Annons

Tmax och framkallarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

eatfrog

Aktiv medlem
Jag har ganska nyligen börjat med att fotografera svartvitt och framkalla filmen själv.
Jag har förstått att man ska prova saker själv, och få sig en egen uppfattning om vad som funkar och inte funkar, men det är några saker jag skulle vilja höra era åsikter om.

Tmax, varför är det så många som klagar på den?
Det verkar vara en stor mängd människor som är väldigt missnöjda med tmax, och några stycken som tycker den är helt underbar. Vad är det som är så dåligt med den?

Den andra saken jag tänkte på är, det finns en massa olika framkallare för film. Men det verkar inte finnas något bra sätt att få reda på vad som funkar för vad.
Eftersom det finns så många olika så lär de olika framkallarna ge något annorlunda karaktär på filmen, men vad?

Tänker främst på X-TOL, HC-110, ID-11 och domhär lite mindre kända. D-76 är bra universalframkallare och Rodinalen ger mer korn, såvitt jag förstått det rätt.

Tacksam för svar.

/Henri

eatfrog skrev:
Jag har ganska nyligen börjat med att fotografera svartvitt och framkalla filmen själv.
Jag har förstått att man ska prova saker själv, och få sig en egen uppfattning om vad som funkar och inte funkar, men det är några saker jag skulle vilja höra era åsikter om.

Tmax, varför är det så många som klagar på den?
Det verkar vara en stor mängd människor som är väldigt missnöjda med tmax, och några stycken som tycker den är helt underbar. Vad är det som är så dåligt med den?

Den andra saken jag tänkte på är, det finns en massa olika framkallare för film. Men det verkar inte finnas något bra sätt att få reda på vad som funkar för vad.
Eftersom det finns så många olika så lär de olika framkallarna ge något annorlunda karaktär på filmen, men vad?

Tänker främst på X-TOL, HC-110, ID-11 och domhär lite mindre kända. D-76 är bra universalframkallare och Rodinalen ger mer korn, såvitt jag förstått det rätt.

Tacksam för svar.

/Henri

är inge proffs men svarar lite ändå.

t-max är väl inte lättframkallad. dvs med den är det mera noga med att man håller rätt tid, temperatur osv om man jämför med tri-x. sen vet inte jag om t-max ogillas av andra orsaker.
att den gillas är väl att den är väldigt finkornig
och för tonerna. jag upplever att den är väldigt jämn i tonerna och att den återger alla mellantonerna bra, medan tri-x är hårdare och ger en ruffigare känsla.
en motsvarighet till t-max om man inte gillar den är ilford delta som jag tror påminner en del t-max

vilken framkallare man använder har väl betydelse, men jag är tveksam till hur stor betydelse. hur man agiterar, tiden man framkallar, temperatur, hur man har har exponerat filmen inverkar ju också. om inte mer.

www.photax.se så kan du gå in på "film" ---->
"framkallningstid" så har de kryssat för vilka filmer som lämpar sig med vilka framkallare. några stycken iaf

Är inte heller nån expert men har aldrig lyckats få till kontrasten i T-max. Den blir grådaskig och tråkig. Använder numera Agfa APX 100 och Rodinal, en dunderkombination (om man minskar Agfas rekommenderade tid något, ca 2-3min).

Visst, APX är inte lika finkornig som T-max men jag upplever den som betydligt mer lättarbetad.

Jag har kört både Tmax 100 och 400 till och från. 400:an trivdes jag inte speciellt bra med, den återger mellantoner bra, men sotar ofta igen i lågdagrarna jämfört med t ex Fuji Neopan 400 och Ilford Delta 400. Jag framkallade i allt från D-76 till Rodinal, men gillade aldrig resultatet helt.

Tmax 100 framkallad i D-76 ger dock snygg gråskala, tycker jag, och ett nästan obefintligt korn!

Det finns ju en speciell framkallare för T-maxfilmer som heter Kodak T-Max Developer. Den kan användas även till andra svartvita filmer och den ger en viss kontrasthöjning jämfört med t ex D76. Framförallt ger den en mycket hög skärpa. Ett annat alternativ är HC 110 som också ger hög skärpa och kontrast. Svagheten med T-Maxfilmerna är, tycker jag, lite dålig teckning i skuggpartierna. Ett alternativ är kanske att använda Plus-X framkallad i HC 110.
/Harald

Ja, många säger sig ha problem med T-max.

Nu blir jag inte populär men jag har aldrig råkat ut för det som många berättar om, grå bilder som exempel.

Filmen är egentligen inte särskilt besvärlig men den är känslig för en sak.
Agiteringen.

