Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tlr!

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Köpte En Yashica-Mat förra veckan och kom över lite gamla filmer också. Funderar på att ta med den gamla Yashican på en resa till Italien senare i sommar nu när jag har lite 120-filmer i frysen! Tog en bild på den tillsammans med sina närstående kusiner:)

Bilagor

• 2014-05-12 12.35.28.jpg
    2014-05-12 12.35.28.jpg
    53.6 KB · Visningar: 74
Rolleiflexen ser lite stolt ut bland kopiorna.

Har du tagit testrullar än? Hoppas att de blir bra.

Det är roligt att planera för kamerorna. Själv funderar jag då och då på vilken kamera som känns rätt att ta med till "landet" till sommaren. Tänkte ta fina porträtt på syskonbarnen i gräset. Kanske full bländaröppning...

Jag köpte en Rolleiflex Automat från 1939 i närmast nyskick i höstas som jag har kvar att testa.

Fenomenal

Av alla kameramodeller jag har ägt genom åren står min TLR (Yashica Mat-124G) ut som en av de allra roligaste och mest givande.
Formatet är kung, antalet bilder per rulle är precis rätt för några timmars fotografering och handhavandet är helt underbart. Man får ofta bilder "gratis" eftersom det anses finnas en viss värdighet att bli fotograferad med en "riktig" TLR-kamera (till skillnad från det digitala skräpet).

Fungerar utmärkt som resekamera. Man kommer hem med lagom många bilder.

Rolleiflexen ser lite stolt ut bland kopiorna.

Har du tagit testrullar än? Hoppas att de blir bra.

Det är roligt att planera för kamerorna. Själv funderar jag då och då på vilken kamera som känns rätt att ta med till "landet" till sommaren. Tänkte ta fina porträtt på syskonbarnen i gräset. Kanske full bländaröppning...

Jag köpte en Rolleiflex Automat från 1939 i närmast nyskick i höstas som jag har kvar att testa.
Rolleiflexen är nog ja tuppen i hönsgården :) Chansar på att Mat:en funkar I Italien utan några testrullar! Funderar på vad jag mer skall ta med mig fotograferingsmässigt, flyger med Norwegian och endast med handbagage.

Senast ändrad:
Av alla kameramodeller jag har ägt genom åren står min TLR (Yashica Mat-124G) ut som en av de allra roligaste och mest givande.
Formatet är kung, antalet bilder per rulle är precis rätt för några timmars fotografering och handhavandet är helt underbart. Man får ofta bilder "gratis" eftersom det anses finnas en viss värdighet att bli fotograferad med en "riktig" TLR-kamera (till skillnad från det digitala skräpet).

Fungerar utmärkt som resekamera. Man kommer hem med lagom många bilder.
Låter väldigt bra! Skall ta med mig både sv/v film och färg på min resa till Italien :)

Chansar på att Mat:en funkar I Italien utan några testrullar!

Det skulle inte jag våga. Tänk om resultatet blir suddigt eller med ljusläckage, och du tagit viktiga bilder? Eller tvärtom, om resultatet blir extremt bra, så att du ångrar dig att du inte använde den mer? Det är ju bra att veta vad kameran går för så du vet när det är dags att använda den. :)

Planerar att ta med en småbildskamera också men har inte bestämt vilken än plus en liten digital också så bilder blir det nog ändå även om Mat:en skulle fallera. Har tagit med oprövade kameror på resor tidigare och det har alltid funkat, bl a en Zeiss Ikon Contessa till Portugal 2012, Plåtar bara i princip på mina resor, har svårt att hitta något intressant att plåta här hemmavid och då känns en testfilm lite onödig.

Planerar att ta med en småbildskamera också men har inte bestämt vilken än plus en liten digital också så bilder blir det nog ändå även om Mat:en skulle fallera. Har tagit med oprövade kameror på resor tidigare och det har alltid funkat, bl a en Zeiss Ikon Contessa till Portugal 2012, Plåtar bara i princip på mina resor, har svårt att hitta något intressant att plåta här hemmavid och då känns en testfilm lite onödig.

Om slutaren ser ut att fungera så är det knappast problem med Yashican.
Har den ljusmätare?

