Annons

Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

guppyie

Ny medlem
Hej!
Jag har precis köpt ett macroobjektiv, Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Macro till min Nikon D40x.
Det är autofokus på objektivet men frågan är om autofokusen funkar till min D40x?
Jag har försökt men har inte fått det att fungera. Någon som vet att det ska funka eller inte?

NEJ, det fungerar med största sannolikhet inte eftersom objektivet inte har någon inbyggd fokusmotor. Det är rätt få objektiv som har det i dagsläget. Nikons 105mm VR har det samt nya Nikon uppdaterade Nikon Micro 60mm. Även Sigmas 150mm och 180mm har det.

johan.morck skrev:
Det är rätt få objektiv som har det i dagsläget.
Nu pratar du väl ändå tok?
Om man bara tittar på Nikkor-objektiv finns åtminstone: tre vidvinkelzoomar, tre normalzoomar, fyra telezoomar, tio tele- och två mikroobjektiv.

Sigma, Tamron och Tokina verkar heller inte ointresserade av att lägga fokusmotorer i objektiven, om man säger.

Visst har du rätt i det Daniel MEN eftersom frågan och och mitt svar handlade om macroobjektiv så var det dessa jag avsåg. De tre storsäljarna runt 100mm (Tamron 90mm, Tokina 100mm samt Sigma 105mm) saknar fortfarande fokusmotor. Förhoppningsvis blir det ändring på det.

Skall du enbart använda det till makrofoto så har det ingen betydelse eftersom det är enklare att fokusera manuellt på nära avstånd.

Men det kan ju vara roligt att använda det till annat också, så jag tycker du skall använda din bytesrätt och byta ut det mot ett makroobjektiv som har en innbyggd fokusmotor.

/kent

Jag har hittat detta:

D40x har ingen autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med Af-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor te x). Andra objektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus.
Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad. Andvänder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Tamron och Tokina har däremot inngen optik som ger AF tyvärr.

Så ligger det till. Eftersom vi köpte det i Thailand så blir det svårt att byta men jag kommer nog att lära mig taktiken efter ett tag.

Tack för alla svar! =)

Du kan använda den gröna fokusindikatorn som hjälp när du fokuserar manuellt, med avtryckaren till hälften nertryckt, vrider du in fokus manuellt tills den gröna lampan tänds efter den fokuspunkt du valt, då är du rätt.

Lycka till.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto