Annons

Tips på objektiv till bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

emilliden

Aktiv medlem
Ja som sagt, ska fota lite på ett bröllop och skulle gärna ta emot rekommendationer på vilket objektiv jag ska försöka jaga reda på...
Rimliga prisgränser uppskattas!

Jag kör med en D80 och har förvisso ett 80-200 2,8 som jag är supernöjd med och som dessutom ger en riktig skön bokeh. Dessvärre är den som bekant rätt stor och tung så jag är lite sugen på en mindre glugg.
Vad tros till exempel om 85mm fast? Har förstått att det finns en del olika ljuskänsligheter av detta objektiv...

Tacksam för inputs!

Prova sökfunktionen och läs alla tusen inläggen om bröllopsfoto.
Läs särskilt nog tråden om amatören som sabbade bröllopsbilderna för brudparet.

Jag vill också ha tips! Har en D70s och behöver fota ett bröllop i sommar.

Jag har funderat enligt följande: Kit objektiv 18-70 med SB800 och paraply/softbox för gruppbilder. En blixt måste man ha när det är knepig belysning eller starkt solljus mitt på dagen. Eventuell 60 macro till detaljbilder, typ ringar och bukett. 85/1.8 eller 80-200/2.8 för snygg oskarp bakgrund.

Brölloppet kommer hållas i Ungern. Jag har kollat vad några proffsfotografer där nere kunde åstadkomma, det klarar jag också. Svenska proffs däremot verkar vara sjukt duktiga. Sen får de även hjälp av naturen här. Blå himmel och vackra sjöar finns inte i centraleuropa.

Senast ändrad:
Gunnar D skrev:
Prova sökfunktionen och läs alla tusen inläggen om bröllopsfoto.
Läs särskilt nog tråden om amatören som sabbade bröllopsbilderna för brudparet.

Jo visst ska jag söka och har gjort det till viss del men tänkte även lägga en tråd i denna Nikonobjektivdel eftersom det primärt är det som det handlar om.
Och du kan vara helt lugn; jag kommer inte sabba några bilder. Bröllopsparet har ett proffs där som förhoppningsvis garanterar en del bra bilder i alla fall... ;)

emilliden skrev:
Ja som sagt, ska fota lite på ett bröllop och skulle gärna ta emot rekommendationer på vilket objektiv jag ska försöka jaga reda på...
Rimliga prisgränser uppskattas!

Jag kör med en D80 och har förvisso ett 80-200 2,8 som jag är supernöjd med och som dessutom ger en riktig skön bokeh. Dessvärre är den som bekant rätt stor och tung så jag är lite sugen på en mindre glugg.
Vad tros till exempel om 85mm fast? Har förstått att det finns en del olika ljuskänsligheter av detta objektiv...

Tacksam för inputs!

Vad blev det? Är också intresserad av en telezoom. Har 3 superbra fasta gluggar, 24mm, 50mm, 85mm men det funkar inte i längden att hålla på att byta. Speciellt inte när man fotar bröllop. Fotade med en kompis 70-200 i somras och blev kär. Men det väger ju som sagt en hel del.

Tamron 28-75/2.8 är väl en klassiker för ändamålet. Brännviddsomfånget funkar på det hela bra för att ta bilder på människor, från helkropp till ansikten. Distortionen i 28mm-läget är kanske lite väl hög, men man kan ju undvika det, eller korrigera i efterhand.

En fast 35mm och en 85mm räcker annars gott ifall man kan ta sig tid att byta optik.

För min del blev det min standard kit-glugg 18-70 till slut. Funderade ett tag på att ta med mitt 80-200 med backade på det pga storleken och det var ett bra beslut.
Bilderna blev bra. Brudparet var mycket nöjda ;)

Lycka till med era bröllopsbilder!

pgmj skrev:
Tamron 28-75/2.8 är väl en klassiker för ändamålet. Brännviddsomfånget funkar på det hela bra för att ta bilder på människor, från helkropp till ansikten. Distortionen i 28mm-läget är kanske lite väl hög, men man kan ju undvika det, eller korrigera i efterhand.

