Annons

trådlösblixt hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag harjust kört in den nya firmwaren i min K10, och jag tycker mig ha gjort precis som det står i alla beskrivningar, men jag får det inte o funka ordenligt. någon som har sparkat i gång systemet och kan ge mig en pedagogisk förklaring över hur man ska göra.

tacksam för hjälp!

Har iofs fortfarande betan från förra veckan igång, men det torde ju vara samma. Har testat en del med blixtarna och allt har fungerat bra. Jag har även läst manualerna och tror mig förstå ganska bra vad som gäller.

En av lurigheterna är att du inte kan ställa in kanalen på kameran. Det finns fyra kanaler och bara blixtar på samma kanal påverkar varandra. Kanal 1 verkar vara default, så så länge du inte bytt kanal så skall det fungera. Vill du byta kanal måste du sätta en extern blixt på kameran.

Om du skall använda kamera inbyggda blixt skall den ställas i Wireless mode. I Custommenyn kan du dessutom välja om blixten skall användas eller inte, dvs skall den bara styra andra blixtar eller blixtra själv också.

De externa blixtarna skall stå i Wireless, det är läget mellan OFF och ON. Sedan måste det även stå SLAVE om det skall fungera. Exponeringskompensationen verkar inte ha någon effekt vid extern wireless, utan det som du skall använda är den högra siffran som är en typ av effektinställning. Eftersom kommunikationen med kameran är högst begränsad så är min teori att den sifffram bara styr pulsbredden i en pulsad blixt så att man kan justera effekten mellan blixtar, men alla blixtar slår samtidigt, och kameran mäter allt på en gång. Det går utmärka att ha alla blixtar på 1/1, dvs full effekt om man vill, bilden skall inte bli överexponerad. Jag har inte hunit testa fult ut men exponeringskompensationen för blixt (Fn <ner> <bakre inmatningshjul>) styr hur mycket blixt du vill ha i bilden. När du kommit så långt i din uppställning så kan du nu börja experimentera med att flytta runt blixtar, eler ändra effekten på dem till 2/3 eller 1/3. All bilder skall bli korrekt exponerade med P-TTL, men du kommer att få olika skuggor och ljus så klart. På svår a otiv måste givetvis även den ordinarie exponeringskompensationen användas.

Tänk på att ledtal/bländare är maxavstånd men även att det avståndet delat med 10 är miniavstånd. Kommer du närmare blir bilderna överexponerade.

Där jag inte riktigt fått det att fungera är vid korta slutartider. Hur jag än meckade runt så vägrade kameran att gå över 1/180 med blixt ansluten, har inte testat trådlöst, men jag har inte utrett detta färdigt ännu.

aha tack för hjälpen, det mesta hade jag redan fixat, men jag hade bara lite godtyckligt ställt channel på 3 eller 4 o då verkade det inte som den funkade. men nu slår den som den ska...

sen vet jag inte om det gör nåogn skillnad om man har blixten i SLAVE 1 eller SLAVE 2....enligt instruktionen ska man ha den i SLAVE 2 läget när man kör wireless...

Jag trodde inte det gic att ställa in i P-TTL, trodde det bara hade att göra med om den skulle slå på första eller andra blixten....men om det går att ställa in även i P-TTL låter det ju som om det ksnake finns lite mer kontroll än vad jag pratade om...skall kolla på detta.

Du skall inte använda Slave 2. Slave 2 är om du skall köra i A eller M mode och vill att blixten skall slå direkt vid en blixt (alltså ingen förblixt). Så som jag tolkar manualen (som på vanligt Pentaxmaner inte är särskilt tydlig eller skriven på särskilt bra svenska) så används detta endast på gamla kameror. Så Slave 1 bör inebära att den kan fungera som trådlös blixt med A eller M för tex en modern kamera av annat märke som har förblixt....men som sagt var, tydligt är det inte...

jag skojade bara, jag har den i slave 1. ja P-ttl funkar jag körde den just i Av-läget först på bl 5.6 sen på bl 8 och blixtexponeringen blev den samma. så det måste ju funka på ett eller annat sätt tycker jag då...

Idag har jag testat blixtarna på riktigt för första gången. Tog en gruppbild på 18 personer. Jag har förstått vad man behöver stora studioblixtar till, det var inte att tänka på att försöka slå 540 i paraply, det var rätt på som gällde. Bortsett från det, samt att det var svårt att undvika skuggor på väggen, så fungerade det väldigt bra med trådlös styrning.

Jag har en AF-360FGZ och testar wireless. Vill bara kolla så jag inte missat något: måste "framsidan" på blixten vara riktad mot kameran? Blixten går inte, trots namnet, att vrida 360 grader. Får kanske bli ett paraply som riktar ljuset åt rätt håll.
C

Nog räcker båda blixtarna till paraply, men inte för att lysa upp 18 personer....ok jag lyckades ju ta bildena, men skulla gärna haft mer ljus.

Blixten kan vara riktad hur som helst och kan även vara skymd. Det fungerar så länge den kan se blixten via en vägg, golvet, eller vad som helst.

Ah! Tänkte väl att det var något skumt. När jag testade igår så var jag i en stor lokal långt ifrån väggar, taket var dock nära - 2m. Hemma i vardagsrummet funkar det bra.

det gäller att man är i ett utrymme som inte är för luftigt, då funkar det inte. jag har testat i universitetshuset stora entre då funkade inte den trådlös styrningen om jag inte vinklade blixten så att framsidan på blixten var riktad mot kamerans blixt.

quarc skrev:
Där jag inte riktigt fått det att fungera är vid korta slutartider. Hur jag än meckade runt så vägrade kameran att gå över 1/180 med blixt ansluten, har inte testat trådlöst, men jag har inte utrett detta färdigt ännu.

Kameran kan väl inte synka med blixt på kortare slutartider än 1/180sek har jag för mig?

så då är det väl inte så konstigt..

Benjamin83 skrev:
Kameran kan väl inte synka med blixt på kortare slutartider än 1/180sek har jag för mig?
så då är det väl inte så konstigt..
/Lite trött men/ det är bara att ställa in kameran på en kortare tid, och blixten på synk för kort slutartid.

yes, kaffebrus har fått in sådana nu i veckan har jag för mig. finns på andra ställen också iofs.

för att köra i HSläget måste man dels ställa blixten i HS, sen har jag för mig att man måste köra i antingen Tv eller M läget på kameran....

Tack för infon! Kan du specificera vilken det handlar om på kaffebrus?
Hade varit guld att kunna smälla av "vanliga" blixtar utomhus och även kunna lägga dem bakom en bil t ex, där IR inte når.

yeep that's it. enligt henrik på kaffebrus ska den funka till K10 o pentaxblixtar jag mailade o frågade när jag såg att den fanns.

ANNONS
Götaplatsens Foto