Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådutlösare/Fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Marzocchi

Aktiv medlem
Har noterat att många använder trådutlösare och/eller fjärrutlösare (samma sak?)

Vad är anledningen till detta?

Räcker det inte bra med ett stativ? Vad är fördelen med en trådutlösare jämfört med mitt finger?

Och viktigast av allt, hur får jag tag i en till min kamera? (Olympus C-740 UZ)

Marzocchi skrev:
Har noterat att många använder trådutlösare och/eller fjärrutlösare (samma sak?)

Vad är anledningen till detta?

Räcker det inte bra med ett stativ? Vad är fördelen med en trådutlösare jämfört med mitt finger?

Och viktigast av allt, hur får jag tag i en till min kamera? (Olympus C-740 UZ)

Anledningen är att du slipper oskärpa!

När du trycker ner knappen "skakar" du juh kameran, hur försiktigt du än trycker ner.

Går att köra med tidsutlösaren om man har en sådan också (och inte har tråd utlösare).

Trådutlösare och Fjärrutlösare är samma sak, bara att trådutlösare har just, en tråd (eller sladd), och fjärrutlösaren är trådlös! (oftast måste man stå framför kameran dock).!

Hoppas mitt svar är till hjälp!

/Jocce

Misstänkte förstås att det hade något med skräpan att göra.

Med andra ord är detta inget jag behöver köpa, då jag har tidutlösare på min kamera.

Beror ju på..

Jag köpte en IR utlösare så jag kan vara ett par meter från kameran när jag tar bilden.

Till vilken nytta kanske? Jo om du sitter o väntar på ett särskilt tillfälle eller något ska hända behöver du inte just sitta vid kameran hela tiden om den står på ett olämpligt ställe..

Och har du tidutlösare på kameran måste du ju alltid vänta på den innan bilden tas. Där kan man missa en del beroende på vad du nu vill fotografera förstås.

Marzocchi skrev:
Misstänkte förstås att det hade något med skräpan att göra.

Med andra ord är detta inget jag behöver köpa, då jag har tidutlösare på min kamera.

Beror juh på vad/hur oc hur mycket du fotar med långa slutartider.

Tar du mycket med långa slutartider, kan det juh vara skönt att slippa vänta de 30 sek extra det tar för självutlösaren att dra igång!

Och samma sak om du väntar på något speciellt, t.ex. fyrverkerier så har du juh ingen chans att tima rätt med självutlösaren.

Själv kommer jag köpa en trådutlösare snart.

Skulle gärna haft en fjärrutlösare, men den går juh bara framifrån kameran (om man inte är inomhus) :(

/Jocce

Jag använder trådutlösare när jag tar nattbilder, det blir lite jobbigt att stå och hålla inne avtryckar knappen i över två minuter...dessutom är risken för skakningar betydligt mindre.

ANNONS
Götaplatsens Foto