En fast 35mm och en 85mm räcker annars gott ifall man kan ta sig tid att byta optik.

Klassiker? Va? Det skulle absolut inte jag vilja säga. Jag menar man vill kunna "gömma" sig i kyrkan för att få bra bilder och från olika vinklar. Som fotograf vill och förväntas man vara "osynlig" och diskret och det är man inte direkt om man behöver stå så nära brudparet för att få bra närbilder. 75mm alt mitt 85mm blir alldeles för kort.

emilliden skrev:
För min del blev det min standard kit-glugg 18-70 till slut. Funderade ett tag på att ta med mitt 80-200 med backade på det pga storleken och det var ett bra beslut.
Bilderna blev bra. Brudparet var mycket nöjda ;)

Lycka till med era bröllopsbilder!

Jasså, förvånande. 18-70 är ju inte speciellt ljusstarkt.

Jag har redan det, jag är ute efter ett mångsidigt objektiv. Som man inte själv behöver flytta sig för att ta närbilder samt översikts bilder i tex kyrka.

Linis skrev:
Klassiker? Va? Det skulle absolut inte jag vilja säga. Jag menar man vill kunna "gömma" sig i kyrkan för att få bra bilder och från olika vinklar. Som fotograf vill och förväntas man vara "osynlig" och diskret och det är man inte direkt om man behöver stå så nära brudparet för att få bra närbilder. 75mm alt mitt 85mm blir alldeles för kort.

Ett bröllop är ju inte bara vigselceremonin, men jag förstår hur du tänker. Som sagt är ett 85mm bra att ha. "Alldeles för kort" håller jag inte med om, men det beror ju på kyrkans storlek/utformning, etc. Visst har man glädje av längre brännvidd också i många fall. Bilder inne i kyrkan kräver oftast mer ljusstark optik än någon zoom kan erbjuda, om man inte har ett kamerahus med extremt bra prestanda vid hög ljusförstärkning (5D, 1Dmk3).

Senast ändrad:
Med tanke på att man vill kunna plåta alla möjliga bröllop och inte känna sig begränsad till objektivet så väljer jag nog personligen själv ett zoom som har exempelvis har f2,8 genom hela zoomfånget.

85mm är ju toppen iså fall att kunna använda till de vanliga porträtten där man har lite mer tid och möjligheter att hitta olika vinklar. Å andra sidan tror jag faktiskt att zoomen är att föredra under tidspressade situationer. Man har inte tid att springa fram och tillbaka för att ta hel/halv/ansiktsbilder.

Nja inte så ljusstarkt kanske men det eller alternativet att köpa ett nytt objektiv enkom för ett tillfället (då jag inte försörjer mig på fotograferandet) var ett enkelt beslut. Som sagt, valet för min del var att använda 80-200 eller 18-70 och det senare var det som mitt val föll på. Förvånande eller inte...

Linis skrev:
Jag har redan det, jag är ute efter ett mångsidigt objektiv. Som man inte själv behöver flytta sig för att ta närbilder samt översikts bilder i tex kyrka.

Har du inte redan besvarat din egen fråga? 70-200/2,8L (med eller utan IS) är det mest mångsidiga och perfekta objektiv för bröllopsfoto, anser jag tillsammans med 24-70/2,8L och 17-40/4L kan det knappast bli bättre. :)

Man kan inte både äta upp kakan och behålla den.
Behöver man ljusstyrka så behöver man även muskelstyrka. Annars funkar 70-200/4L IS också, har jag hört. ;P

Lycka till!

Senast ändrad:
Du behöver Nikons AF-D 85/f1.4, bättre bröllopsglugg finns inte, med den får du dom där magiskt softa bröllopsbilderna med underbart smetig bokeh, fråga vilken Nikonfotograf som helst som fotar bröllopp.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto