Annons

Timelapse

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Man fotograferar inte 60 bilder/s när man för timelapsefilmer. Tvärtom, man vill ha färre bilder/s. I en timelapse så är spelas filmen upp snabbare än realtid, medan 60b/s blir slowmotion ifall man kör standard 24b/s.

EDIT: Däremot rekommenderar jag att köra med full upplösning ifall man inte använder sig av Dolly eller liknande för har man tillgodo så kan man i postproduktion simulera panorering i viss mån.

/stefan
Full upplösning gör också att man är förberedd på 4k och dom timelapses som jag tagit med min D800 skulle jag inte skämmas allt för mycket att interpolera upp till 8k när nu det kommer.

/Karl
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Man fotograferar inte 60 bilder/s när man för timelapsefilmer. Tvärtom, man vill ha färre bilder/s. I en timelapse så är spelas filmen upp snabbare än realtid, medan 60b/s blir slowmotion ifall man kör standard 24b/s.

EDIT: Däremot rekommenderar jag att köra med full upplösning ifall man inte använder sig av Dolly eller liknande för har man tillgodo så kan man i postproduktion simulera panorering i viss mån.

/stefan
"Man vill ha" - tycker det låter som brist på fantasi. Personligen tycker jag det är väldigt trevlig detalj att lägga till i en timelase-video, om det sen refereras som slow-motion spelar mig mindre roll, det är samma teknik men med kortare bildintervall. I slutändan handlar det ändå om att göra en video.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
"Man vill ha" - tycker det låter som brist på fantasi. Personligen tycker jag det är väldigt trevlig detalj att lägga till i en timelase-video, om det sen refereras som slow-motion spelar mig mindre roll, det är samma teknik men med kortare bildintervall. I slutändan handlar det ändå om att göra en video.
Förstår inte riktigt. Det är skillnad att göra en timelapse och en slowmotion. Det är inte brist på fantasi utan det är benämningar i olika sätt att göra en film. Att sedan blanda slowmotion och timelapse i en och samma film är ju upp till var och en. Men att tro att man ska göra en timelapsefilm baserad på att köra 60b/s i några timmar för att sedan sålla och behandla all denna datamängd känns lite sisådär.
Bättre att göra en sekvens på plats avsedd för timelapsedelen och en sekvens avsedd för slowmotion och sedan mixa.
Ingen vill göra onödigt mkt arbete. Bättre att planera sitt jobb först och sen göra jobbet. Inte tvärtom.

/stefan
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt. Det är skillnad att göra en timelapse och en slowmotion. Det är inte brist på fantasi utan det är benämningar i olika sätt att göra en film. Att sedan blanda slowmotion och timelapse i en och samma film är ju upp till var och en. Men att tro att man ska göra en timelapsefilm baserad på att köra 60b/s i några timmar för att sedan sålla och behandla all denna datamängd känns lite sisådär.
Bättre att göra en sekvens på plats avsedd för timelapsedelen och en sekvens avsedd för slowmotion och sedan mixa.
Ingen vill göra onödigt mkt arbete. Bättre att planera sitt jobb först och sen göra jobbet. Inte tvärtom.

/stefan
Var snäll och referera till när jag menade på "att köra 60b/s i några timmar".
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Var snäll och referera till när jag menade på "att köra 60b/s i några timmar".
En timelaps tar ofta en längre tid att göra (några timmar) och då du tidigare refererade till att 60b/s kan "vara trevligt i en timelapse" så är det tankesprånget inte så svårt att göra...

Jag tror att man får dela på uttrycken här:

Timelapse - Många bilder tagna över lång tid med lång intervall (relativt)
Slow Motion - Många bilder tagna över kort tid (relativt) med kort intervall

Att man sen blandar dessa två i det färdiga resultatet må vara hänt. Kan säkert bli jätteläckert. Tänker mig ett åskväder på ingående. Två kameror, precis bredvid varandra, en som tar ett timelapse av de inkommande (mycket dramatiska) molnen och den andra kameran filmar i slow motion. Till slut borde man kunna fånga ett blixtnedslag i slow motion för att klippa in i den färdiga filmen. Mycket jobb och pillande men borde kunna bli ett fantastiskt resultat...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Var snäll och referera till när jag menade på "att köra 60b/s i några timmar".
Jag referade inte alls och har heller inte läst det nånstans. Bara läst att du tyckte det var en fördel att köra 60b/s i fullupplösning i en timelapsefilm och jag bara påpekar att det då blir slowmotion.
Är man ute efter slowmotion så är 60b/s bra, är man ute efter timelapse är gäller att använda färre b/s än vad filmen spelas upp i.
Att man sedan kan blanda sekvenser är ju bara roligt.

/stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
"Man vill ha" - tycker det låter som brist på fantasi. Personligen tycker jag det är väldigt trevlig detalj att lägga till i en timelase-video, om det sen refereras som slow-motion spelar mig mindre roll, det är samma teknik men med kortare bildintervall. I slutändan handlar det ändå om att göra en video.
Jag kan inte tänka mig något användningsområdet för det nu. 0.5sek 60bps är för lite och för långsamt för att få till intressanta slowmo-effekter i samband med timelapses. 1-systemet orkar med 60fps i 0.5sek innan minneskortet börjar storkna. Det blir 1sek film.

60bps tror jag mer att sportsfotografer är intresserade av som vill vara säkra på att fånga rätt ögonblick.

/Karl
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Jag kan inte tänka mig något användningsområdet för det nu. 0.5sek 60bps är för lite och för långsamt för att få till intressanta slowmo-effekter i samband med timelapses. 1-systemet orkar med 60fps i 0.5sek innan minneskortet börjar storkna. Det blir 1sek film.

60bps tror jag mer att sportsfotografer är intresserade av som vill vara säkra på att fånga rätt ögonblick.

/Karl
Har svårt att tro att sportfotografer skulle byta ut sin Nikon D4 mot en Nikon 1 för det ändamålet ;)
Själv finner jag många trevliga tillämpningar för att sätta ihop timelapse med slow-motion i detta fall men det är upp till var o en. Det blev en liten sidestep detta, jag PERSONLIGEN som jag nämnde tidigare att det vore en av fördelen för mig att handla en J1/J2 för denna finess. Dessutom hanterar 1-systemet 60 raw's i 0.5 sekunder, men då finner jag betydligt mindre användning för att isf skjuta raw i den hastigheten förståss...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Själv tycker jag det låter intressant. Har sett Timelapsevideon där man saktar ner filmen, men aldrig till realtid eller slowmotion.
Har du länkar så dela gärna med dig. Inspiration är alltid bra. Har dock svårt att leva mig in i hur en sådan film som saktas ner så pass mycket.
Själv har jag bara gjort timelapse filmer där jag tagit foton vart 15-30/s och sedan slagit ihop bilderna till 24b/s.
Tar man 1b/s och gör en timelapse (vilket tycker jag är snabbt) och sedan bakar in sekvenser på bilder tagna i 60b/s som saktas ner till 24b/s blir ca 50ggr skillnad i tidsförlopp.
Låter väldigt intressant om du sett såna klipp.

/stefan
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Själv tycker jag det låter intressant. Har sett Timelapsevideon där man saktar ner filmen, men aldrig till realtid eller slowmotion.
Har du länkar så dela gärna med dig. Inspiration är alltid bra. Har dock svårt att leva mig in i hur en sådan film som saktas ner så pass mycket.
Själv har jag bara gjort timelapse filmer där jag tagit foton vart 15-30/s och sedan slagit ihop bilderna till 24b/s.
Tar man 1b/s och gör en timelapse (vilket tycker jag är snabbt) och sedan bakar in sekvenser på bilder tagna i 60b/s som saktas ner till 24b/s blir ca 50ggr skillnad i tidsförlopp.
Låter väldigt intressant om du sett såna klipp.

/stefan
Att blanda timelaps och slow motion kan bli ganska läckert...

http://youtu.be/usIhZWM6tvo

Dock bör man väl (som nämnts tidigare) skilja på de båda begreppen för att undvika förvirring och trampade tår.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan du lite om datorer så bygger du snabbt ihop dessa till en riktigt bra kontroller fungerar till ca 1700 olika kameror.

http://www.gphoto.org/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1539114
http://www.clasohlson.com/se/Batterihållare/22-1543

två små sladdar och 4st R6 batterier.

Möjligtvis har en Mark II inbygd simpel funktionalitet som räcker långt, men med ovanstående lösning har du en avancerad lösning som kan göra vad du vill. Oregelbunden fotografering, bara fotografering dagtid etc.

Har du aldrig satt din fot i linuxträsket kan tröskeln vara stor att komma igång.

/Karl
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Kan du lite om datorer så bygger du snabbt ihop dessa till en riktigt bra kontroller fungerar till ca 1700 olika kameror.

http://www.gphoto.org/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1539114
http://www.clasohlson.com/se/Batterihållare/22-1543

två små sladdar och 4st R6 batterier.

Möjligtvis har en Mark II inbygd simpel funktionalitet som räcker långt, men med ovanstående lösning har du en avancerad lösning som kan göra vad du vill. Oregelbunden fotografering, bara fotografering dagtid etc.

Har du aldrig satt din fot i linuxträsket kan tröskeln vara stor att komma igång.

/Karl
Hur används isf gphoto med fördel i detta sammanhang? Är inte så insatt i gphoto's funktionalitet.
 
ANNONS