Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tiff eller jpeg vid förstoring?

Produkter
(logga in för att koppla)

anna-f

Medlem
Hej!

Har en Olympus c-750 UZ. Undrar bara om jag ska använda tiff- eller jpegformat när jag ska ta en bild som jag vill förstora?
 

Liax

Aktiv medlem
Jpeg går mycket bra...

...om du använder minsta komprimeringsgrad (högsta kvalité) och om du inte sparar om bilderna för många gånger innan du skickar iväg dem för utskrift.

Däremot är TIFF ett säkrare format att jobba i eftersom bilden inte förstörs på något sätt när den sparas.



/Joakim
 

anna-f

Medlem
Tackar

Tack för svaren! Börjar få lite kläm på formaten nu, man får väl pröva sig fram också... Man lär sig mycket bra saker här på fotosidan!

MVH Anna
 

RolandM

Aktiv medlem
JPEG är ett förstörande format, TIFF är det inte.

Om kameran kan ta bilder i RAW så är det att föredra, d v s kamerans egna interna format så brukar en programvara medfölja som kan användas till aefterjustera vitbalans, kontrast och ljus, samt färgmättnad innan bilden tas ut i önskat filformat.
 

Liax

Aktiv medlem
Alltid tiff om du skall förstora.


Det där är inte sant. Du kan utan vidare förstora från Jpeg också. Faktum är att om du sparar en Jpeg-bild i högsta kvalité och med lägsta komprimeringsgrad (10-12 i PS) så kommer du inte att se någon skillnad mellan den och en bild sparad i TIFF. Så tillvida du inte går in och verkligen fingranskar varje pixel.

Det viktiga att tänka på när man jobbar med Jpeg är som jag redan nämnt att inte spara om den för många gånger, redan efter två-fyra omsparningar börjar kvalitén att försämras märkbart.

/Joakim
 

elohim

Aktiv medlem
Liax skrev:


Det där är inte sant. Du kan utan vidare förstora från Jpeg också. Faktum är att om du sparar en Jpeg-bild i högsta kvalité och med lägsta komprimeringsgrad (10-12 i PS) så kommer du inte att se någon skillnad mellan den och en bild sparad i TIFF. Så tillvida du inte går in och verkligen fingranskar varje pixel.

Det viktiga att tänka på när man jobbar med Jpeg är som jag redan nämnt att inte spara om den för många gånger, redan efter två-fyra omsparningar börjar kvalitén att försämras märkbart.

/Joakim
Mycket sant skulle jag säga. Varför inte köra med TIFF från början så slipper man våndas över försämringar..? Artefakter uppstår helt klart med jpg ÄVEN på högsta kvalitén, det är ofrånkomligt. Huruvida det syns på förstoringen eller inte beror ju på dess storlek.

Hur som helst - måste man spara om jpg:ar om och om igen, så se till att göra det i ett program som bara sparar ändringarna och inte komprimerar om hela filen/bilden.
 

Liax

Aktiv medlem
Jag gillar bara inte det där kategoriska; "Alltid TIFF om du ska förstora", för det är inte sant.

Det går utmärkt att förstora från Jpeg, och jag lovar dig att du inte skulle se någon skillnad om jag visade dig två förstoringar varav en var sparad i Jpeg och en i TIFF.


Varför inte köra med TIFF från början så slipper man våndas över försämringar..?


Anledningen till att man kanske vill spara sina bilder i Jpeg är att de kräver mindre utrymme. Har man till exempel en liten digitalkamera med ett inte allt för stort minne är det onödigt att luras till att köra med TIFF när det går precis lika bra med Jpeg.

Däremot är det smart att spara om bilderna till TIFF när man väl lagt över dem i datorn. Då kan man utan rädsla behandla bilderna som man vill.

/Joakim
 

elohim

Aktiv medlem
Liax skrev:
Jag gillar bara inte det där kategoriska; "Alltid TIFF om du ska förstora", för det är inte sant.

Det går utmärkt att förstora från Jpeg, och jag lovar dig att du inte skulle se någon skillnad om jag visade dig två förstoringar varav en var sparad i Jpeg och en i TIFF.




