Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har beställt ett!

Beställde ett från Cyber igår men får se när det kommer.
Kan väl se om det går att visa lite bilder då.
 
Strålande!

Det skulle vara trevligt om det dök upp något test av olika vidvinklar snart..
 
Ingen som hittat nåt mer matnyttigt om den här gluggen. Är sugen på en lite vassare vidvinkel än min Sigma 3,5-5,6 DC och denna skulle jag kanske ha råd med...
 
Popular Photography har i aprilnumret recenserat objektivet. Av förhandsinfon att dömma verkar det vara en höjdare.

Info finns på Nikonians
 
Senast ändrad:
Jesper va du gnäller? Vore väl en sak att påpeka om canons egna objektiv helt plödsligt zoomar åt fel än du är van, men när kameravärlden har enats om att ha det på annat sätt och fått en "liten standard" är det inte konstigt andrapartstillverkare tillverkar sina objektiv på det sättet, världen kretsar inte runt canon utan det är väl de som zommar fel då de valt att gå mot strömmen, om man kan kalla det fel.
Låter som George W Usch som också tycker att hela världen blir underbar om alla rättar sig efter USA *ler*
Får väl hålla dig canonobjektiv då eller så kan du få en F-80 av mig så kommer både orginaloptik och tokina, sigma o.s.v kännas lika vid handhavande.
Annars kan du ju höra med Tokina om de inte kan göra mer än bajonetten annorlunda på linserna till canon men då får du nöja dig att betala mer för dem än de som kör med nikon och minolta....
 
Nej inte än.
Cyberphoto ska preleminärt få den (min) under vecka 12 (nästa altså).
Men det är som sagt preleminärt...
 
Pierre: Jag gnäller inte.. Jag bara konstaterar att det är en nackdel om man är van vid Canon-objektiv och dess riktning på zoomring och fokusring. Zoomringen kan jag köpa, men varför är fokusringen tvärtom? För där använder väl de flesta tillverkare samma..

Jag kan inte se något gnäll från min sida, utan mest ett konstaterande.
 
Det finns två olika riktningar på fokusering. Nikon och Pentax använder "rätt" håll medan övriga har "fel" håll. Eller tvärtom.

"Pirattillverkarna" har ingen standard alls. För samma kamerafattning kan två objektiv hos samma tillverkare ha olika fokusriktning.
 
Pojkar... Pojkar... Lungna er nu, pojkar. Ni håller på att glida ifrån ämnet helt (Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX)...

Ok... Jag vet att det här inlägget var ännu mer onödigt...
 
Enligt Nikonians forum så har Popular Photography testat Tokina 12-24 och jämfört den med Nikon 12-24 i deras april nummer. Tydligen så är Tokinas lika bra eller kanske bättre än nikons objektiv.

Läs mer på : Nikonians
 
Jag har lagt upp en bild tagen med objektivet om nån är intresserad. Härligt att ha rejäl vidvinkel igen!
 
Kan tillägga att jag köpte den från Ac-foto i Tyskland. Den kostar 489 euro. Är det någon som vill se nån specifik typ av testbild så säg till
 
Nu har jag fått objektivet.
Det känns och verkar vara ett kanonobjektiv med riktigt gedigen kvalitet.
Jag fick tillochmed en dubbeldajm från cyberphoto i paketet!

Tyvärr kan jag inte titta på bilderna i datorn för den är kraschad...
 
Det låter som att man både får gratulera och beklaga. Roligt i alla fall att gluggen verkar bra. Jag har inte tagit steget ännu då jag väntar på lite mer info om nya Sigma EX 10-20.
Den lär väl kosta en hel del mera så valet blir i alla fall inte lätt.
 
ANNONS