Jag har framkallat filmen sedan 1987 i D-76, Rodinal och T-max utan problem.

Mem tydligen är det så att om man börjar agitera mindre än Kodaks rekommendationer börjar det hända saker med känslighet och kontrast. Mer än andra filmer.
T-max reagerar tydligen lite lustigt genom att tappa upp till ett steg i känslighet när agiteringen sker mer sällan/oregelbundet.

Jag pratade en gång med Lars Kjellberg (som bland annat undervisade på högskolan i foto) och han berättade en del om hur olika elever framkallade samma film.

De fick i uppgift att exponera en bestämd film i studio på bestämt motiv och framkalla enligt bruksanvisningen.
Jag har sett kopiorna och de skiljer sig rejält från varandra.
Vilket de egentligen inte borde med samma förutsättnngar och noggranna förhållningsregeler om tid/agitering/temperatur.

Stefan Ohlsson (SFF) gjorde en liknande sak en gång. Han exponerade några rullar film och skickade till några fotografer som fick framkalla filmen enligt Kodaks anvisniningar.
Skillnaden i kontrast på färdiga negativen var ungefär en pappershårdhet.

Får man gråare neg med T-max än med andra filmer så får man se över sin framkallning.

Jag bortser nu från att TMY ger mjukare skuggor än Tri-X och sådant.

Själv kör jag APX i T-max.

Jag har fått många bra bilder med både T-Max 100 och 400. Men jag rekommenderar inte filmerna till nybörjare. Då tycker jag att Agfas APX-filmer och Ilfords Delta är lättare att få bra resultat med. De är dessutom finkorniga.

T-Max 400 har en karaktär som är helt motsatt Tri-X. T-max ger låg kontast i skuggorna och hög kontrast i de ljusa partierna. Tri-X är tvärt om. Man bör därför matcha filmerna med olika fotopapper för att inte få för extremt resultat.

Ilford Delta (som jag kör mest) har en jämn karaktär och kan därför vara lättare att använda.

Tri-X kontrast i skuggorna gör att den lämpar sig till pressning då man vill bevara maximal återgivning i skuggorna och vill akta sig för att det ljusa blir för kontrastrikt. Förlängd framkallning (pressning) påverkar nämligen delar av bilden olika. De ljusa partierna framkallas mer än de mörka, särskilt om man agiterar mycket.

Ilford Multigrade IV har liknande egenskaper som tri-x och passar därför till pressad film (t ex tri-x) och till filmer som T-Max 400. Men den passar inte till normalframkallad Tri-X. Resultatet blir att de ljusa partierna blir livlösa då de får för låg kontrast.

Jag brukar använda Agfa-papper som är ganska neutral i sin karaktär.

Svartvitt är ingen exakt vetenskap. Det finns ingen standard. Men för den som gillar att experimentera och optimera sin egen process är det hur kul som helst.

/magnus

Tack för alla svar!
Men det verkar som om det inte finns några raka svar angående framkallarna?
Handlar det mer om känsla än resultat kanske?

/Henri

Vet du vad Henri, för att vara lite tråkig och tillika pragmatisk rekomenderar jag dig att bara köpa en framkallare, vilken som helst, och sätta igång. När du tycker att du fattat galoppen, när slutresultaten känns jämna......Ja då kan du byta och se vad som skiljer.....

Testa själv som du också skriver initialt i din fråga är det bästa sättet att få veta och som Magnus säger finns det inget rätt och fel. Man gör som man själv vill och som man själv är nöjd med.

Personligen använder jag Tmax framkallaren till såväl Tmax 100 som till TriX, funkar för mig....men en dag kanske jag byter bara för att se ?

Heh, jadå, jag ska. Vi har på skolan (där jag framkallar min film) en hel hög med olika framkallare, och jag håller just på och provar med olika filmer, för jag vill inte fastna på det som alla kör med bara för att alla kör med det.

Vilket lär vara Tri-X och D-76 kanske? :)
Verkar vara mest poppis just nu hursomhelst.

/Henri

Som Axel skriver blir det lätt för många variabler.

Kör på nått och kom igång. Testande bör man vänta med. Och man ska inte experimentera med viktiga bilder.

Tri-X och D-76 är en klassiker som funkar fint. Men många agiterar för kraftigt och framkallar för länge så att bilderna blir alldeles för korniga och kontrastrika.

T-max-framkallaren går lika bra, men är dyrare. Priset är en anledning till att köra D-76.

HC-110 och T-maxframkallaren är mer lämpliga för pressning än D-76. Men vid normal exponering är D-76 super till det mesta.

Keep it simple, stupid!

ANNONS
Götaplatsens Foto