Anledningen till att man kanske vill spara sina bilder i Jpeg är att de kräver mindre utrymme. Har man till exempel en liten digitalkamera med ett inte allt för stort minne är det onödigt att luras till att köra med TIFF när det går precis lika bra med Jpeg.

Däremot är det smart att spara om bilderna till TIFF när man väl lagt över dem i datorn. Då kan man utan rädsla behandla bilderna som man vill.

/Joakim

Håller med dig; "Alltid TIFF om du ska förstora" stämmer ju inte. Det beror ju även på, som du säger, minnet i kameran och storleken på förstoringen.

Och att förstora från jpeg, utan problem, stämmer så klart det med.

Men visst ser man skillnad på jpeg och tiff på förstoringar, (det kan jag lova dig =) men det beror så klart på förstoringen och hur man gjort med bilden innan. Många interpolerar sina bilder innan förstoring, varvid tiff är MYCKET bättre att använda än t.ex. jpeg, ÄVEN vid högsta kvalitén.

Det är faktiskt onödigt att luras, ja. Det finns ju ändå en gräns för hur petig man kan (och bör) vara innan det övergår det "sunda".
 

Linmajon

Aktiv medlem
TIFF-formatet har absolut ingenting i en kamera att göra. Erfarna kameratillverkare (ex. Canon, Nikon) har givetvis inget TIF-läge i menyerna på någon av sina kameror vad jag vet.
Visst är JPEG förstörande komprimering, men skillnaden är otroligt liten för de flesta kameror.
Att spara en enda TIF-bild i kameran kan ta 10-20sek och 10-20MB i anspråk...

I datorn däremot är ofta TIF bra att ha. Där spelar filstorleken ingen större roll och bilden behåller sin kvalitet varje gång bilden sparas.
Med scanner scannar man med fördel till en TIF-fil först innan man justerar bilden i ex. Photoshop.
 

Liax

Aktiv medlem
Jag tror egentligen att vi håller med varandra Carl, vi kom bara in med lite olika infallsvinklar i debatten.

/Joakim
 

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Jpeg funkar bra...
Det enda man ska göra är ett först öppna jpeg filen, spara om den som tiff å sen börja jobba med tiff bilden, dvs man ska inte spara om Jpeg bilder nån mer gång alls...den blir ju helt förstörd redan efter 2 gånger tycker ja...
 

Trracer

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
TIFF-formatet har absolut ingenting i en kamera att göra. Erfarna kameratillverkare (ex. Canon, Nikon) har givetvis inget TIF-läge i menyerna på någon av sina kameror vad jag vet.
Visst är JPEG förstörande komprimering, men skillnaden är otroligt liten för de flesta kameror.
Att spara en enda TIF-bild i kameran kan ta 10-20sek och 10-20MB i anspråk...

I datorn däremot är ofta TIF bra att ha. Där spelar filstorleken ingen större roll och bilden behåller sin kvalitet varje gång bilden sparas.
Med scanner scannar man med fördel till en TIF-fil först innan man justerar bilden i ex. Photoshop.
Min Coolpix 5700 kan spara i JPEG, TIFF och RAW.
Självklart väljer jag raw.
</nitpick>
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
TIFF-formatet har absolut ingenting i en kamera att göra. Erfarna kameratillverkare (ex. Canon, Nikon) har givetvis inget TIF-läge i menyerna på någon av sina kameror vad jag vet.
Visst är JPEG förstörande komprimering, men skillnaden är otroligt liten för de flesta kameror.
Att spara en enda TIF-bild i kameran kan ta 10-20sek och 10-20MB i anspråk...

I datorn däremot är ofta TIF bra att ha. Där spelar filstorleken ingen större roll och bilden behåller sin kvalitet varje gång bilden sparas.
Med scanner scannar man med fördel till en TIF-fil först innan man justerar bilden i ex. Photoshop.
Nej, de flesta har då istället RAW som det icke-förstörande fromatet.
 
ANNONS