Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tokina, Cosina eller Nikon??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Har tänkt skaffa en ny vidvinkel och dom jag funderar på är följande:
Tokina AF 20-35 f3.5-4.5
Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5
Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G

Vilken av dessa är mest prisvärd??
Får ge c.a 700 kr st beg....

Jag kan av egen erfarenhet säga att Tokina 19-35 är en brottarbra glugg för de pengarna! Den är möjligen något skarpare än Nikkor 18-55:an, men enormt mycket mer välbyggd om man tycker det är viktigt. Jag har också hört att det ska vara samma som Cosina 19-35.
Jag sålde min Tokina för att omfånget var lite för snålt, och den var ändå inte så vidvinklig. Men för 700:- hittar du nog inget bättre.

Makten skrev:
Jag kan av egen erfarenhet säga att Tokina 19-35 är en brottarbra glugg för de pengarna! Den är möjligen något skarpare än Nikkor 18-55:an, men enormt mycket mer välbyggd om man tycker det är viktigt. Jag har också hört att det ska vara samma som Cosina 19-35.
Jag sålde min Tokina för att omfånget var lite för snålt, och den var ändå inte så vidvinklig. Men för 700:- hittar du nog inget bättre.
Om jag bara ska anta att 19-35:an är byggd likadant som 20-35:an (eller ungefär iaf), så visst är den välbyggd, helt i metall, men oj oj oj vad den låter!
Den är inte bara byggd som en stridsvagn, den låter som en med. I det avseendet kan jag tänka mig att Nikkorn är bättre :)

Jag, till skillnad från Anders, har för mig att Cosina 19-35 och Tokina 19-35 inte är samma glugg. Oavsett vilket är Tokina 19-35 mycket bra. Jag har sett en jämförelse mellan den och Canon 17-40/4L och skillnaderna är mycket små, även i 100% crops.
Tyvärr verkar den sidan inte finnas kvar längre...

ANNONS
Götaplatsens Foto