Annons

Tips på workshops eller fotoresor

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
uff. 60000 spänn + flygresan till svalbard var saftigt för en resa till självkostnadspris.

när jag kollade flyg till svalbard så kostade det bara ett par tusenlappar. kostar båten så fruktansvärt mycket pengar alltså?
men en spännande resa helt klart.

fel av mig. Flyg dit i mars nästa år kostar 1474kr för direktflyg med norwegian. nu blev jag ännu mer sugen på att dra dit :)
Jaa, det är en väldigt mycket pengar!

Wildphoto Travel tar dock (från) 85 000 kr för samma resa (men med fantastiskt begåvade Roy Mangersnes som fotografisk ledare förstås).

Det som kostar är förstås besättning, mat, båtbränsle, guider, miljöavgifter osv. Resor till de vida vildmarkerna kostar dessvärre pengar. Det är en sån resa man bara gör en gång i sitt liv (om man har den chansen ekonomiskt). Jag har själv betalt för en sådan här resa och det var värt varenda krona!

Ja, lyckligtvis är flyget dit billigt. Min första tur till Svalbard var en långweekend till Longyearbyen. Kan rekommenderas! Det är dock inte så billigt när man väl kommer dit. I och med att man är väldigt begränsad geografiskt (man får inte gå utanför byn obeväpnad!) så kan man anmäla sig till olika guidade turer. Finns väldigt mycket kul att välja på, men det är trots allt Norge och även om det är skattefritt är det inte gratis! :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
En idé som jag tycker vore kul är om man söker efter likasinnade på internet och man hår ihop och anordnar en fotoresa ihop.

Till exempel 4 personer till Island under en bestämd tid. Så gör man research ihop och planerar resan. Då sparar man nog väldigt mycket pengar
Både på hyrbil och slipper guider och lärare.

Men det kanske aldrig finns intresse för sådant?
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
En idé som jag tycker vore kul är om man söker efter likasinnade på internet och man går ihop och anordnar en fotoresa ihop.
Det kan hända att jag i slutet av februari eller i mars kommer att köra runt med min bil i Bolivia för att leta upp bra fotoställen. Om någon är intresserad av att dela kostnader under en sådan resa kan ni höra av er till mig.
(En liknande resa finns beskriven i några bloggar som jag nämnt tidigare i den här tråden.)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja tänk om man kunde göra det för att finansiera sina resor ☺
Problemet är väl att det finns hur mycket bilder som helst att välja på, och dessutom till en försumbar kostnad.

Skall man kunna leva på sitt fotograferande (eller kunna finansiera några resor till desamma), då måste man nog ha något alldeles särskilt att erbjuda på en (i mitt tycke) en övermättad marknad.
Island är ju den största drömmen hos mig ☺
Åk då !!

S*it i kostnaden (om du kan), se den som en investering i livskvalité. Dessutom, svepningen har inga fickor. Livet går inte i repris, Andreas, (oavsett vad vissa förespråkare av religiösa skrifter vill göra gällande), this is da s*it !!!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En idé som jag tycker vore kul är om man söker efter likasinnade på internet och man hår ihop och anordnar en fotoresa ihop.

Till exempel 4 personer till Island under en bestämd tid. Så gör man research ihop och planerar resan. Då sparar man nog väldigt mycket pengar
Både på hyrbil och slipper guider och lärare.

Men det kanske aldrig finns intresse för sådant?
Jag tycker det låter som en lysande idé och jag tror att det är sällsynt mest kan bero på att många känner sig lite osäkra att dra igång saker med (fram tills man försöker) okända människor.

Sedan finns ju som alltid problemet med alla människor olika scheman (A: "jag kan inte v28, då är med barnen i fjällen, vad tror du om v29" B: "nej, då har vi konferens på jobbet, funkar v30?" C: "nej, då skall jag segla med några kompisar" osv, osv :)

Men jag tror idén, i synnerhet för kortare resor, kan fungera bra. Jag har då och då sett folk som ställer frågor om det i forumen, så jag tror bara det är att prova och se om det funkar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Problemet är väl att det finns hur mycket bilder som helst att välja på, och dessutom till en försumbar kostnad.

Skall man kunna leva på sitt fotograferande (eller kunna finansiera några resor till desamma), då måste man nog ha något alldeles särskilt att erbjuda på en (i mitt tycke) en övermättad marknad.Åk då !!

