Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

lvlaria

Medlem
Hej! Jag äger en canon 400D med 18-55mm objektiv sen 4-5 år tillbaka. Tidigare har jag varit nöjd med bilderna men ju mer jag använder den tycker jag att de blir så tråkiga och fula! Jag fotar jätte mycket på mina barn och inomhus blir detta svårt att få skarpa fina bilder på dem så som de hoppar och springer. Det vill gärna bli rörelseoskärpa bara de rör en arm. Jag har försökt med alla dess inställningar men jag blir inte alls nöjd med bilderna, kanske bara en av hundra! Nu funderar jag på om ett nytt objektiv kan hjälpa mig, men eftersom jag inte är så haj på detta kanske någon kan tipsa mig om vilket objektiv som skulle passa mig. Jag vill ha ett som fångar upp ljuset bra och med stor bländare men till ett ganska billigt pris.

Tipset ovan om en 50/1,8 är bra. Men det kanske inte räcker ändå! Då krävs blixt, och en sådan kan var nog så effektiv när det gäller att få skarpa bilder. Var inte rädd för blixt, de har ett oförtjänt dåligt rykte, pga alla dåliga blixtsystem på kompaktkameror.

Ett prisvärt exempel: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=270EX2

Den blixten kan du studsa i taket och få väldigt fin och jämn belysning.

Per.

Med ett 50/1,8 och en blixt kommer man väldigt långt. Dock kan 50mm bli lite för långt på en 400D, särskillt inomhus.

En ljusstark normalzoom att ersätta ditt kitobjektiv med kan vara ett alternativ, eller med tanke på det låga priset på 50/1,8 kanske du till och med kan skaffa både och.

Canons egna heter EF-S 17-55/2,8 och hjälper inte bara till inomhus utan bör lyfta bildkvaliteten på alla bilder du kan tänkas ta med ditt nuvarande objektiv. Skarpare och vad jag förstått lite bättre färgåtergivning i kombination med större bländare.

Alternativ finns även från Sigma och Tamron men deras utbud hag jag dålig insikt i så mer specifika rekommendationer överlåter jag till någon annan.

/P

Med ett 50/1,8 och en blixt kommer man väldigt långt. Dock kan 50mm bli lite för långt på en 400D, särskillt inomhus.

En ljusstark normalzoom att ersätta ditt kitobjektiv med kan vara ett alternativ, eller med tanke på det låga priset på 50/1,8 kanske du till och med kan skaffa både och.

Ett klokt råd vore nog att skaffa blixten först, och se om inte 18-55:an kanske duger, trots allt. Det skulle inte förvåna mig.

Det är inget fel att köpa fler objektiv, förstås, men lösningen på grundproblemet kanske är närmare med en blixt.

Per.

Blixt gör underverk och ditt objektiv duger bra. Har med Kitobjektivet på 18-55 men även det fasta 50. Det fasta med bländare på 1.8 gick utmärkt när ungen var liten och stilla, men sen blev det blixt. Tvekade med ett tag, men resultatet var långt över förväntan. Studsar/vinklar man ljuset rätt får man riktigt bra bilder. Kunde inte vara nöjdare.

50 mm går bra att ta barnbilder med, men det blir mest porträtt inomhus. Svårt att back a långt nog för att få med miljön. Men området 18-35 är utmärkt för det och det får man med kitobjektiv.

Edit
Ja 50 f1.8 är knivskarp. Jätterolig att fota med. Köp den och blixten om du har råd :D

Jag beställde blixten och objektivet och fick hem objektivet igår. Jag är hyfsat nöjd. Något jag inte gillade var att den inte gick att zooma. Kanske borde tänkt på de innan såklart men åå så irriterande. Jag måste ju gå flera meter bort för att få med en hem människas kropp ... Problemet med rörelseoskärpa kvarstår så jag hoppas verkligen att det är blixten som ska hjälpa mig med detta! Annars var det helt ovärt! :(

Jag beställde objektivet och fick hem det igår. Jag är hyfsat nöjd. Något jag inte gillade var att den inte gick att zooma. Kanske borde tänkt på de innan såklart men åå så irriterande. Jag måste ju gå flera meter bort för att få med en hem människas kropp ... Problemet med rörelseoskärpa kvarstår så jag hoppas verkligen att det är blixten som ska hjälpa mig med detta! Annars var det helt ovärt! :(

Sätt den på Tv-läget, eller sportläget (helst inte). Har du Tv-läget på så sätt den på ex 1/100s samt glöm inte öka ISOt!
Det som nu är viktigt också nu när du har F:1.8 objektiv är att sätta fokuspunkten exakt där du vill ha den. Låt inte kameran välja detta åt dig.

