Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningen Foto läggs ned

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag grävde fram ett nummer av tidningen här om dagen, det var ett test av Pentax 67II som jag ville läsa igen.
1999 var året, sedan dess har jag alla nummer i snygga högar, jäkla bra tidning, finns inget alternativ till den, synd.
 
Papperstidningar är inne på sitt femte århundrande. Den första tidningen ska ha varit Relation aller Fürnemmen und gedenckwürdigen, 1605, Sttrassburg.

Inte konstigt att tidningar har problem. Det är en gammal idé som inte kommer att överleva konkurrensen från internet lösningar.

VI kommer att se en ökad nerläggning av tidningar under de närmaste 10 åren.

Allt finns på nätet och när någon lyckas med en riktigt bra lösning för datorer/surfplattor så kommer det gå fort. Och den lösningen som slår kommer troligen inte från den gamla tidningsbranschen utan från ett litet riskkapitalist finansierat företag.

Dagens lösningar från tidningarna är inte tillräckligt bra. De behöver vara billigare och bättre för att lyckas. Och tjänster som Readly känns verkligen som nödlösning.
 
Vem köper Mac World idag, samma sak med Fototidningar
nyhetsflödet, tester, bildanalyser, fotograferingstips etc är så mycket snabbare, större och bredare på nätet

Jag tycker aldrig det går att jämföra nätet med riktiga tryckta tidningar och böcker. Nätet är gratis och snabbt men inte samma njutning som riktig läsning. Tidningen Foto har jag köpt några stycket varje år beroende på innehåll och någon lika bra finns inte.

Tyvärr tycker jag inte tidningen fotosidan lever upp till mina krav även om jag köper den ibland. Testerna är lite för ytliga och tar bara med det de flesta redan vet. Men nu får vi kanske hoppas på en bättring när det blir en konkurrent mindre?
 
Inte konstigt att tidningar har problem. Det är en gammal idé som inte kommer att överleva konkurrensen från internet lösningar.

Det ena behöver inte utesluta det andra. All utveckling är inte till det bättre bara för att tekniken gör det möjligt. Vi människor är känslodjur och blir världen för klinisk och tekniskt korrekt kommer vi till slut stanna upp, ja kanske till och med backa.

En liten snabbtitt i kameravärlden avslöjar ju att många fotografer gärna vill ha kvar gamla vred, rattar och kranar på sin kamera. Det funkar helt enkelt bäst. En retro-look gör bevisligen inte saken sämre och analogt foto har fått större uppmärksamhet de senare åren. I filmvärlden händer det också intressanta små fenomen. Den nya Star Wars filmen sägs spelas in på film och inte digitalt. Allt för att få den rätta känslan. Och antalet digitala effekter skall hållas på lägsta möjliga nivå. Det byggs fysiska modeller istället.

Detta är förstås inte någon utveckling som i större omfattning kommer hota en digital värld, men det är intressant och ett litet tecken på att vi inte alltid tycker att det gått åt rätt håll.

On Topic: Ang papperstidningar så hoppas jag att vi någonstans stannar upp och faktiskt inser att en datorskärm/platta/telefon aldrig någonsin kan mäta sig med äkta vara, även om de kompletterar varandra väldigt bra. Sen är det förstås bra för miljön att hålla nere pappersproduktionen, men principen kvarstår.
 
FOTO är den enda fototidning jag läst under senare år. Tycker dock den blev sämre när Almlöf slutade. FOTO höll bilden högt och hade dessutom de bästa testerna. Någon måste rädda testarkivet och hålla det tillgängligt!
 
FOTO är den enda fototidning jag läst under senare år. Tycker dock den blev sämre när Almlöf slutade. FOTO höll bilden högt och hade dessutom de bästa testerna. Någon måste rädda testarkivet och hålla det tillgängligt!

FOTOs testarkiv är fortfarande tillgängligt för alla. Så passa på att ladda ned tester nu, innan sajten stängs.
 
Jag kommer ju att sakna genomarbetade och välskrivna intervjuer med för mig ibland okända men intressanta fotografer, svenska såväl som utländska.
Jag ska inte påstå att övriga kvarvarande fototidningar helt saknar intervjuer med fotografer, men jag upplever det som att fotografporträtt inte får lika mycket plats som i Foto och att man inte heller når upp till Fotos nivå.
 
Jag tyckte att världen gick under när Aktuell Fotografi gick under, och köptes upp av den i mina ögon ytliga och betydligt sämre tidningen FOTO. Som bekant levde vi alla vidare i högönsklig välmåga, men nog saknade jag AF under rätt många år. Nu såhär tjugo nånting år senare går FOTO under, till förmån för ännu ytligare skräptidningar men å andra sidan finns det ju helt andra möjligheter på det numera etablerade Internet. Tester - ambitiösa sådana - finns tex på dpreview.com och DxO och vad gäller BILDER (ganska väsentligt i fotosammanhang, tro det eller ej) finns tex på denna sajt och på ett antal miljoner sajter ett knapptryck bort.

Livet går vidare, men tack för denna tid.
 
Jag tyckte att världen gick under när Aktuell Fotografi gick under, och köptes upp av den i mina ögon ytliga och betydligt sämre tidningen FOTO.
Det var inte så det gick till. Förlaget som ägde Aktuell Fotografi köpte FOTO och slog ihop tidningarna under namnet Aktuell Fotografi & FOTO. Efter något år eller tre så droppade man "Aktuell Fotografi" i namnet och tidningen heter sen dess "FOTO".

Jag kommer att sakna FOTO. (Prenumerant sen 1971 tills nu, med ett par kortare avbrott).
 
Slutet

Det tryckta ordet kommer från Gutenberg på 1450-talet och då var han ändå tvåa efter kineserna som tryckte skrifter 1000 år tidigare.
Dessa naturskövlare har äntligen nått vägs ände. Hur många träd och hela skogar har inte skövlats för att bereda plats åt onödiga skrifter.

Skämt åsido, det är dags för ny teknik att ta över.
 
Ett misstag som FOTO gjorde var att inte etablera sig på nätet tidigt. (Man kan t.ex. notera att domännamnet foto.se tillhör en norsk firma.)

Det hade kunnat bli rätt bra med FOTO som webtidning, men den övergången borde i så fall ha gjorts för 10 år sen. På senare tid hade konkurrensen från bl.a. fotosidan.se varit för svår.

Det tråkiga med nedläggningen av FOTO är inte i första hand att den tryckta tidningen försvinner, utan att det högkvalitativa innehållet inte får sin fortsättning. I stort sett allt i FOTO var bra, från nyhetsnotiserna i början av tidningen, via reportagen om fotografer och bilder, till den tekniska avdelning och till slut fototävlingen i slutet av tidningen. Dessutom hade tidningen duktiga bildkrönikörer som kunde skriva vettiga texter i anslutning till en intressant bild.

Det finns ingenting, absolut ingenting, i dagens svenska mediavärld som kan ta över stafettpinnen.

F.ö. så är det verkligen inte brist på träd i Sverige, så tryckta tidningar behöver inte skämmas för något.
 
Vi prenumeranter får istället "digitalfoto för alla (som inte har lust att lära mig mera)". Märkligt. Denna tidning ger jag inte mycket för. Det blir ingen förnyelse.

Kommer verkligen sakna MTF tester. Alla andra som visar uppmätt MTF använder teoretiska MTF.
 
Det här handlar förstås om pengar och den svenska marknaden är för liten för nischade tidningar, det är en enkel ekvation.

Jag har läst mycket musiktidningar och det är exakt samma förutsättningar där, dom svenska går kräftgång medan tex UK-baserade magasin når hela världen, plus att man som konsument får mer tidning. Urvalet är så ofantligt mycket större och jag tycker att också att innehållet generellt är mer omfattande hos utländska tidningar.

/Ulf
 
Det här handlar förstås om pengar och den svenska marknaden är för liten för nischade tidningar, det är en enkel ekvation.

Visst handlar det om pengar. Men mest handlar det nog om att att reagera för sent och agera för lite. Tidningen FOTO har gått med förlust i flera år trots större intäkter än flera konkurrenter. De faller alltså på eget (Allers) grepp,
 
ANNONS