S*it i kostnaden (om du kan), se den som en investering i livskvalité. Dessutom, svepningen har inga fickor. Livet går inte i repris, Andreas, (oavsett vad vissa förespråkare av religiösa skrifter vill göra gällande), this is da s*it !!!
sant. man lever bara en gång :)
jag har bestämt att jag ska åka dit. Vet dock inte när riktigt bara. som vanlig knegare har jag inte obegränsat med pengar heller så det är inte bara att beställa resor högt och lågt för min del :)

Angående att sälja bilder så är det vansinnigt svårt att sälja i dagens samhälle. Alla tar bilder och det finns miljoner av dom, och billigt är det också.
Tror inte att dom stora fotograferna tjänar sina pengar på att sälja fotokopior heller om jag ska vara ärlig.

Men nu ska jag packa upp min alldeles nya DJI plantom 4 och se om jag kan få lite kreativa bilder med den :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som en lysande idé och jag tror att det är sällsynt mest kan bero på att många känner sig lite osäkra att dra igång saker med (fram tills man försöker) okända människor.

Sedan finns ju som alltid problemet med alla människor olika scheman (A: "jag kan inte v28, då är med barnen i fjällen, vad tror du om v29" B: "nej, då har vi konferens på jobbet, funkar v30?" C: "nej, då skall jag segla med några kompisar" osv, osv :)

Men jag tror idén, i synnerhet för kortare resor, kan fungera bra. Jag har då och då sett folk som ställer frågor om det i forumen, så jag tror bara det är att prova och se om det funkar.

jag har ju den möjligheten att jag kan praktiskt taget åka när som helst då jag inte har någon familj. men jag förstår att andra inte bara kan dra iväg på det sättet.
Men jag tror på iden, eller rättare sagt, jag vill att iden ska funka så man kunde dra ihop några personer och anordna någon resa.
Har sökt runt lite för att se om det redan finns något sådant community men hittar inget.
inte för fotoresor i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har själv åka på sådana resor och det är en stor skillnad på vilka typer av bilder då får om du åker på en safari eller en workshop safari.
De som bara åker på en safari åker runt och tittar på de olika djur och skyndar sig från ett djur till ett annat och då kommer du visserligen att få en zebra, en giraffe och en gnu på bild. De kommer att vara mer som snapshots och Inga bilder som är speciella.
Om du åker på en workshop så kommer du att ha mer tid att vänta in de bra bilderna, vara ute tidigt på morgonen och på kvällen och slippa det skarpa ljuset mitt på dagen för då har du lektioner. Om du vill få en chans på de grymma bilderna som du troligen vill ha så är det en stor skillnad.
Jag tror att det kan variera en hel del beroende på vilken guide/chaufför man har.

För flera år sen var jag och min fru på safari i Kenya. Det var bara vi två och chauffören/guiden i en minibuss. Vi hade alltså stor frihet att stanna och fotografera när vi såg något intressant. Guiden var dessutom väldigt kunnig om de områden vi besökte och hittade en hel del för oss att fotografera och titta på (man bör göra paus från fotograferandet ibland och bara njuta av omgivningen).

Vi åkte alltid ut strax före soluppgången, stannade på lodgen mitt på dagen, och åkte ut igen på eftermiddagen för att komma tillbaka till lodgen när solen gick ner.

Detta var en resa som arrangerades av en vanlig resebyrå och inte en speciell fotoresa.

Nahdy Travel & Tours. Be att få Ismail som guide (om han fortfarande är kvar).
 

PMD

Aktiv medlem
Bilade upp till lofoten och såg stora delar av lofoten. Kollade upp massa innan vart man skulle fota.
efter lofoten besökte jag Abisko Nationalpark . Tog även en tur till kiruna. Efter det Körde jag upp till norra finland för att sen ta mig till treriksröset.
totalt blev det 440 mil och jag fick se och uppleva otroligt mycket saker. Jag bodde i tält hela tiden vilket jag gillar.

Resan gick totalt på under 6000kr och fick många riktigt bra bilder samt en upplevelse jag inte kommer glömma.
Bara milkostnaden för bilresan blir nästan 14 kr per mil. Om du inte har en bil som är extremt billigt i drift så måste boendet ha varit gratis. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Och bensinen till en helikopter kostar inte 10 000 kr per deltagare (alltså ca 50 000 kr med fem deltagare) för 5 minuter uppe i luften.
Timkostnaden för helikopterflygning är rejält hög. Det är inte bara bränslet som kostar pengar.

