Annons

Trådlöst utan slav?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag har en Canon eos 7d som man kan fjärrstyra sin externa blixt med, ( har en 430 EXII) men det är ju bara det att man måste använda sin inbyggda som slav och då fyras ju den av rakt på motivet, kanske inte alltid så man vill ha det.
Hur löser ni det?

Mvh Reino

Du använder inte den inbyggda blixten som slav utan som master. Du kan i kameramenyn stänga av den inbyggda blixten så att den ej påverkar det du fotograferar.,om du vill. Den inbyggda blixten kommer då att avge förblixt som sänder koder till din 430. 430an avger då förblixt och kameran registrerar och mäter ljuset. Kameran beräknar vilken effekt 430blixten skall använda, kamerablixten skickar en ny förblixt med data till 430an. 430an triggas och bilden tas.

Här lite mer info.
http://www.digital-photography-school.com/how-to-control-multiple-flashes-wirelessly-with-a-canon-7d
Pontus

Du använder inte den inbyggda blixten som slav utan som master. Du kan i kameramenyn stänga av den inbyggda blixten så att den ej påverkar det du fotograferar.,om du vill. Den inbyggda blixten kommer då att avge förblixt som sänder koder till din 430. 430an avger då förblixt och kameran registrerar och mäter ljuset. Kameran beräknar vilken effekt 430blixten skall använda, kamerablixten skickar en ny förblixt med data till 430an. 430an triggas och bilden tas.

Här lite mer info.
http://www.digital-photography-school.com/how-to-control-multiple-flashes-wirelessly-with-a-canon-7d
Pontus

Ja, juste, skrev fel;) Kamerans inbyggda är ju master.
Men tack för infot, nu vet jag lite mer hur det funkar.
Men det verkar bli en hel del blixtrande innan bilden tas, med all info som ska skickas mellan kamera och blixt, och tillbaks till kamera för att starta blixten...:/

Mvh reino

Här lite mer info.
Pontus

Stämmer det verkligen att ingen som helst blixt skickas från den inbyggda under tiden slutaren är öppen?
Du är en första jag hör påstå det (jag lusläste inte sidan du länkade till heller, men jag ser inte att det står något sånt där...

Edit:
Han som postat videon som du länkade till skriver ju en en av kommentarerna att den inbyggda blixten inte kan stängas av.
Då funkar det precis som på Nikon. Även om man ställer ner effekten till "---" dvs "noll", så skickas alltid en blixt som triggar slaven.

Jag har en 580 exII som master på kameran och den går att "stänga av". Jag märker inte att den påverkar objektet jag fotar fast den avfyrar blixt och jag antog att tekniken är densamma för en 7D. Men visst, jag kan ju ha missuppfattat hur det funkar och får då ta tillbaka det jag tidigare påstått.

Nu bara spekulerar jag, men man kan ju tänka sig att 580EX kan kommunicera även med den infraröda AF-hjälpen och på så sätt trigga blixten ifråga, för med den verkar det, utifrån det jag googlade fram (och även stod i en kommentar i länken till videon du länkade till) gå att bli kvitt även trigg-blixten.

"Mitt i" klippet säger de att den går att stänga av, medan de i slutet säger att man kan "choose between trigger only or actual firing DURING exposure". Tvetydigt så det förslår.

Det enkla är väl om någon med en 7D ställer den i läget där den ska vara "av" och ställer sig med kameran och slavblixten riktade mot en spegel, så ser man ju tydligt hur det är med den saken.

Behövs inte, det är känt sen länge.

Även om mastern är ställd till att inte bidraga till exponeringen måste den ändå skicka iväg en svag synkblixt. Annars vet inte slavarna när de ska blixtra. Kör man med den interna mastern i en 7D får man en blixt med ungefär 1/512 effekt. En 580 EX II ger ungefär 1/1024.

Stämmer det verkligen att ingen som helst blixt skickas från den inbyggda under tiden slutaren är öppen?
Du är en första jag hör påstå det (jag lusläste inte sidan du länkade till heller, men jag ser inte att det står något sånt där...

"Ja och Nej".

Blixten är inte aktiv under exponeringen. MEN eftersom blixtröret inte hunnit "kallna helt" så kan det fortfarande synas på bilden. Det beror på hur pass reflektivt motivet är.

Skulle man få för sig att plåta rakt in i en spegel så kommer man att se den inbyggdq blixten.

Här finns en hel drös med instruktionsvideos från Canon:
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3167
Nedersta raden, näst längst till höger finns video om trådlös blixtstyrning.

Jag har en EOS 60D, som har samma trådlösa blixstyrning som EOS 7D, och två stycken 430EX II.
I går kväll fotograferande jag en hund med den kombinationen. Eftersom jag glömde att "stänga av" den inbyggda blixten så blev det röda ögon på de första bilderna. Sen ändrade jag inställningen i kameran så att den inbyggda blixten bara triggade de andra blixtarna. Visst avfyras en blixt från den inbyggda då, men inte under exponeringen, så bilderna blev bättre. Inga röda ögon.

(Det finns även massor av intressant infomation om andra Canonkameror på webplatsen jag nämnde ovan.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=HomePageAct
)

ANNONS
Götaplatsens Foto