Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tips, 5D mkII och RC-1 funkar

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Tips,

En mycket sällan omtalad nyhet med 5D mkII är att man nu kan använda den lilla smidiga och billiga fjärrkontrollen RC-1. Den har tidigare bara funkat till kameror i XXXD serien och är det enda jag saknat från min 300D jag hade en gång.

Jag har nu köpt fjärrisen och kan bekräfta att den funkar utmärkt, sitter på kameraremmen alltid till hands och gör trådutlösaren överflödig.

Tack för tipset.

Det var ju en sak som irriterade mig när jag gick från 400D till 40D - att jag var tvungen att köpa en "gammal" trådansluten fjärrkontroll istället för att kunna använda den smidiga trådlösa.

Så då är det bara kamerahuset jag saknar - fjärris har jag redan! :)

Ibland är bakåtkompatibiliteten riktigt bra. RC-1 kom 1990 för att användas tillsammans med EOS-10. Korkat nog fungerade RC-1 bara med vissa EOS-modeller efter det.

Är det någon som vill satsa pengar på att alla EOSar framöver kommer att fungera med RC-1? :)

ANNONS