Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverkningsland D70, D70s, D50 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

goldmund

Aktiv medlem
Vart är era kameror tillverkade någonstans?
Blev lite förvånad när min kollega tittade på kameror, och upptäckte att alla D50 är tillverkade i Thailand, så han tittade även på D70 och D70s, och även dom var tillverkade i Thailand.
Min D70 är tillverkad i Japan iallfall, står Nikon corp Japan på den.
 
Jag trodde alla D70 gjordes i Thailand.
Är du säker på att din är gjord i Japan?

Jag trodde det bara var proffshus som gjordes i Japan
 
goldmund skrev:
Vart är era kameror tillverkade någonstans?
Blev lite förvånad när min kollega tittade på kameror, och upptäckte att alla D50 är tillverkade i Thailand, så han tittade även på D70 och D70s, och även dom var tillverkade i Thailand.
Min D70 är tillverkad i Japan iallfall, står Nikon corp Japan på den.

"Nikon Corp Japan" är inte tillverkningsland, utan talar om vilket företag som står bakom kameran.Nikon är Japanskt, men många av deras kameror görs sen några år i Thailand.
Tex deras APS-systemkameror gjordes där, minst en av modellerna.Så fabriken har iaf gjort SLR's, om än enkla, innan dom började med DSLR's.

I fallet D70 kan det ju vara så att Nikon har tillverkning/montering både i Japan och i Thailand, inget jag vet nåt om dock.

Min Canon EOS 300D är gjord i Taiwan, medan 350D'n är "Made in Japan".Kitoptiken är från Taiwan.
Verkar som dom väljer lite hur som var den och den kameran skall tillverkas/sättas ihop.
 
Senast ändrad:
Jo, Visst är Nikon japanskt, men jag har vridit och vänt på min kamera, och Japan är det som står på undersidan? vore intressant och veta vart den kommer från. Vad står det på undersidan på era kameror??
 
goldmund skrev:
Jo, Visst är Nikon japanskt, men jag har vridit och vänt på min kamera, och Japan är det som står på undersidan? vore intressant och veta vart den kommer från. Vad står det på undersidan på era kameror??

Kan stå tillverkningsland på kartongen.
På 350D'n står det på kamerans undersida, men optikens tillverkningsland står bara på kartongen...men hur Nikon brukar göra med detta vet jag inte.

Konica tex hade länge endast detta på kamerans undersida (på kameror gjorda utanför japan):

"Konica Corporation" nånting, inget om "Made in..."
 
Vad förväntas denna diskussion leda till? Kameran är monterad i antingen Japan eller Thailand. De ingående komponenterna kommer förmodligen från stora delar av Asien i båda fallen. Den specifikation mot vilket kameran tillverkas är densamma i båda fallen. Skulle det ena eller andra tillverkaningslandet ge någon form av mervärde? Nikon har valt att lägga viss del av sin produktion i Thailand, troligen för att de får rätt kvalitet till bra pris, som så många andra gör.
 
Boots skrev:
Vad förväntas denna diskussion leda till? Kameran är monterad i antingen Japan eller Thailand. De ingående komponenterna kommer förmodligen från stora delar av Asien i båda fallen. Den specifikation mot vilket kameran tillverkas är densamma i båda fallen. Skulle det ena eller andra tillverkaningslandet ge någon form av mervärde? Nikon har valt att lägga viss del av sin produktion i Thailand, troligen för att de får rätt kvalitet till bra pris, som så många andra gör.

Amen!
Inte sagt med ironi, jag håller med till fullo!

Har bara konstaterat de sakförhållanden jag nämnt i mina inlägg, att det skulle spela roll var grejorna görs så länge dom just som du säger, uppfyller tillverkarens kravspec, har iaf jag inte försökt lyfta upp.
 
Min D2X är "Made in Japan"
Skulle den ha gjorts i Thailand så skulle jag köpt den ändå. Jag litar fullt på att Nikon styr upp.
 
I delikatessaffären:

- "Jag ska be å få en ask sardiner"
- "Tackar. Ska de va portugisiska eller svenska..?"
- "Spelar ingen roll - jag ska inte prata me dom.."

YoursTruly
./h@nsN.
 
red-top skrev:
I delikatessaffären:

- "Jag ska be å få en ask sardiner"
- "Tackar. Ska de va portugisiska eller svenska..?"
- "Spelar ingen roll - jag ska inte prata me dom.."
Inte en helt rättvist jämförelse eftersom jag stödjer svensk fiskeindustri, och det är onödigt att frakta mat på så långa avstånd som från Portugal, om det finns svenska alternativ.

Men visst; Om kameran är ihopsnickrad i Japan, Kina eller Thailand spelar kanske mindre roll.
 
Calle S skrev:
Inte en helt rättvist jämförelse eftersom jag stödjer svensk fiskeindustri, och det är onödigt att frakta mat på så långa avstånd som från Portugal, om det finns svenska alternativ.

Men visst; Om kameran är ihopsnickrad i Japan, Kina eller Thailand spelar kanske mindre roll.
Var hittar man svenska sardiner?
 
Brukar inte de japanska tillverkarna ofta köra in tillverkningen i Japan för att sedan flytta ut tillverkningen av kassakorna till låglöneländer när processen är stabil?
 
tormig skrev:
Var hittar man svenska sardiner?
Haha, sant! Jag tänkte mer generellt gällande käk.

Var kamerorna är gjorda struntar jag i. Det värsta är nu bara att jag blir nyfiken på var mina D100:eek:r är gjorda, men bara för det ska jag stålsätta mig och inte titta:) Får se hur länge det går.
 
ANNONS