(Jag förutsätter att man flyger mer än 5 minuter på Strands helikopterturer).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som en lysande idé och jag tror att det är sällsynt mest kan bero på att många känner sig lite osäkra att dra igång saker med (fram tills man försöker) okända människor.

Sedan finns ju som alltid problemet med alla människor olika scheman (A: "jag kan inte v28, då är med barnen i fjällen, vad tror du om v29" B: "nej, då har vi konferens på jobbet, funkar v30?" C: "nej, då skall jag segla med några kompisar" osv, osv :)

Men jag tror idén, i synnerhet för kortare resor, kan fungera bra. Jag har då och då sett folk som ställer frågor om det i forumen, så jag tror bara det är att prova och se om det funkar.
Ja, det är värt att prova för den som tycker att det vore en bra idé. Numera finns ju diverse datoriserade (och internetiserade) hjälpmedel för att sköta organisationen, planeringen och schemaläggningen. Det gör att tröskeln för att sätta igång har blivit lägre och den som drar i det behöver inte göra en massa tråkigt rutinarbete.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bara milkostnaden för bilresan blir nästan 14 kr per mil. Om du inte har en bil som är extremt billigt i drift så måste boendet ha varit gratis. :)
tror jag snittade 0.65l/milen eller nåt åt det hållet.
4400kr gick bensinen på. resten boende och mat. Bodde i tält hela tiden vilket är gratis mer eller mindre :) mat är också billigt.
Jag fick sjukt mycket valuta för dom 6000kr
är inte säker på att valutan är 10 ggr högre på en resa som kostar 60000kr som många fotoresor verkar kosta.

Kanske jag ska fortsätta att anordna mina resor själv ändå :)
 

PMD

Aktiv medlem
Milkostnaden är mer än bara bensinen. Även om du inte betalade den nu i samband med resan så kommer du att betala den senare.

F.ö. håller jag med om att det känns lite väl häftigt att betala 60000 kr för en tvåveckorresa (nästan vartsomhelst i världen). Det ska till något alldeles extra för att det ska vara värt priset.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Milkostnaden är mer än bara bensinen. Även om du inte betalade den nu i samband med resan så kommer du att betala den senare.

F.ö. håller jag med om att det känns lite väl häftigt att betala 60000 kr för en tvåveckorresa (nästan vartsomhelst i världen). Det ska till något alldeles extra för att det ska vara värt priset.
ja jo ska man vara petig så får jag ju räkna med slitage, men allvarligt talat, vem gör det? när man ska räkna ut vad det kostar att åka en tur till karlstad till exempel, inte f-n rånkar man med slitage då?

då ska man ju tänka med slitage på allting i så fall, kläder,skor och andra saker också.
 

djungel

Aktiv medlem
Självklart måste man räkna med de verkliga kostnaderna för bilresor om man skall göra en jämförelse. Det är nog inte många bilar som kostar under 20 kr milen i verkligheten. Är det någon som skulle acceptera att köra i tjänsten och få 10-15 kr i milersättning av arbetsgivaren?

För billiga resor i Afrika rekommenderar jag Sunway-safaris och Nomads Afrika. Båda stora sydafrikanska bolag som kör budgetvarianter. Enkelt att boka på nätet. Men resorna kan innebära att man resor med några som är helt ointresserade av fotografering. Prisrena kan dock vara långt under halva priset jämfört med Svenska bolag med liknande resor.

Har man aldrig gjort en Afrika/safariresa får man trots allt väldigt många möjligheter att fotografera de vanligaste/kändaste djuren på dessa budgetresor. Udda fåglar eller kräldjur brukar guiderna och passagerarna däremot inte bry sig så mycket om.

Jag är själv öppen för alla de varianter av fotoresor som diskuterats. Dyrare specialresor som t.ex. Alves, samla ett gäng och dela kostnader för t.ex. terrängfordon mm samt som jag gjort hittills rest budgetvarianter.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
ja jo ska man vara petig så får jag ju räkna med slitage, men allvarligt talat, vem gör det? när man ska räkna ut vad det kostar att åka en tur till karlstad till exempel, inte f-n rånkar man med slitage då?

då ska man ju tänka med slitage på allting i så fall, kläder,skor och andra saker också.
Det finns ju två vinklar på det här:

A) Så länge man har dem skall man verkligen inte gräva ned sig i kronor och ören utan hellre tänka på vad olika saker ger en, vilka upplevelser man får, vilka minnen och erfarenheter de ger. Som livsfilosofi håller jag helt med om att man inte skall bli en kvittosamlare som för noggrann kassabok över allt man gör och därmed lätt mer fastnar i vad saker kostar än vad de ger som upplevelser. Ur den synpunkten håller jag med om att det inte finns någon direkt orsak för dig att räkna milkostnad.

B) Men, när man nu faktiskt jämför två saker så skall man göra det på ett rättvist sätt. Att i en jämförelse bara ta med en del av kostnaderna för en resa och sedan jämföra det med en annan resa där man på ett mycket tydligare sätt ser hela kostnaden, mätt i kronor, känns lite orättvist :)

När jag läser det du skriver får jag en känsla av att huvudproblemet med de "dyra" resorna för dig kanske inte så mycket är priset, utan att det helt enkelt inte är en typ av resor som passar just dig. Och då känns de ju förstås dyra :)

Jag ryggsäcksluffade jorden runt 1990-1991. Åkte Transsibiriska till Peking, irrade genom Kina till Hong Kong, flög till Bangkok, åkte tåg och bussar söderut till SIngapore, flög till Nya Zealand där jag liftade, åkte buss och körde billiga hyrbilar (som skulle flyttas så man bara betalade bensin) runt hela landet i drygt fyra månader. Flög till Los Angeles, åkte Greyhoundbuss längs västkusten till jag till slut hamnade i Vancouver där jag lyckades hitta en lokal motsvarighet till Rent a Wreck (och där det namnet passat bättre) och irrade sedan runt genom nationalparkerna i Rockies i en sliten bil. I drygt åtta månader bodde jag på vandrarhem, sov på flygplatser tågstationer, färjor och levde för det mesta snålt på billig mat. Däremot snålade jag inte på saker jag såg som upplevelser, i Nya Zealand hoppade jag t.ex. bungy-jump och lärde mig framför allt skärmflygning (gick flera kurser och köpte en begagnad flygskärm). I Canada åkte jag skidor (vilket jag är usel på, men jag gillar det :)

Andra hade kanske valt att resa i ett helt år, besökt fler platser men hoppat över de "dyra" upplevelserna jag valde. Ytterligare andra hade (som ett gäng skärmflygande kompisar gjorde några år senare) flugit direkt till Nya Zealand, hyrt en rejäl bil och bara åkt runt och skärmflugit och bott på ok hotell i en knapp månad. Man kan jämföra olika resor och enbart se på kronor och ören, men det missar liksom mycket av poängen. Det viktiga är att hitta en resa som passar ens eget sätt att resa här och nu. Och i ditt fall tror jag det är idén du var inne på lite tidigare i tråden, att själv dra ihop en resa och se om du får med dig några andra entusiaster hela eller en del av resan för att dela kostnader. Just nu verkar det vara din bästa resa. Om 15 år kanske det passar dig bättre med en färdig paketresa på två veckor som då givetvis kostar mer i kronor och ören, men "dyrare" ... Tja, man betalar bara på olika sätt för saker. Det viktiga är ju att man upplever saker på ett sätt som man trivs med.
 

HKempka

Ny medlem
Fotoresor

Hej Andreas,

jag brukar göra en fotoresa per år. Platser jag kan rekommendera är:

a) Nepal, Khumbudalen mellan Kathmandu och MT Everest med 'Adventure lovers' (Gbg).
b) Svalbard (Longyearbyn) var också häftigt .... åkte själv och träffade ett Fotoprofs från Guatemala i Longyearbyn och bättre tips och råd kunde man inte få.
c) Island är lätt att 'göra själv' .. googla på och ta en hyrbil .. det kan knappast blir bättre.
d) Sardinien är också ett bra foto-place ... enkelt att göra själv.

I oktober åker jag på fotoresa till Atacama öknen .... flyg, hyrbil och ett litet enkelt hotel i San Pedro är allt som behövs. Saltöknen, flamingos, vulkaner men framförallt 'natthimlen' är det som lockar. Besök på ALMA observatoriet går att boka från Sverige.
Det behövs inga större pengar för att göra spännande fotoresor men väl en hel del planering om man gör det i egen regi. Samtidigt är det inte ovanligt att man träffar likasinnade med fotoapparat(er) :)

Lycka till
 
ANNONS