Kalle_B skrev:
Oftast vid mellanlandningar så passerar du inte genom tullgränsen, du befinner dig på landets mark men juridiskt är det en gråzoon... När du landar på Arlanda är du givetvis i Sverige, men innan en utlänning passerar tullarna på Arlanda flygplats har personen inte "rest in i Sverige" Jag kan inte reglerna exakt men det är något sådant... Därför kan du springa runt med dina saker och dom har fortfarande inte förts in i EU landet och därmed så räknas det väl som USA - Sverige import.
Givetvis är det fel att inte tulla sina varor och jag skräms över folks otroliga okunskap om just detta att det är ett lagbrott och räknas som smuggling. Jag meranr itne att alla ska kunna exakta procentsatser och hur alla momseregler och tullavgifter ser ut, men man borde ha ett hum om att det inte bara är att föra över saker mellan länderna...
jag skiter egentligen i om svearike får sina tullpengar och moms, däremot slår det himla fel mot alla redan hårt pressade företag om personer börjar smuggla in alla sina varor...
Alla affärer får betala sina avgifter, priserna blir där efter, börjar tillräckligt många smuggla så blir ju givetvis affärerna drabbade och i långa loppet alla kunder som får högre priser.