Annons

Tillbehör till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

HelloFroggy

Ny medlem
Hej nu står det mellan

Nikon3100
& lutar rätt mkt åt: Nikon d90

Men vad ska man sedan ha för objektiv?

vad är det bästa av alla "VR DX VDR D II" osv,


Är Billigast att köpa i kit eller separat på internet?

Shit nu är det brottom måste köpa mig en innan jul


Nikon d90 + kit (tillhörande objektiv)
eller köpa något liknande:

löst på internet
Ska till Göteborg i morgon, kanske ta och köpa den där?
Vad är smartast,

AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR ? +1000kr i kit
AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR ? +2000kr
AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR + 4000kr
macro fotar jag mycket i, fast det är väl en helt annan historia *suck*

vad gör ED & VR, vilken rekomenderas,är de verkligen nödvändiga

Tänkte lägga ut kring 7000-max 8000 nånting.

^__^;; /Mvh Maria
 
Senast ändrad:
Hej Maria,

Min prioritering skulle vara följande:
1. AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR - klart bästa alternativet
2. AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR - ett bra kitobjektiv, bättre än de flesta konkurrenters
3. AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR - många nöjda med detta objektiv också, men jag är lite tveksam

VR = Vibrationsreducering, Första version (VR I) ca 3 steg, andra version (VR II) ca 4 steg
ED = Bättre linselement (Extra low Dispersion) - ett eller flera linselement

Jag skulle välja ED-glas om möjligt. VR är bra i många fall, onödigt i vissa (tex snabbare slutartider och vid användning av stativ)
 
Är du intresserad av makro men har begränsad budget tycker jag du ska kolla närmare på Sigma 17-70/2,8-4,0 DC macro OS HSM. Det ger bra närbildmöjligheter om än inte lika bra som ett riktigt makro. Ett riktigt makro är ett måste om man ska fotografera små insekter och annat som är ca 10mm stort eller mindre, men tänker man sig makro i forma av blommor och sånt som är lite större räcker ett "fuskmakro" ofta tillräckligt långt. Inget av kitobjektiven du listade upp funkar lika bra ur denna synvinkel som det här sigmaobjektivet.

18-55 kitobjektivet är bra, men har kanske lite snävt zoomomfång för att ha som enda objektiv.

18-105 kitobjektivet är också bra men har nästan dubbelt större zoomomfång. Bra allroundobjektiv

16-85 är det bästa av dessa. Ger mer vidvinkel och ganska mycket tele. Ett utmärkt allroundobjektiv.

Siffrorna är mycket viktigare att förstå sig på än bokstäverna på ett objektiv, men här är några av förkortningarna:

- VR är kanske det viktigaste, står för vibration reduction (på sigma heter det OS, optical stabilisation),
- AF-S (Nikon) och HSM (Sigma) står för att objektivet har inbyggd fokusmotor.
- DX (Nikon) och DC (Sigma) står för att objektivet är byggt för att funka på kameror med aps-c sensorformat (alla utom de dyraste nikonkamerorna D700, D3, D3s, D3x har detta sensorformat) och objektivet funkar alltså inte optimalt på fullformat.

D90 är mycket prisvärd just nu, men i kombination med det objektivet jag rekommenderar ovan blir priset högre än din budget tillåter. Och är det ett äkta makroobjektiv du ändå vill ha så tycker jag du kan skaffa en D90+18-55 eller 18-105 nu, och senare komplettera med ett makro när du får råd.
 
Hej Maria,

Min prioritering skulle vara följande:
1. AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR - klart bästa alternativet
2. AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR - ett bra kitobjektiv, bättre än de flesta konkurrenters
3. AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR - många nöjda med detta objektiv också, men jag är lite tveksam

VR = Vibrationsreducering, Första version (VR I) ca 3 steg, andra version (VR II) ca 4 steg
ED = Bättre linselement (Extra low Dispersion) - ett eller flera linselement

Jag skulle välja ED-glas om möjligt. VR är bra i många fall, onödigt i vissa (tex snabbare slutartider och vid användning av stativ)

ahh, Tack för bra svar :D

Men vad är då: DX i "Nikon AF 18-105/3,5-5,6G ED VR AF-S DX" ?
Skulle DX passa till D90 =)

lutar åt 18-105 då.
 
Japp, nikonoptik som är märkt med "DX" passar perfekt på D90, efterom den är utrustad med den mindre APS-C sensorn. (se Magnus svar ovan)...
 
Är du intresserad av makro men har begränsad budget tycker jag du ska kolla närmare på Sigma 17-70/2,8-4,0 DC macro OS HSM. Det ger bra närbildmöjligheter om än inte lika bra som ett riktigt makro. Ett riktigt makro är ett måste om man ska fotografera små insekter och annat som är ca 10mm stort eller mindre, men tänker man sig makro i forma av blommor och sånt som är lite större räcker ett "fuskmakro" ofta tillräckligt långt. Inget av kitobjektiven du listade upp funkar lika bra ur denna synvinkel som det här sigmaobjektivet.