Om slutaren ser ut att fungera så är det knappast problem med Yashican.

Tja, jag har haft 6-7 Rolleis som haft problem med skärpan på något sätt. De flesta jag haft har inte haft problem med skärpan, men det förekommer alltså.

Kjell, ett snabbt sätt att kolla skärpan är med mattskiva i filmläget så du ser att tagningsobjektivet fokuserar rätt på oändligt, och även kolla i sökaren att den gör detsamma. Stämmer det är det oftast inget problem. (Bäst ser man ju på förstoringar, dock).

Tja, jag har haft 6-7 Rolleis som haft problem med skärpan på något sätt. De flesta jag haft har inte haft problem med skärpan, men det förekommer alltså.

Kjell, ett snabbt sätt att kolla skärpan är med mattskiva i filmläget så du ser att tagningsobjektivet fokuserar rätt på oändligt, och även kolla i sökaren att den gör detsamma. Stämmer det är det oftast inget problem. (Bäst ser man ju på förstoringar, dock).

Mattskiva i filmläget, vad menar du då?

Mattskiva i filmläget, vad menar du då?

Ja, att man öppnar bakstycket och sedan öppnar slutaren med "B" eller "T" (om den har T-inställning), och man sätter en mattskiva mot ramen där filmen skulle vara pressad mot när man tar bilden. Så ser man på mattskivan om t.ex. gatlyktor riktigt långt borta ser ut som skarpa ljuspunkter. (Om man testar när det är mörkt ute, förstås, annars får man ju kolla på något annat långt borta). Då ser man om oändligt ligger rätt.

Här en bild på en som tejpat fast en mattskiva i filmläget på en kamera för att kolla fokus:

http://www.instantoptions.com/conversions/95b/images/7 - groundglass.jpg

Man kan lätt göra en mattskiva av t.ex. en bit plexiglas, eller utskuren bit från ett CD-fodral, som man över hela ytan tejpar med matt tejp. Det är lätt att fokusera på.

Tack J.Patric för ditt svar! Mycket intressant information, inser att du är hästlängder före mig när det gäller kunskap om dessa kameror! Får se om jag lyckas genomföra det du beskriver :)

Tja, jag har haft 6-7 Rolleis som haft problem med skärpan på något sätt. De flesta jag haft har inte haft problem med skärpan, men det förekommer alltså..

Oj då. Jag bytte mattskiva på min Yashica en gång och det fungerade inte bra. I övrigt är min erfarenhet att kameror med originalmattskiva är stabila i skärpan.

Tack J.Patric för ditt svar! Mycket intressant information, inser att du är hästlängder före mig när det gäller kunskap om dessa kameror! Får se om jag lyckas genomföra det du beskriver :)

Lycka till! Troligtvis är allt bra, men det är ju bra att kolla så att du kan känna dig säker på att kameran kommer att prestera. :)

Oj då. Jag bytte mattskiva på min Yashica en gång och det fungerade inte bra. I övrigt är min erfarenhet att kameror med originalmattskiva är stabila i skärpan.

Jag har i alla fall kollat på en Yashica A, och den har en låsskruv för sökarobjektivet som man kommer åt om man tar bort fronten på kameran. Byter man till en mattskiva som har en annan tjocklek än originalet så kan man justera fokuseringen genom att lossa låsskruven något och vrida på sökarobjektivet tills man får oändligt rätt på mattskivan.

Yashica A är den enklaste av deras tvåögda kameror, och jag vet inte om de andra modellerna använder likadana låsskruvar för sökaroptiken. Rolleicord använder samma princip, men Rolleiflex har inte samma låsskruvar.

På riktigt gamla Rolleiflex Standard sitter det två små låsskruvar utanpå fronten, så man behöver inte ens gå in i kameran för att justera sökarfokusen. Jäkla praktiskt, så jag testade en modern rollei-mattskiva i en av mina Rolleiflex Standard, och den passade perfekt, och kunde justera fokusen till att passa. Men jag bytte tillbaka till originalmattskrivan eftersom det kändes mer äkta. Nu när jag passerat 40 har mina ögon svårare att använda den mörka mattskivan, så jag har nästan lust att byta till en ljusare igen. ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto