Har iofs fortfarande betan från förra veckan igång, men det torde ju vara samma. Har testat en del med blixtarna och allt har fungerat bra. Jag har även läst manualerna och tror mig förstå ganska bra vad som gäller.
En av lurigheterna är att du inte kan ställa in kanalen på kameran. Det finns fyra kanaler och bara blixtar på samma kanal påverkar varandra. Kanal 1 verkar vara default, så så länge du inte bytt kanal så skall det fungera. Vill du byta kanal måste du sätta en extern blixt på kameran.
Om du skall använda kamera inbyggda blixt skall den ställas i Wireless mode. I Custommenyn kan du dessutom välja om blixten skall användas eller inte, dvs skall den bara styra andra blixtar eller blixtra själv också.
De externa blixtarna skall stå i Wireless, det är läget mellan OFF och ON. Sedan måste det även stå SLAVE om det skall fungera. Exponeringskompensationen verkar inte ha någon effekt vid extern wireless, utan det som du skall använda är den högra siffran som är en typ av effektinställning. Eftersom kommunikationen med kameran är högst begränsad så är min teori att den sifffram bara styr pulsbredden i en pulsad blixt så att man kan justera effekten mellan blixtar, men alla blixtar slår samtidigt, och kameran mäter allt på en gång. Det går utmärka att ha alla blixtar på 1/1, dvs full effekt om man vill, bilden skall inte bli överexponerad. Jag har inte hunit testa fult ut men exponeringskompensationen för blixt (Fn <ner> <bakre inmatningshjul>) styr hur mycket blixt du vill ha i bilden. När du kommit så långt i din uppställning så kan du nu börja experimentera med att flytta runt blixtar, eler ändra effekten på dem till 2/3 eller 1/3. All bilder skall bli korrekt exponerade med P-TTL, men du kommer att få olika skuggor och ljus så klart. På svår a otiv måste givetvis även den ordinarie exponeringskompensationen användas.
Tänk på att ledtal/bländare är maxavstånd men även att det avståndet delat med 10 är miniavstånd. Kommer du närmare blir bilderna överexponerade.
Där jag inte riktigt fått det att fungera är vid korta slutartider. Hur jag än meckade runt så vägrade kameran att gå över 1/180 med blixt ansluten, har inte testat trådlöst, men jag har inte utrett detta färdigt ännu.