Annons

Trasigt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

PederKallin

Aktiv medlem
Lyckades tappa ett av mina objektiv. Skärmskyddet trycktes in i glaset som sprack helt. Förutom glaset ser allt helt ut. Går detta att lämna in på reparation tror ni eller får man köpa nytt.

Jag hänger inte riktigt med, skärmskyddet, är det motljusskyddet?
Glaset, avser det ett uv-filter eller är det frontlinsen?

Det går säkert att laga, men är det ett billigt objektiv lönar det sig inte utan du kan lika gärna köpa ett nytt.

Trist när sånt händer :-(

Skärmskydd = objektivlock i detta fall :)

Frontlinsen/glaset var det som gick sönder

Nikons 70 2,8 var det :(

Tack för svar!

Ok, om jag var som du skulle jag kika på ett Nikon AF 85/1,8 istället, begagnat kostar det säkert inte mer än det skulle kosta att fixa ditt 70 mm på en riktigt verkstad och du vinner ett stegs ljusstyrka på köpet.

O.t.

Var själv inne på Lasses kameraservice (Tack, Lasses!) i torsdags där det bl a konstaterades att "stommen" till ett DX 18-200-objektiv var trasigt och en reparation skulle gå loss på ca 6.500:- Ingen sorg, egentligen (det var ett begagnat objektiv som ingick i ett paket i somras) men jag tycker alltid att det är synd på saker som blir liggande och frugan skulle säkert uppskatta det som allroundobjektiv. Det är ingen som har tips på någon kamerahantverkare som skulle kunna tänka sig att ta sig an ett dyligt? Annars blir det väl till att slå sönder och leka lite med linserna...

Istället slänga objektivet kan du öppna och leka med den. Jag köpte en sån objektiv väldigt billigt, ägaren hade tappat den golvet och Af och vr hade slutat fungera. Jag öppnade den och upptäckte att det var bara kontakterna som hade lossnat. Nu fungerar objektivet :) Jag rekommenderar inte att ni gör det hemma men om ni har en objektiv och inte rädd om kan ni försöka. Bifogar en länk som jag hittade på nätet.
http://www.clubsnap.com/forums/nikon/694049-fixing-vr-problem.html

ANNONS
Götaplatsens Foto