Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX?

Produkter
(logga in för att koppla)
AnWi skrev:
Såg att Cyber har satt pris på den. Klart billigast av 12-24-alternativen och ganska attraktivt med fast F4.

Har inte hittat några vettiga recensioner på nätet och undrar om någon på detta forum vet bättre. (Det finns i alla fall ingen registrerad ägare på fotoidan än).

Tacksam för alla komentarer.

/AnWi

Denna Tokina fick bästa betyg i test i tysk fototidning. Då jämfördes denna med Nikons och Sigmas motsvarigheter.
 
Jag har precis hyrt ett Nikkor 12-24 och den är tamejfan underbar. Jävligt snygg också. Hoppas Tokinas är snyggare på en D70 i verkligheten, än produktbilden. Jag har inte råd med denna Nikon så det får bli en Tokina så småning om.
 
AnWi skrev:
Det låter som att man både får gratulera och beklaga. Roligt i alla fall att gluggen verkar bra. Jag har inte tagit steget ännu då jag väntar på lite mer info om nya Sigma EX 10-20.
Den lär väl kosta en hel del mera så valet blir i alla fall inte lätt.

Sigmat är prissatt nu på Cyberphoto, och ett par hundralappar billigare. Men det klart, vill gärna se lite bilder/recentioner innan jag lägger ut de pengarna...

/Johan
 
Nu har jag fått min Tokina 12-24.

Mekaniskt är objektivet mycket bra som alla Tokina AT-X. Helt i klass med Nikons 12-24 och något bättre än Sigmas 12-24. Klart bättre än plastiga Tamrongluggar. AF är hyfsat snabb och tyst men ligger efter Nikons AF-S. Objektivet är ganska STORT, ca 15 cm långt med motljusskydd och 10cm brett (motljusskyddet). En storlek större än 18-70 DX kan man säga.

Jag har bara hunnit ta några testbilder men är nöjd. Visst ljusbortfall i hörnen på 12mm och full öppning. Ej synligt nedbländat. Inga problem i 18 eller 24-läget på full öppning.

Dålig skärpa i yttersta hörnen på full öppning och 12mm. Blir bra nedbländat. Annars är skärpan bra på alla brännvidder på full öppning och blir något bättre nedbländat. Jämfört med Nikon 18-70 DX är skärpan något bättre på full öppning i 18-läget. Nedbländat samt i 24-läget är skillnaden inte stor. 18-70 är ett mycket bra objektiv. Tokinan ger lite bättre kontrast och färgmättnad.

Distorsionen är mycket låg även vid i 12mm-läget. Imponerande.

Bilder med solen i bild visar givetvis en del fula reflexer men annars är objektivet bra i motljus.
 
ANNONS