Annons

Tips om ett bra allround objektiv till nikon d7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
...hmmmm...
Bättre kvalité kan du få, det hänger på plånboken o hur mycet du vill bära.
Nikon 17-55/2,8, kan säkert hittas begagnat. state of art...
Sigma 18-35/1,8 är lovordat.

70-200/4

Eller så väljer man fast optik för bättre kvalité o ljusstyrka.
35/1,8
50/1,8 G
85/1,8 alternativt ett macro Tamrons 90 lr Nikons 105
Eller 1,4 men då ökar priset rejält

Bättre bilder tas av fotografen...;)

Då ska du inte köpa ett bättre objektiv. Då ska du köpa dig en fotokurs. Det är nästan alltid fotografen det hänger på ifall bilderna blir bra eller inte. Ytterst sällan objektivet.

Med det sagt...
Ett steg upp ligger Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR och Sigma 17-70/2,8-4 Contemporary (inte det äldre 17-70 DC OS HSM).
Två steg upp hittar man Nikon AF-S 17-55/2,8 DX IF ED och Nikon AF-S 24-70/2,8 ED. Notera att de två sistnämnda saknar bildstabilisering.

Börja med ett 35/1,8 eller 50/1,8. Får du bättre bilder då, vet du att 18-105 hindrar dig, annars har du andra problem. En 35:a eller 50:a kan du få beggad för små pengar.

Per.

Cyberphoto.se
Välj:
Objektiv
Nikon
Nikon F

Nu ser du alla objektiv som du kan köpa idag och passar d7000. Det är bara och leta upp35/ 1,8
Sen om du handlar där lr inte. Det är en annan sak.

Nikon AF-S 35 mm f/1,8 G DX. FX-varianten är dyrare men på en D7000 märks ingen skillnad. Sedan finns det den äldre Nikon AF 35 mm f/2 också. Optiskt är den lika bra, men dyrare och med mekanisk autofokus.

Jag har AF 35/2D och har så haft sedan innan AF-S-varianterna fanns och att påstå att den är lika bra tycker jag inte är korrekt. Helst vill jag ligga på f/4 och mindre. f/2,8 går, lite beroende på situation även om det inte är hundra, och f/2 tycker jag är oanvändbart.

Cyberphoto.se
Välj:
Objektiv
Nikon
Nikon F

Nu ser du alla objektiv som du kan köpa idag och passar d7000. Det är bara och leta upp35/ 1,8
Sen om du handlar där lr inte. Det är en annan sak.

Notera att Cyberphoto sorterar en 35/1,8 som "Normal" när den är avsedd för halvformat (Nikon AF-S DX 35/1,8 G) och som "Vidvinkel" när den är för fullformat (Nikon AF-S 35/1,8 G ED)! Jag letade rätt länge...

Per.

Jag har Nikkor dx35mm 1,8 och det ger väldigt fina och skarpa bilder.

Som allround har jag Tamrons 17-50mm 2,8 utan vr, tycker det är prisvärt och ger väldigt fina och skarpa bilder, även fin bakgrundsoskärpa på 50mm.
Så vill du inte lägga ut drösvis med pengar på Nikons variant, så kan jag varmt rekommendera Tamron. :)

Även om jag har min 35a så är det tamron jag använder mest.

ANNONS
Götaplatsens Foto