18-55 kitobjektivet är bra, men har kanske lite snävt zoomomfång för att ha som enda objektiv.

18-105 kitobjektivet är också bra men har nästan dubbelt större zoomomfång. Bra allroundobjektiv

16-85 är det bästa av dessa. Ger mer vidvinkel och ganska mycket tele. Ett utmärkt allroundobjektiv.

Siffrorna är mycket viktigare att förstå sig på än bokstäverna på ett objektiv, men här är några av förkortningarna:

- VR är kanske det viktigaste, står för vibration reduction (på sigma heter det OS, optical stabilisation),
- AF-S (Nikon) och HSM (Sigma) står för att objektivet har inbyggd fokusmotor.
- DX (Nikon) och DC (Sigma) står för att objektivet är byggt för att funka på kameror med aps-c sensorformat (alla utom de dyraste nikonkamerorna D700, D3, D3s, D3x har detta sensorformat) och objektivet funkar alltså inte optimalt på fullformat.

D90 är mycket prisvärd just nu, men i kombination med det objektivet jag rekommenderar ovan blir priset högre än din budget tillåter. Och är det ett äkta makroobjektiv du ändå vill ha så tycker jag du kan skaffa en D90+18-55 eller 18-105 nu, och senare komplettera med ett makro när du får råd.

Tack för all bra information!

Nu kan jag ge mig ut och hitta ett bra kit,
vet ni var tillbehör till bästa pris finns? som rem, minst 16GB-kort, Nått bra filter?

/Maria
 
Nikon D90 + 18-105VR köper du för 7.130kr här http://www.cameranu.nl/en/artikel/11859 och beställer du idag har du den hos dig innan veckan är slut. Eller för 7990kr hos Fotokungen.se


Köpte min första systemkamera igår på Scandinavianphoto i Malmö. D90 med AF-S 18-105/3,5-5,6G ED VR DX + väska + putsduk. Ordinarie pris 8790, fick ner priset till 8500 samt fick med ett 8GB minneskort 20mb.

Helt ok pris tycker jag, finns billigare på nätet men det kändes lite tryggare att köpa i en butik där man kan komma tillbaka och få råd och hjälp.
Mycket trevlig personal, rekommenderas varmt.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11628506
 
Köpte min första systemkamera igår på Scandinavianphoto i Malmö. D90 med AF-S 18-105/3,5-5,6G ED VR DX + väska + putsduk. Ordinarie pris 8790, fick ner priset till 8500 samt fick med ett 8GB minneskort 20mb.

Helt ok pris tycker jag, finns billigare på nätet men det kändes lite tryggare att köpa i en butik där man kan komma tillbaka och få råd och hjälp.
Mycket trevlig personal, rekommenderas varmt.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11628506

Grattis ! Du kommer att bli nöjd med din D90 ! MVH.
 
Tack för all bra information!

Nu kan jag ge mig ut och hitta ett bra kit,
vet ni var tillbehör till bästa pris finns? som rem, minst 16GB-kort, Nått bra filter?

/Maria

rem ingår i kartongen är jag 99,8% säker på.

Köp ett skylight filter på samma gång som du köper kameran som du skruvar dit på en gång du packar upp grejerna. Det är ett bra skydd för objektivet.

Jag har 8GB till min D80 o där får det plats 650 raw bilder. Blir några mindre på D90. Så frågan är om du behöver minst 16gb eller 2st 8gb ifall ett slutar funka (ovanligt men kan hända).

Fottar du i raw?
 
Köp ett skylight filter på samma gång som du köper kameran som du skruvar dit på en gång du packar upp grejerna. Det är ett bra skydd för objektivet.

Detta är en sak som debatteras mycket här. Kortfattat är det långt ifrån alla som tycker det är en bra investering. Själv anser jag att man klarar sig bäst utan - man minimerar risken för fula flares och en tunn glasskiva framför ett objektiv är knappast ett skydd för stötar - bara man ser till att skaffa ett bra motljusskydd. Objektivets prestanda blir aldrig bättre av ett UV/skylight filter framför frontlisen, som bäst är prestandan oförändrad. Ska man prompt ha ett så ska man köpa ett i bra kvalitet. Tyvärr kostar ett sånt ganska rejält med pengar speciellt i förhållande till objektivets pris. Billiga har dålig antireflexbehandling och förvärrar bildkvaliteten avsevärt i vissa situationer, typ motljus och där ljusskällor finns med i bilden.
 
Håller fullständigt med. Jag var mycket för filter tidigare under "filmtiden" men har numera blivit övertygad om att det inte tillför något över huvud taget. Skall man ha ett filter ur skyddssynpunkt skulle i vart fall jag köpa ett UV-filter eftersom ett skylightfilter är laxfärgat och påverkar färgbalansen.
JB
 
ANNONS