Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timelaps funktion.

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag har hört att en del canonkameror har en time laps funktion som canon kallar intervalometer.
En modell som jag har hört att det finns på är s3 is.
Funkar det eller är det bara skräp.
Batterierna borde ju dra väldigt mycket ström.

Hej, Robin!

Jag har en S3 IS. Jag antar att det är intervallfotograferingen de där termerna står för. Där kan man ställa in att kameran ska ta en bild var femte minut t ex (tidsintervallet är naturligtvis ställbart) och hur många bilder den ska ta sammanlagt.

Jag har bara provat den här funktionen en gång. Det var under en tidsperiod av några timmar.
Kameran stänger av sig mellan bilderna så den drar i alla fall inte batterier som om den vore på hela tiden. När det är dags att ta en bild slår den på sig, objektivet åker ut, den fokuserar och tar en bild, och stänger sedan av sig igen.

Det hela fungerade i stort sett bra, men en och annan bild blev lite oskarp. Jag trodde först att det kunde bero på att kameran har "för bråttom" och att fokuseringen inte hinner göras ordentligt innan bilden tas.
Men det skulle också mycket väl kunna bero på att ljusförhållandena ändras lite mellan bilderna, t ex av att solen går i moln, så att kameran, när vissa bilder ska tas, inte har tillräckligt att fokusera på. Detta händer ju då och då när man fotar helt manuellt, att fokusramen blir gul istället för grön, vilket på S3 IS betyder fokuseringsproblem.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto