Annons

Tips om kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalielindh

Aktiv medlem
Har för tillfället en D300 men är lite sugen på att byta.
För det första, hur mycket kan man begära för en D300 med 35 000 exponeringar och i bra skick?
För de andra, jag behöver hjälp om att hitta en bra ny prisvärd kamera!
Det jag söker är med bra filmfunktion, många megapixlar och en allmänt bra kamera!

Jag skulle tippa på att din D300 är värd mellan 4000-4500:-.

Sedan är frågan vad du söker för uppgradering (f u filmning) och vilka objektiv du har. Det blir ingen stor uppgradering att gå till D300s f u filmning och f u sensorn som är bättre (och filmning) är D7000 ett halvt steg ner i kameraprestanda.

Prestandamässigt sett som kamera måste man stiga upp till D3s eller D4 för att få både bättre bildkvalitet, filmning och bättre rena kameraprestanda.

FX kamerorna, D600 och D800(E) har FX, fler mp och filmning men D600 är kameramässigt (bps, AF) en sämre kamera än D300 men vinner givetvis på sensorn. D800(E) är kameramässigt väldigt lik D300 men har färre b p s, vad den däremot har är FX och rejält mycket högre upplösning.

I korthet:
Önskar du bättre kamera (analoga) prestanda gäller de rena ensiffriga proffshusen
Önskar du bättre digitala prestanda och filmning är ju i stort sett alla nyare Nikonkameror bättre.

Så frågan är: på vilket sätt skall den vara bättre?

Jag kan inte så mycket om det där med FX..vad är det bra med FX och vad är skillnaden från DX?
Jag har ett par objektiv, dessa är några utav dom.
Nikon Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED
Sigma 50-150/2,8 APO EX DC HSM
Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. Mini Zoom Macro

Önskas bättre digitala prestanda finns tre vägar att gå kameramässigt (alla filmar):
1. Invänta januari 2013 då en efterföljare till D300s eller D7000 väntas
2. Uppgradera sensorn med en Nikon DX på marknaden nu, där enda stora sensorsteget är till 24mp i D3200 eller D5200 (24mp) men det blir rätt stora steg ned i kaneraegenskaper från D300. För att dra full nytta av den högre upplösningen (och därmed högre pixeldensiteten) behöver Sigma 28-80 och förmodligen även 70-300 bytas ut.
3. Uppgradera till FX med en sensor som är 2,25x större för då får man större ljusinsamlande yta och lägre brus samtidigt som man får högre upplösning i senaste generationen FX. Då måste 50-150 avyttras då bildcirkeln inte täcker den större sensorytan (går att montera men man kastar bort vitsen med FX då hela sensorytan inte används). Även Sigma 28-80 bör avyttras då upplösningen den förmår ge i synnerhet i kanterna på FX förtär nyttan av den högupplösta sensorn. 70-300 kan kanske behållas då pixeldensiteten (pixlar per kvadratyta) inte skiljer sig nämnvärt mellan D300 och D600 och t o m D800.

Så, skall man ha högre upplösning än D300 och kanske större sensor behöver man även se över objektiven.

Kamerahusen till FX är inte billiga direkt: ca 16000:- för D600 och 21500:- för D800.

ANNONS
Götaplatsens Foto