Annons

Tips vid mässfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

tompa86

Aktiv medlem
Tänkte kolla om det fanns någon som ville dela med sig av lite tips till nybörjare inom just mässfoto.

Är ju som alla vet Custom motorshow snart

Alla tips kan vara bra att veta om
sen kanske det inte alltid funkar med den specifika inställningen men så man har nått att utgå ifrån.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Inte ett fototips men ack så viktigt ändå:

Försök att gå dit på "branschdagen" om det finns en sådan, alternativt en vardagsförmiddag med tanke på att slippa allt folk som alltid vill vara med på ett hörn...
 

Tell

Aktiv medlem
Stäng av den inbyggda blixten är absolut viktigast imo. Finns så många bilmässe-bilder som jag har spytt galla på för folk använt blixt rakt på. Är så vidrigt fult imo!

Vill man att folk ska flytta på sig så kan det nog funka med en stor kamera och framför allt ett stort objektiv. Då ser man lite viktigare och bättre ut, så då visar folk mer respekt.
Men annars funkar det nog bra med ett lite vidvinkligare objektiv så man kan stå väldigt nära bilen och ändå få med hela. Mindre folk på bilden på det sättet också.

Fast om man ska snacka inställningar på kameran så tycker jag att man helt enkelt testar sig fram. Det tar bara nån minut på plats så bör man ha hittat nåt som funkar.
 

tompa86

Aktiv medlem
Stäng av den inbyggda blixten är absolut viktigast imo. Finns så många bilmässe-bilder som jag har spytt galla på för folk använt blixt rakt på. Är så vidrigt fult imo!

Vill man att folk ska flytta på sig så kan det nog funka med en stor kamera och framför allt ett stort objektiv. Då ser man lite viktigare och bättre ut, så då visar folk mer respekt.
Men annars funkar det nog bra med ett lite vidvinkligare objektiv så man kan stå väldigt nära bilen och ändå få med hela. Mindre folk på bilden på det sättet också.

Fast om man ska snacka inställningar på kameran så tycker jag att man helt enkelt testar sig fram. Det tar bara nån minut på plats så bör man ha hittat nåt som funkar.
Jag gillar inte heller den inbyggda blixten men ibland så kan den boosta upp bilden lite.
Vilket objektiv rekommenderas för mässfoto?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Canon EF 24/2,8
Sigma EX 24/1,8 DG ASP Macro
Sigma EX 20/1,8 DG
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Tamron SP AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF

Tyvärr så kan du sällan köra med 50-200mm vilket ofta blir bättre perspektivmssigt på grund att du då alltid kommer få med folk mellan ditt objekt och ditt objektiv. Raktecknande 24mm är ett bra val tycker jag iaf. Ta bort uv-filtret om du törs så blir det bättre bilder i den miljön. Har du två polare som kan handhålla två fjärrstyrda blixtar så blir det ännu bättre.
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Vidvinkel och stativ är min två tips. Brukar inte vara så bra med utrymme på mässor, därav vidvinkeln. Testa att överexponera något, typ ev +2.
 

mgh

Avslutat medlemskap
Använde 17-85 o lite blixt på en del dock inget stativ
Elmia 08

Lite blandat med ISO o tider men det är ju som sagt var, testa själv
 

RPW

Aktiv medlem
Även viktigt att tänka på vitbalansen, ljuset på Elmia är inget vidare. Lysrör från taket och spotlights på bilarna...
Kör själv med stativ och lätt vidvinkel, ibland lättar jag upp med blixt (ej inbyggd...), ISO 200, manuell justering av vitbalans och plåtar i RAW.
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Även viktigt att tänka på vitbalansen, ljuset på Elmia är inget vidare. Lysrör från taket och spotlights på bilarna...
Kör själv med stativ och lätt vidvinkel, ibland lättar jag upp med blixt (ej inbyggd...), ISO 200, manuell justering av vitbalans och plåtar i RAW.
Är det inte lite kaka på kaka och köra manuell vitbalans och RAW? Jag ställer bara manuellt när jag fotar jpg iaf.
 

RPW

Aktiv medlem
Är det inte lite kaka på kaka och köra manuell vitbalans och RAW? Jag ställer bara manuellt när jag fotar jpg iaf.
Nja, kanske... men blir det någolunda rätt från början så är det väl inte så dumt?
Jag försöker att bedöma vilket ljus som ligger på objektet och sedan ställa balansen efter det. Finjusterar efteråt.
RAW är en självklarhet när jag gör uppdrag med bilder jag skall spara/sälja. JPG är mer för "snapshots" men blir ofta bra ändå...

Vill tillägga att det är grymt snygga bilder du tar!
 
Senast ändrad:

bilbilder.se

Aktiv medlem
Nja, kanske... men blir det någolunda rätt från början så är det väl inte så dumt?
Jag försöker att bedöma vilket ljus som ligger på objektet och sedan ställa balansen efter det. Finjusterar efteråt.
RAW är en självklarhet när jag gör uppdrag med bilder jag skall spara/sälja. JPG är mer för "snapshots" men blir ofta bra ändå...

Vill tillägga att det är grymt snygga bilder du tar!
Bara funderade på om du ställde in med gråkort o hela paketet. Du sparar kanske lite tid i efterbehandling. Personligen tycker jag ofta automatiska vitbalansen sköter sig utmärkt.

Tackar o bugar!
 

tompa86

Aktiv medlem
Jag brukar köra på jpg samt auto WB när jag fotar eftersom jag ej har såpass stort minneskort(2GB) annars skulle jag fotat RAW.

Brukar ju bli ca 5-700 bilder på elmia för min del

Ett enbensstativ borde väl duga att ha med?
eftersom det är hyffsat smidigt att ta med sig
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Jag brukar köra på jpg samt auto WB när jag fotar eftersom jag ej har såpass stort minneskort(2GB) annars skulle jag fotat RAW.

Brukar ju bli ca 5-700 bilder på elmia för min del

Ett enbensstativ borde väl duga att ha med?
eftersom det är hyffsat smidigt att ta med sig
Absolut bättre än inget med enbens.

Det verkar onekligen som du uppskattar elmia mer än mig. Jag tror jag tog runt 50 bilder där förra året.
Det kvittar ju iofs om man fotar raw eller inte på mässa, förutsättningarna för att ta bra bilder är ju något begränsad redan från början så att säga.
 

tompa86

Aktiv medlem
Absolut bättre än inget med enbens.

Det verkar onekligen som du uppskattar elmia mer än mig. Jag tror jag tog runt 50 bilder där förra året.
Det kvittar ju iofs om man fotar raw eller inte på mässa, förutsättningarna för att ta bra bilder är ju något begränsad redan från början så att säga.
Jag gillar att fota därför blir det så många bilder men det kanske bara blir 400 kvar efter man rensat

Då slipper man köpa nytt minne innan Elmia om man inte behöver fota RAW på mässor
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Jag gillar att fota därför blir det så många bilder men det kanske bara blir 400 kvar efter man rensat

Då slipper man köpa nytt minne innan Elmia om man inte behöver fota RAW på mässor
Finns inga måsten inom foto. Man får prioritera lite som man vill, så det jag säger ska tolkas som högst personligt. Finns säkert någon som tar mässfoto på större allvar än mig och säger att du måste fota med raw alltid. :)
 

ErikNygren

Aktiv medlem
Kvalitet framför kvantitet..

det är inget kul att sitta och bläddra igenom flera hundra bilder som är sådär.. då kikar man hellre på färre som är bra..
 

coffe

Ny medlem
När det gäller att fota Custom motor show så är mitt tips att INTE gå dit på fredag eller lördag.
Helt hopplöst att försöka fota då :/
 

tompa86

Aktiv medlem
När det gäller att fota Custom motor show så är mitt tips att INTE gå dit på fredag eller lördag.
Helt hopplöst att försöka fota då :/
Jag kommer åka dit på söndagen då det är mycket mindre folk där och större chans att få bra bilder

Är det så att om man har en systemkamera så visar folk hänsyn eller spelar det ingen roll vilken typ av kamera man har?
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Lyssna på Martin.
Har du inte en proffskamera så brukar ison va ganska begränsande.
har du upp till semieproffs(varierar ju givetvis) så använd stativ, vidvinkel är ett måste om du inte vill böka för att få bra bilder.

//Varro
 
ANNONS