Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Topcon Unirex, hur fungerar den?!

Produkter
(logga in för att koppla)

C. Hansson

Aktiv medlem
Idag hittade jag en Topcon Unirex med tre objektiv på loppmarknad. Kameran såg riktigt fin ut och objektiven verkade fräscha också. Priset var rätt så jag slog till.

Tyvärr saknade kameran instruktionsbok så jag behöver lite hjälp med dess funktion. Jag har listat ut de flesta funktioner, men har några frågor.

1) Vid återspolningsveven finns en spak som kan ställas i läge "A" och "S". Vad betyder dessa?

2) Under objektivet finns en annan spak som kan ställas i tre lägen "V", "X" och "M". Vad betyder dessa?

3) Vad har kameran för blixtsynktid?

Om någon av er på sidan har en instruktionsbok eller kopia på en instruktionsbok och kan tänka er att sälja den skulle jag bli mycket tacksam!

Tack på förhand!

Christopher

Hej Christopher!

Topcon Unirex var min första systemkamera. Tyvärr tror jag att instruktionsboken följde med när jag bytte den mot min Canon AT1. Men det jag minns är att det var den första kameran (tror jag, möjligen var Mamiya Sekor 1000 DTL före) där man kunde välja mellan medelsvärdesmätning och spotmätning. A står alltså för Average och S för Spot. Jag återkommer om jag kommer på något mera. /Göran

Senast ändrad:
Tack för svaren! Med hjälp av era båda svar har jag nu löst mina problem och är rätt så säker på att behärska Topconen. Ska dra en testrulle och se hur den exponerar, mätaren verkar visa ungefär rätt exponering då jag ställer den emot min EOS 500N.

Jag är glad att objektiven följde med kameran, ett 35 mm, en på 50 mm och ett 100 mm. Efter vad jag läst mig till verkar kameran i sig inte haft så pass stor marknad här och objektivurvalet relativt begränsat.

Ni som använt apparaten, hur är den att arbeta med, är det genomgående bra bildkvalitet? Vad ansågs kameran vara för typ av kamera "när det begav sig" - amatör, avancerad amatör eller proffs?

/Christopher

ANNONS
Götaplatsens Foto