Annons

Tiff formatet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fibbe_15

Aktiv medlem
Har länge funderat på det här...

Om jag tar en bild i jpeg så blir den ungefär 3-4mb när jag laddar in den på datorn.

Öppnar man den i photoshop och sparar den som okomprimerad tiff så blir den mellan 10 och 20mb...

Hur kan det komma sig? Den komprimerar ju inte filerna så den borde ju absolut inte bli mindre men hur kan den bli flera hundra procent större?

//Felix

Vid något tillfälle så roade jag mig med att skicka runt en komrimerad fil till mina kompisar. Komprimerad var den på en halv Mb men när man packade upp den så var den på närmare en halv Gb och fyllde upp deras hårddiskar. Den bestod enbart av en massa 'a'. Det var kul..

Storleken beror alltså vad filen innehåller.

Jpeg-bilden från kameran är komprimerad, därav den mindre filstorleken... så när du 'tar bort' komprimeringen när du sparar om till .tif så blir filstorleken större.

Kan även passa på att tipsa om tif-formatets LZW-komprimering, den är icke-destruktiv. Så det finns ingen risk att bildkvalitén blir sämre.

tack så mycket båda två! Jag trodde att jpeg koprimeringen var permanent och inte gick att packa upp till en större fil...

Mvh Felix

Fibbe_15 skrev:
tack så mycket båda två! Jag trodde att jpeg koprimeringen var permanent och inte gick att packa upp till en större fil...

Mvh Felix
Komprimeringen är permanent såtillvida att du inte återfår informationen som förlorats vid komprimeringen. Tiff-filen kan inte räkna fram den gamla datan men den kommer att se på bilden pixel för pixel (även om flera pixlar bredvid varandra är lika, detta till skillnad från JPG-komprimeringen). Att lagra X miljoner pixlar en och en (TIFF) tar mycket mer plats än att dela upp informationen i små block och ta ett medelvärde av dem (JPG).

ANNONS
Götaplatsens Foto