil varför det ska undvikas. Att redigera jpg ur kameran ( och även tif-filer och png-filer) går alldeles utmärkt, inbäddad färgprofil bibehålls då. Programmet är betydligt mera kompetent än de flesta tror och mycket snabbt och lättarbetat när man vant sig vid rörliga menyerna.
Man ska dock lägga ner lite arbete på att ställa in programmet under Inställningar och prova sig fram till dess man är nöjd med hur det fungerar.

Fotograferar din väns far i RAW så behöver han något av ovanstående program i svaret från Christer (aasaboe).
Fotograferar han i jpg kan Faststone räcka väldigt långt.
Jag som fotograferar i raw använder det som primär bildvisare och för att snabbt sortera och välja ut bilder för vidare redigering i min gamla Photoshop eller Affinity Photo. De programmen m. fl. kan öppnas inifrån Faststone genom att högerklicka på en bild och välja program eller med en enkel eller dubbel tangenttryckning.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag rekommenderar också Faststone Image Viewer. Jag använder andra program, men Image Viewer är oslagbart snabbt och trevligt. Dessutom gratis.

En snabb sökning på "very simple photo editor" ger bl.a. den här träffen:
 
Skall ta och titta på Faststone Image Viewer. Bra om de är snabbt, lättanvänt program. Det är just i utskriftsformatet som de behöver vara enkelt att använda då han tidigare bara lade in vilka bilder han ville ha i olika bildrutor för att sedan skriva ut bilderna
Tack Bengt för ditt inlägg
 

christerorebro

Aktiv medlem
GIMP + darktable är gratis (opensource) och kompetent.

 

Cygni

Aktiv medlem
De flesta kameramärken brukar väl ha ett fotoredigeringsprogram som man kan ladda ner. OlympusWorkspace är faktiskt riktigt bra. Kolla på de olika märkenas websidor vad man kan ladda ner.
 
ANNONS