Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på nikon allround-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mathilada

Ny medlem
Hej! Ska sälja min d40 tillsammans med kitobjektivet 18-55mm, och skulle gärna köpa ett bättre allroundobjektiv till mig själv och min d80. Jag har både ett Nikon 55-200mm och ett Nikon 50mm 1.8. Jag skulle vilja ha ett som ligger runt 20-70mm ungefär (18-50 funkar utmärkt), och det får inte vara för dyrt eftersom jag är ung och går i skolan. Sen skadar det ju inte heller om objektivet är ljuskänsligt! Så om ni har några tips på objektiv eller bara andra tips helt övrigt, så skriv så gärna!
 
Då tipsar jag om Tamrons 17-50/f 2.8 som skulle utgöra ett jättebra komplement till din befintliga samling! Sanslös fin optik till riktigt bra pris!
 
Jag tipsar då, den ledande frågan till trots, om Nikkor 18-55 3.5-5.6. Bara använt den tidigaste modellen själv men vilken som helst bör funka, rimligtvis har de inte blivit sämre. Var det något speciellt problem du upplevde med ditt exemplar?
 
Nikon har väl en billig 35/1.8? Den skulle jag köra på som allroundglugg om jag hade en nikon med liten sensor.
 
Brukar gå att köpa 18-70 zoomen för 1200-1300 kr begagnad.
Annars är 18-55VR ett användbart bruksobjektiv.
 
ANNONS