/Stefan

Sätt den på Tv-läget, eller sportläget (helst inte). Har du Tv-läget på så sätt den på ex 1/100s samt glöm inte öka ISOt!
Det som nu är viktigt också nu när du har F:1.8 objektiv är att sätta fokuspunkten exakt där du vill ha den. Låt inte kameran välja detta åt dig.

/Stefan

Tack för tipset! Dock blev de väldigt mörka bilder :/

Jag beställde blixten och objektivet och fick hem objektivet igår. Jag är hyfsat nöjd. Något jag inte gillade var att den inte gick att zooma. Kanske borde tänkt på de innan såklart men åå så irriterande. Jag måste ju gå flera meter bort för att få med en hem människas kropp ... Problemet med rörelseoskärpa kvarstår så jag hoppas verkligen att det är blixten som ska hjälpa mig med detta! Annars var det helt ovärt! :(

Allt det dy nämner tycker ja tidigare talare redan pekat ut för dig. Att du kanske ändå behöver blixt och att det kan bli lite trångt inomhus med en 50mm. Att det inte går att zooma med beror ju på att det är en fast optik, så det är inga konstigheter.

Men ovärt tror jag inte det är. Även om du kanske finner att det är lättare att använda din kitzoom tillsammans med en blixt för att fota barn inne (jag föredrar oftast en zoom när jag jobbar med barn pga att de är så snabba) så är 50mm fortfarande ett helt fantastiskt objektiv för en liten peng. Du kan ta hur fina porträtt som helst med det. Jag älskar min lilla plastbit, även om den inte ALLTID sitter på kameran.

Senast ändrad:
Allt det dy nämner tycker ja tidigare talare redan pekat ut för dig. Att du kanske ändå behöver blixt och att det kan bli lite trångt inomhus med en 50mm. Att det inte går att zooma med beror ju på att det är en fast optik, så det är inga konstigheter.

Men ovärt tror jag inte det är. Även om du kanske finner att det är lättare att använda din kitzoom tillsammans med en blixt för att fota barn inne (jag föredrar oftast en zoom när jag jobbar med barn pga att de är så snabba) så är 50mm fortfarande ett helt fantastiskt objektiv för en liten peng. Du kan ta hur fina porträtt som helst med det. Jag älskar min lilla plastbit, även om den inte ALLTID sitter på kameran.

Ja visst gjorde han! Skulle läst lite noggrannare :p jag är alltid för snabb. Ja Gud ja! Det var ju så billigt så skit samma egentligen att jag kanske inte alltid kommer att använda den :p

Då kan det nog stämma som du säger att det blir mörka bilder. Om du istället för att använda tv läget (som någon föreslog) går över till bländarprioritet istället - alltså a läget. Välj f1,8 och skruva upp iso till 1600. Vad får du för slutartid då?

Väljer man ISO1600 och slutarid på 1/100s för att motverka rörelseoskärpa så kommer kameran att ställa in F:1.8 automatiskt om man har Tv-läget på.
Blir det fortfarande för mörka bilder så finns två alternativ, sänka slurartid och vara stabil i handen och det gäller motivet inte ska röra på sig eller försöka få mer ljus. Antingen tända upp, använda blixt eller fotografera på sommaren.

Väljer man Av-läget, max ISO och det är lika mörkt som ovanstående scenario så kommer kameran välja en oerhörd lång slutartid och skapa rörelsesoskörpa från både dig och motivet.
Det är bättre att ljusa upp en underexponerad bild och leva med bruset än att i efterhand fixa rörelseoskärpa,

Skaffa blixt! Finns 3:e part i Sverige för under 1000 kr om du inte vill använda den inbyggda. Den inbyggda suger på nästan allt gällande bildkvalité.

/Stefan

Det är helt enkelt för mörkt nu med kameran som lvlaria har och det objektivet. Det blir inte bra. Använd blixten och plocka fram 50 objektivet när det blivit ljusare.

ANNONS