Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tidningen Times bästa bilder från 2005
- Trådstartare nikitin
- Start datum
Bengus
Aktiv medlem
Ruskigt bra bilder men har ni tänkt på att en hel del av dem gestaltar döda människor i olika pose´r?
Är ett bra foto en avbildning av en död kropp, orsakad av en naturkatastrof? Vete faan... tycker att det stundtals känns lite effektsökande eftersom människor lätt blir engagerade av naturkatastrofer på ett emotionellt plan (sanna psykologiska funktion som att vi är fashinerade av filmer som Hajen) och då får fotografen en massa "gratis" för sin bild. Hade vissa bilder varit med "bland de bästa" om det inte varit döda männiksor som motiv?
Ruskigt bra bilder iallafall...
BAW
Är ett bra foto en avbildning av en död kropp, orsakad av en naturkatastrof? Vete faan... tycker att det stundtals känns lite effektsökande eftersom människor lätt blir engagerade av naturkatastrofer på ett emotionellt plan (sanna psykologiska funktion som att vi är fashinerade av filmer som Hajen) och då får fotografen en massa "gratis" för sin bild. Hade vissa bilder varit med "bland de bästa" om det inte varit döda männiksor som motiv?
BAW
gsoul
Aktiv medlem
Bengus skrev:
Ruskigt bra bilder men har ni tänkt på att en hel del av dem gestaltar döda människor i olika pose´r?
BAW
Är det inte bra tycker du att starka bilder når ut till allmänheten så att folk som lever i en skyddad verkstad (som vi i Sverige) verkligen inser vidden av katastrofer? Det verkar ju tyvärr som att folk inte är benägna att "ge" om de inte mår direkt dåligt av att inte ge.
Tänk på hur många miljoner som samlades in till Thailand och hur otroligt fort det gick att få in dessa pengar som ett tag såg ut att aldrig ta slut.
Varför det inte på långa vägar gick lika bra att samla in pengar till jordbävningens Pakistan finns det väl olika (mkt dåliga) anledningar till men en av dem är säkerligen att rapporteringen (med bilder) därifrån inte har varit i närheten av den som från Thailand.
gsoul
Aktiv medlem
Gip skrev:
Usch...varför är aldrig nåt trevligt med på såna här foton...(såvida det inte låg nåt i slutet för att jag orkade inte bläddra igenom alla)
Det känns som om det bra foto är att visa elände...urk...
Time magazine har väl som en av deras "motton" att visa oss världen så som den ser ut?
Världen är ond Gill, tyvärr men den är ond...
Gip
Aktiv medlem
gesoulis skrev:
Time magazine har väl som en av deras "motton" att visa oss världen så som den ser ut?
Världen är ond Gill, tyvärr men den är ond...
Den kan ju inte BARA vara ond...tänk på alla som gör goda gärningar som folk gör, alla små gulliga djurbarn som föds och alla fotbollsfans som blir grymt glada när deras lag vunnit...
Nu blir jag lite insnöad men det är väl julkänslan som infunnit sig
gsoul
Aktiv medlem
Gip skrev:
Den kan ju inte BARA vara ond...tänk på alla som gör goda gärningar som folk gör, alla små gulliga djurbarn som föds och alla fotbollsfans som blir grymt glada när deras lag vunnit...
Nu blir jag lite insnöad men det är väl julkänslan som infunnit sig...men NÅT postitivt som är värt att slänga in i den tidningen måste ha hänt.
Jooo, det kan ju tyckas... en bild föreställde ju en kvinna som ställer upp i valet i Afghanistan. det första fria på 30 år, det är väl positivt och glädjande även fast det inte är ett nyfött gulligt lamm?
Gip
Aktiv medlem
gesoulis skrev:
Jooo, det kan ju tyckas... en bild föreställde ju en kvinna som ställer upp i valet i Afghanistan. det första fria på 30 år, det är väl positivt och glädjande även fast det inte är ett nyfött gulligt lamm?![]()
Okey, jag erkänner...jag tittade inte på alla, men det var trevligt att höra
(får gå in och kika igen
...men en av alla dom är ändå lite, lite...
adamhaglund
Aktiv medlem
Jag håller med om lite av det som sagts här ovan, att det förvisso är bra bilder, men måste det vara så många katatstrofbilder? Vad säger att en bild är bra bara för att den är tagen under en katastrof? Eller om man vänder på det, varför tas inga bra bilder i vardagen?
Huvudfrågan är nog:
Är en stor händelse ett kriterie för att en bild ska räknas som riktigt bra?
Jag läste i en bok (som jag glömt titel på och författare till) om kriget i Bosnien, där författaren nämnde just det med prisade krigsfotografer. "Det är de fotografer som kan få en politiker att se intressant och spännande ut bakom en hög med papper som borde prisas." (citat med reservation för mitt operfekta minne)
Huvudfrågan är nog:
Jag läste i en bok (som jag glömt titel på och författare till) om kriget i Bosnien, där författaren nämnde just det med prisade krigsfotografer. "Det är de fotografer som kan få en politiker att se intressant och spännande ut bakom en hög med papper som borde prisas." (citat med reservation för mitt operfekta minne)
gsoul
Aktiv medlem
adamhaglund skrev:
Jag håller med om lite av det som sagts här ovan, att det förvisso är bra bilder, men måste det vara så många katatstrofbilder? Vad säger att en bild är bra bara för att den är tagen under en katastrof? Eller om man vänder på det, varför tas inga bra bilder i vardagen?
Huvudfrågan är nog:
Jag tror inte att dessa bilder är uttagna FÖR att de visar en katastrofsituation utan just för att de är så bra, gripande bilder som verkligen förmedlar något till betraktaren.
Kanske beror det just på det du nämner, "VARFÖR tas inga bra bilder i vardagen" ???
Är det för att vardagen är något vi dagligen upplever och därför inte tycker är anmärkningsvärt när vi ser den på bild?
Bengus
Aktiv medlem
Kolla in dokumenteren om "krigsfotografen" James Nachway (reservation för felstavning) som gick på TV för ett tag sedan. Ger en bra inblick i vad som rör sig i en korres skalle när han fotograferar machetemördade 8-åriga flickor i Rowanda vilket vi vanliga dödliga sannolikt skulle behöva söka rikspsyk för. Krigs- och katastrofkorrarna behövs så klart och jag håller absolut med föregående talare om att det inte skulle vara så kul att se rulator-bilder bland de "bästa".
Min tes är att katastrofbilder ger "plus" till en bild som i ett annat sammanhang kanske inte slulle räknas som något specielt... Om jag gick ut och fotade en tant som fått hjärtslag och dött utanför mitt hus antar jag att jag skulle få 1000-tals träffar på min FS-bild men jag skulle sannolikt få 1000-tals avskymail från folk som skulle anse att man var en gam som profilerade på annans olycka...
Mvh
BAW
Min tes är att katastrofbilder ger "plus" till en bild som i ett annat sammanhang kanske inte slulle räknas som något specielt... Om jag gick ut och fotade en tant som fått hjärtslag och dött utanför mitt hus antar jag att jag skulle få 1000-tals träffar på min FS-bild men jag skulle sannolikt få 1000-tals avskymail från folk som skulle anse att man var en gam som profilerade på annans olycka...
Mvh
BAW
adamhaglund
Aktiv medlem
Jag menar att vardagen kräver mer av fotograferna än vad en extremsituation gör.
Det krävs inte särskilt mycket för att kunna ta spektakulära bilder efter en naturkatastrof, men däremot krävs en hel del för att fotografera vardagen på ett sätt som känns intressant.
Och alltså vore det ju kul om den typen av bildjournalistik uppmärksammades lite mer, istället för den klassiska misär-bildjournalistiken.
Tycker jag.
Det krävs inte särskilt mycket för att kunna ta spektakulära bilder efter en naturkatastrof, men däremot krävs en hel del för att fotografera vardagen på ett sätt som känns intressant.
Och alltså vore det ju kul om den typen av bildjournalistik uppmärksammades lite mer, istället för den klassiska misär-bildjournalistiken.
Tycker jag.
gsoul
Aktiv medlem
Bengus skrev:
Kolla in dokumenteren om "krigsfotografen" James Nachway (reservation för felstavning) som gick på TV för ett tag sedan. Ger en bra inblick i vad som rör sig i en korres skalle när han fotograferar machetemördade 8-åriga flickor i Rowanda vilket vi vanliga dödliga sannolikt skulle behöva söka rikspsyk för. Krigs- och katastrofkorrarna behövs så klart och jag håller absolut med föregående talare om att det inte skulle vara så kul att se rulator-bilder bland de "bästa".
Mvh
BAW
Förmodligen skulle folk få slag om man visade vad som verkligen hände, kanske kan man försöka "filtrera" lite själv för att det inte skall bli groteskt men jag är nog mer inne på att visa vad som verkligen händer i just sådana fall.
Tycker givetvis inte att man ska publicera bilder på någon som är helt söndersliten efter tex en bilolycka men när det pågår tex ett krig där miljoner människor dör (Rwanda) så MÅSTE man visa hela världen vad som pågår för att "vanligt" folk ska reagera, och reagera fort.
Ska definitivt försöka se dokumentären om jag kommer över den...
joppis
Aktiv medlem
Tycker också att det är märkligt att just denna kategori av motiv får sådan publicitet. Det känns inte som att målet har varit att visa de bästa bilderna rent visuellt utan istället de mest gripande bilderna (vilket de givetvis har censurerat gravt).
Det pratas mycket på FS om att fotografier "bör" ha någon form av budskap. Det har ju dessa definitivt men i de flesta bilderna känns det inte som att fotografen har behövt tänka till speciellt mycket. Många kompositioner gillar jag dock skarpt!
Tycker synd om de andra fotografer som eventuellt under årets lopp har fokuserat på andra typer av händelser. Är helt övertygad om att det finns läckra bilder från de med.
De kanske borde ha delat in hela utställningen i olika kategorier.
Det pratas mycket på FS om att fotografier "bör" ha någon form av budskap. Det har ju dessa definitivt men i de flesta bilderna känns det inte som att fotografen har behövt tänka till speciellt mycket. Många kompositioner gillar jag dock skarpt!
Tycker synd om de andra fotografer som eventuellt under årets lopp har fokuserat på andra typer av händelser. Är helt övertygad om att det finns läckra bilder från de med.
adamhaglund
Aktiv medlem
Joel Höglund skrev:
Tycker också att det är märkligt att just denna kategori av motiv får sådan publicitet. Det känns inte som att målet har varit att visa de bästa bilderna rent visuellt utan istället de mest gripande bilderna (vilket de givetvis har censurerat gravt).
Hade inte kunnat sagt det bättre själv. Amen!
geronimo13
Aktiv medlem
Gip skrev:
Nu blir jag lite insnöad men det är väl julkänslan som infunnit sig...men NÅT postitivt som är värt att slänga in i den tidningen måste ha hänt.
Tyvärr, krig, våld, elände, naturkatastor osv osv. Säljer bättre än de bra sakerna tyvärr. Men visst så finns det även positiva saker som det rapporteras om. Men det negativa får mest plats.
.Z.
Aktiv medlem
Svårt detta. Det är ju den bästa nyhetsbilden som ska röstas fram antar jag. Klart det finns konstnärligt bättre bilder i deras arkiv men dom ska ju förmedla en nyhet också...
Röstade faktiskt själv på "Heading home", bilden på den amerikanske soldatens kista i planet. Tycker att symboliken i den bilden är slående med människorna som tittar ut genom fönstren ovanför med tomma blickar.
Såg sedan att den bilden fått flest röster, inte så konstigt kanske i USA... Likt förbaskat så tycker jag att den är bäst då jag tycker att bilder med symbolik griper mig mer än bilder på människolik som har en mer chockerande effekt...
/Larsa
Röstade faktiskt själv på "Heading home", bilden på den amerikanske soldatens kista i planet. Tycker att symboliken i den bilden är slående med människorna som tittar ut genom fönstren ovanför med tomma blickar.
Såg sedan att den bilden fått flest röster, inte så konstigt kanske i USA... Likt förbaskat så tycker jag att den är bäst då jag tycker att bilder med symbolik griper mig mer än bilder på människolik som har en mer chockerande effekt...
/Larsa
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
geronimo13 skrev:
Tyvärr, krig, våld, elände, naturkatastor osv osv. Säljer bättre än de bra sakerna tyvärr. Men visst så finns det även positiva saker som det rapporteras om. Men det negativa får mest plats.
Är det verkligen så att det inte skulle gå att sälja tidningar, TV, video och film av olika slag som skulle kunna ha ett mer gläjande, stärkande och positivt inslag? Det finns ju en s.k. "må bra" / "feel good" genre av film t.ex. och bra sådan film har ju sin publik.
Tidningarna misströstar man ju nästan kring idag. Där är det nästan nattsvart tycker jag. Ska bli intressant att se om VI-tidningen som Coop nu ska ruska liv i igen kan bli det den en gång var. Där fanns det faktiskt en del riktigt bra och upplyftande reportage om bl.a. utvecklingsländer där det faktiskt hände nåt positivt ibland för omväxlings skull. Även om nu det ofta hade en koppling till kooperationens egna insatser. Jag tror vi behöver nånting annat än "dagens dödsrapport från Irak" också.
Att vi får detta nattsvarta elände serverat varje dag måste vara deformerande för alla. Tänk om det faktiskt inte är så att bara elände och katastrofer säljer. Tänk om det bara är så att ingen vågar pröva en sån inriktning på fullt allvar. Det skulle förmodligen vara dyrare då det är väldigt mycket enklare att åka till en katastrof och täcka den än att under en längre tid följa och skildra en positiv utveckling av ett område eller utvecklingprojekt av alla slag. Ännu billigare är det ju att köpa materalet av nån nyhetsbyrå (företrdesvis amerikansk då), så det är ju inte konstigt att det är det som fyller massmedia med innehåll dag ut och dag in.
Sen tror jag också att det spelar en viss roll att denna "positiva" genre har ett uselt historiskt arv från Sovjetunionen och Kina. Vem är intresserad av att höra fabricerade lögner om de fantastiska framstegen som gjorts under den senaste femårsplanen, om man dessutom vet att det bara är regimtrogen propaganda, ja ren lögn. Så det måste hållas en rågång öppen mellan makten/staten och pressen om det ska funka. Självklart måste kritiken av allt uselt hållas levande trots att mer utrymme ges till det som de stora flertalet skulle uppfatta som "positiva nyheter". Jag begär inget hallelujamöte bara lite mer balans än den massiva slagsida åt eländet som vi har idag.
FelixSwensson
Avslutat medlemskap
Wow! Vilka otroliga bilder! Många hemska, men fortfarande helt grymma bilder!
geronimo13
Aktiv medlem
.Z. skrev:
Svårt detta. Det är ju den bästa nyhetsbilden som ska röstas fram antar jag. Klart det finns konstnärligt bättre bilder i deras arkiv men dom ska ju förmedla en nyhet också...
/Larsa
Årets bild i Sverige senaste åren har väl inte direkt varit en rolig sådan? Men där finns ju dock olika kategorier vilket är bra. Bilden på anna lind påväg ut ifrån NK på bår är allt ifrån positiv. Men det är en jäkligt bra nyhetsbild som speglar kanske det årets viktigaste händelse i sverige.